Monday, July 23, 2012

ngomong jowo

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 2:34 PM 0 comments


Pesanan Orang Jawa....
As salam wahai konco-konco karo sedulur. Mogo di paringi waras. Wong sing apik, hati ne mulio, mikir sing bening, ngomong sing bener, nolong wong susah, sedekah sing okeh dan ikhlas. Orak nyusah ke wong lain, kerjo ne kenteng, urep pe menyumbang, mati ne akeh wong kangen. Mogo doso di ampuni Pengeran.

by: Dr.Mohd Fadzilah Kamsah

Buku hijau saya:)

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 12:25 AM 0 comments

Bismilahirrahmanirrahim

Tiba-tiba saya teringat buku hijau saya.
Buku yang menjadi laman saya menukilkan kata-kata.
Buku itu hasil cetusan idea sahabat saya,Siti Nur Suhada.
Saya dah lama tak menulis di laman yang terbentang dalam buku itu:(
InshaAllah saya akan kembali mencoretkan setiap yang saya rasakan dari sekeliling walaupun tidak seindah madah bicara si penulis terkenal.

Saya tetap gembira sebab saya suka:)
Terima kasih buat sahabat saya kerana mencadangkannya.
Masih saya ingat, Su kata: "Aku tengok ko ni suka sangat bermadah bila nampak apa-apa,nak-nak lagi bila berkaitan suasana alam cam hujan,kehijauan,apa kata ko tulis apa ko rasa dalam satu buku.Pastu bagilah aku baca kalau boleh hehe" :)

Saya ingat tu dan saya takkan lupa .=p

Tak lama lepas tu saya ada buku hijau tu,saya tulis terutama bila ada sesuatu yang menginspirasikan saya.

Kenapa saya pilih warna hijau?

Sebab hijau itu menenangkan dan sebab tu kalau ada yang perasan bila saya jadi penumpang suatu kenderaan terutama bila nak balik Johor atau KL,saya suka perhatikan hijaunya pokok-pokok tepi jalan yang terbentang seolah-olah seperti hamparan,seolah-olah melambai-lambai(sebelum saya terlelaplah=p) dan hijau juga salah satu warna yang saya suka selain biru,putih dan coklat.

Bak kata Ain Najwa,rakan sebilik saya, "ko ni memang suka warna alam kan? Bilik ko semua warna-warna alam".Masa tu baru saya perasan segalanya warna alam:)

Warna-warna ni senang nak lihat,sebab warna alam.Jadi lihat sekeliling anda. Ada pohon menghijau,langit membiru memayungi kita semua,kepulan awan putih yang indah dan coklat tanah yang terhampar luas buat manfaat insan di muka bumi pinjaman Allah.



Saya pernah terbaca kajian tentang warna .Warna boleh pengaruhi personaliti,mood dan perasaan seseorang.

Berbalik pada buku hijau saya.
Kadang-kadang,bila tak tulis,saya dengan Su akan sama-sama mengarang apa-apa yang kami rasa berdasarkan sekeliling. Persamaan kami,kami suka alam yang mendamaikan dan menenangkan. Jadi bila dengar rintik hujan atau lihat titisan hujan pun, jadilah untuk saya dan su mulalah berceloteh:)
Walaupun tak seindah bicara si penyair terkenal,saya gembira sebab saat gembira kami kongsi bersama ^_^



Terima kasih ,Su. Rindu nak coretkan sesuatu dalam buku hijau lagi dan bagi awak baca dan kritik,hehe.Tapi saya rasa perlu buku baru sebab buku tu hampir penuh;p Saya akan cari buku baru bulan 8 ni,inshaAllah.

Wassalam

Thursday, July 19, 2012

رمضان كريم

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 11:01 PM 0 comments

Bismillahirrahmanirrahim
Alhamdullilah, tarikh mulanya ibadah puasa bulan Ramadhan sudah diisytiharkan.
Sabtu 21 Julai 2012:)

Selamat Bertemu Duhai Ramadhan:)
Semoga kita semua dapat bertemu dengannya dan melaluinya dengan lebih baik dan lebih dekat padaNya^_^

Saya ingin mengucapkan selamat melalui bulan yang sangat istimewa:) Moga jadi insan dan hamba Allah yang lebih baik dari sebelum ini. Istiqamah selalu^_^ InshaAllah.

Ramadhan kareem:)

Wassalam

Sunday, July 15, 2012

Bukit Gambang Waterpark:)

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 8:35 PM 0 comments


Bismillahirrahmanirrahim
Alhamdullilah.
Yesterday, I went to BGW with my mum and my bff, Nova.
It was fun since we've already planned for this trip long time ago.
Basically, what I can say about yesterday, It was a great weekend:)
I spent the whole day with my mum and my 'sister'^_^
Playing together with my bff..Having fun together..Trying all the slides there...
It was so fun playing with the water.=p
Thanks to them.
Unexpectedly, I met with my lecturers from AIKOL.
They have family day there :)

I hope I can spend time with my mum and my bffs again.
I have few suggestions about next destination.
Maybe Cameron Highland, Desaru? Or Langkawi? Lost world of Tambun? For sure ,not KL=p
Do u have another suggestion??
Let me think first:)
It'll be after raya.
For me, who is the person I spend the time with is more important rather than the destination. But if we managed to reach to the great destination,why not? Because you'll able to learn something from that place:) Am I right? I love to see beautiful scenery. It will make me to ponder and wonder>_<

Deep in my heart, missing my hometown in Johor:(
should i go back there during fasting season ? or just wait for hari raya celebration?
I dont know;p




my hometown in Gersik,Muar,Johor


That's all
Take care.
Wassalam.

Monday, July 09, 2012

ketenangan

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 11:19 PM 0 comments


bismilahirrahmanirrahim

alhamdullilah,saya masih diberi ruang dan kesempatan untuk terus melakarkan sebuah kisah saat ini.

ketenangan.

suatu yang dicari oleh setiap manusia.
saya juga sentiasa mahukannya dalam hidup ini.

Ketenangan itu berpusat atau berpaksi di dalam hati nurani. Ia perlu dijaga, kerana bila hilang ketenangan, hilanglah kebahagiaan. Bila hilang kebahagiaan, tidak ada lagi keindahan di dalam kehidupan sekalipun mempunyai kekayaan, duduk di dalam istana yang indah, memiliki isteri yang cantik, ada kuasa

setiap saat ,setiap detik.
saya harapkan ketenangan sentiasa bersemadi dalam hati.
ketenangan itu ada bersamaNya.

Kesimpulannya,sama-sama kita dekatkan diri kita dari segenap dimensi kehidupan kepada Allah.
Tidak kira apapun situasi kita,sentiasa ingat Dia.
.InshaAllah ketenangan akan datang kepada kita.
Saya masih mengharapkan supaya diri ini sentiasa tenang di bawah jagaanNya.
Walaupun adakalanya diri ini diterpa dengan pelbagai bentuk ujian yang cuba menguji,membuatkan hati gundah-gulana.

Lumrah kan manusia diuji. Lebih senang jika kita tukarkan ujian itu kepada ibadah.
Insha Allah pada setiap ibadah kita kepadaNya pasti ada ketenangan hakiki.
^_^

Firman Allah s.w.t:

“Orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikir kepada Allah. Ketahuilah! Dengan zikir kepada Allah itu, tenang tenteramlah hati manusia.” (Surah Al-Ra’ad: 28)


“Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu (yang sempurna imannya) ialah mereka yang apabila disebut nama Allah (dan sifat-sifatNya) gementerlah hati mereka; dan apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayatNya, menjadikan mereka bertambah iman, dan kepada Tuhan mereka jualah mereka berserah.” (Surah Al-Anfaal: 2)




wassalam.


Mabrook, my dear friends :)

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 12:13 AM 0 comments

Alhamdulillah.
Congrats to my dear bff, Nova and Solehah.
Finally, both of u have been graduated from Darul Quran, Kuala Kubu Bharu.
I'm proud to be their friends.
Both of them were so lucky.
Allah choosed them to be al-hafizah.
InshaAllah, Allah will help both of u everywhere,every time:)
Mabrook ^_^

Lots of love,
Imah

*thanks to Nova sbb jemput saya ke DQ. Rasa tenang berada di DQ:)

Sunday, July 08, 2012

1 month passed:)

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 11:42 PM 1 comments
Bismillahirrahmanirrahim

Alhamdullilah. 1 month already passed.
My Law Attachment Programme.
So far so good.
It's awesome and it gave me new experience :)
Thanks to all the lawyers and staffs for being helpful and patience in teaching me^_^
I hope I can learn more.
2 months to go.
I think I'll miss all the things in that firm after I've finished this attachment.
May Allah ease me and all my fellow friends.
I hope I can learn many things.
Thanks to Allah for giving me this opportunity.
Thanks to my friend, Fyza for giving such inspirational words through your blog.
Just like a lyric in The Climb :

There's always gonna be another mountain
I'm always gonna wanna make it move
Always gonna be an uphill battle
Somebody's gonna have to lose

Ain't about how fast I get there
Ain't about what's waiting on the other side
It's the climb, yeah!

Keep on moving, keep climbing
Keep the faith, baby
It's all about, it's all about the climb
Keep the faith, keep your faith, whoa

^_^

Wassalam.



 

Flavor of my life Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea