By NORHALIMAH

Berkongsi rasa,tips dan cerita

LightBlog

Bismillahirrahmanirrahim Tajuk entri kali ni seperti menjawab pertanyaan mereka2 tentang aku.  alhamdullilah tamat belajar pada bulan Janu...

Ya,saya belum bekerja tetap.

Bismillahirrahmanirrahim
Tajuk entri kali ni seperti menjawab pertanyaan mereka2 tentang aku.
 alhamdullilah tamat belajar pada bulan Januari lepas,masuk sekarang hampir 4 bulan lebih mengganggur.
Bukan tak cari,belum rezeki Allah nak bagi ntang tu :) Interviews pun dah pergi. Oh yer lain kali nak cerita pasal pengalaman first pergi interview sebab aku rasa yg tu pengalaman berharga kot.

Tapi bila cakap pasal rezeki, aku dapat rasakan yg Allah bagi rezeki untuk aku skrg ni melalui jalan-jalan yg lain,betul sangat apa ustazah Halima,seorang lecturer aku pernah ingatkan, " Rezeki comes with different portions for each one of you and for sure that kind of portion is the best for you".

Contohnya, mcm sekarang,ya aku bukan kerja tetap lagi tapi sungguh rezeki tu dtg jugak,first of all kite jgn tafsir rezeki tu duit je:) Aku dpt spend masa dgn mak,yg aku nak sangat buat dulu,macam masa ayah ada jugak. Keadaan kesihatan mak yg memerlukan utk sentiasa check up,tipulah aku kata kalau aku tak sedih tgk mak kene g sendiri zaman aku belajar dulu,tipulah kalau aku kata aku tak sedih sbb x dpt temankan ayah kat hospital hingga saat terakhir ayah menghembuskan nafas terakhirnya di hospital. Tapi alhamdullilah semua tu aku dpt buat skrg utk hantar mak g check up. The moment bila mak aku kata," mak punya darah mesti stabil kalau akak yg hantar" wallahi aku tak dapat nak explain & aku sangat bersyukur Allah bg aku kesempatan yg aku ada ketika mengganggur ni utk berbakti pada mak. Pada aku itu rezeki bahagia ada seorang ibu yg sangat awesome.
Beberapa bulan lepas, aku dapat peluang tolong mak cik pak cik aku disebabkan keadaan kesihatan mereka dan selepas dilanda banjir. Pada aku,itupun dah rezeki,,

Alhamdullilah juga sbb aku ada org2 yg selalu support aku utk business online walaupun hanya start sbg dropshipper. Dulu aku pernah business mcm ni,jd aku gunakan sedikit pengalaman yg ada sambil baca kisah2 org yg dah berjaya. Sekarang ni aku sambung balik tapi fokus pada tudung/shawl,boleh follow ig amniheejab,fb pun ade. Alhamdullilah setiap customer yg dtg tu bawak rezeki,walaupun hanya bertanya still diaorang adalah potential customer. Sebab aku pun customer,aku faham kalau mereka tamya mcm2, to be honest aku antara yg suke online shopping. Jdinya kadang tu member2 sedara mara tanya aku kat mana jual jubah,shawl,etc online yg bagus. Aku pun lelaju je rekemen kan hehe Doakan aku berjaya dan tak mudah give up ye^_^

Plus sekarang aku ada banyak masa,jadi aku ambil je kerja cek translate abstract utk assignment dan taipkan assignment yg dah siap. Mungkin ni rezeki nak k..... hehe Alhamdullilah,betullah ape Allah janji sebab kdg tu aku x expect pun sumber tu dtg dr mcm2.

Dulu mula2 serius aku mcm stress gak pasal ni tapi lelame aku dah malas ambil port apa yg orang  kata in a negative way. Just take it positively,itu yg aku tengah buat sampai sekarang. Biasalah sesetengah akan kata yang negatif spt downkan kite tapi just try fikir org tu ingatkan kita,risaukan kita hehe Tak kurang jugak yg sangat memahami lah pada aku dan keep bagi semangat mcm keluarga aku dan org yg rapat2 ngan aku. Terima kasih sangat2,aku sangat appreciate dan inshaAllah aku tetap akan usaha dan aku percaya rezeki Allah nak bagi mcm2 dan akan bagi pd the most appropriate time. Itu yg aku pegang sampai sekarang.

Kepada yg belum dpt kerja mcm aku ni,jangan risau. InshaAllah ade rezeki ,cuma lambat atau cepat. Tapi usaha doa jangan tinggal. Keep thinking positively semua,jom kite reramai fikir camtu:) Doakan aku dpt yg terbaik utk aku dan boleh bahagiakan semua org.

Wassalam.
NHAR 1608

0 ulasan: