Friday, September 07, 2012

Rupanya saya suka kamu,wahai bunga:)

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 3:04 AM


Bismilahirrahmanirrahim

Entri kali ini tajuknya mungkin agak " jiwang"?
Habiskan ayat pada tajuk itu ya:) Tak jiwang pun,cuma luahan hati seorang insan menghargai makhluk ciptaan-Nya.

Saya dulunya selalu mengaku tidak berminat kepada bunga-bungaan.
Sebenarnya saya tak perasan yang selama ni saya suka juga bunga.
Naluri seorang perempuan,mungkin?

Baru saya perasan kebanyakan apa yang saya beli ada bunga comel,suka tangkap gambar bunga, suka bergambar dekat dengan bunga, tersenyum bila tengok bunga yang cantik dan menawan hati ^_^

Tapi,satu je,saya lebih suka bunga segar,terasa gembira bila melihatnya. Seolah-olah bunga yang kembang mekar itu sedang tersenyum kepada saya.Bunga segar? Saya suka bunga ros,walaupun berduri tapi tetap indah dipandang. Bila tengok bunga ros atau mawar,pasti saya terfikir analogi bunga itu sesuai untuk seorang perempuan. Saya juga perempuan jadi saya senang memikirkan yang Allah sangat sayang seorang perempuan. Sejak kecil lagi kita dijaga oleh ayah,bila dah berkahwin,ada suami pulak. Seperti bungas mawar/ros sentiasa dilindungi oleh durinya,bukan? Sesuatu yang cantik mesti dijaga. Jadi perempuan pun cantik kan? Jadi jagalah diri kita sebaiknya,kerana kita adalah amanah pada diri kita.:)

Berbalik kepada cerita saya suka bunga.
Tapi bila beli bunga tak ori, saya ok je terutama untuk dalam rumah. Saya lebih memilih bunga seperti bunga sakura,lavender dan seangkatan dengannya sebab nampak comel.:) Benda comel akan menyerikan rumah anda,bukan?

Sekarang apa yang paling suka buat pagi-pagi bila keluar dari rumah,saya terus "jenguk" bunga seri pagi yang ditanam oleh mak saya. Kenapa pagi? Nama pun dah bunga seri pagi,waktu pagi jelah nak tengok bunga ni kembang mekar,subhanallah sungguh indah ciptaan Allah. Teraturnya mengikut kehendakNya.

Terasa nak "snap" gambar bunga-bungaan di taman bunga :) InshaAllah akan saya usahakan.

Firman Allah:

"Sesungguhnya Kami menciptakan tiap-tiap sesuatu menurut takdir (yang telah ditentukan)."

AlQamar :49


wallahua'lam.:)



0 comments:

 

Flavor of my life Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea