Friday, August 31, 2012

thanks kak Wardina:)

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 11:22 AM 0 comments



Bismilahirrahmanirrahim.
It's almost 1 year and I just came to know about it.
My entry in this blog about one of the programmes

Forum Intelektual Pesona Tinta Emas & Layar Perak..


Kak Dina stated it in her blog. Awesome:) Alhamdullilah.
Thanks to you^^

I was so lucky to be there. This programme, I gave it 5 stars. I got a lot of information. Thanks to one of my idols, Prof Dr Harlina Halizah Siraj and not forget my special thanks to Wardina Safiyyah for sharing her experience. Btw, just click this if u want to know about my entry about the forum: click this

Thanks:)

*happy^^

Selesai Law Attachment Programme (LAP)

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 6:05 AM 0 comments






Bismilahirrahmanirrahim.

Alhamdullilah,selesai sudah LAP selama 3 bulan.
Setiap permulaan pasti ada pengakhiran. Maka semalam tamatlah sesi praktikal saya.
*the fact that i'll come again this coming monday,dont forget ya:p

3 bulan yang dilalui pastinya penuh dengan warna-warni.
Namun, yang pasti itu memberikan saya seribu satu pengalaman berharga sepanjang perjalanan saya bergelar pelajar Undang-undang.

Terima kasih buat semua warga Tetuan Sazali dan Temerloh cawangan Temerloh khususnya buat semua supervisors dan staff.
Saya memohon maaf atas salah dan silap saya sepanjang ini.
Semoga perkenalan kita tidak terhenti di sini. Saya gembira mengenali anda semua.Tentu sekali saya akan rindu saat di sana.:) InshaAllah kita akan berjumpa lagi.

Buat ibu saya,terima kasih kerana sentiasa memberi galakan kepada saya:)
Buat semua pensyarah di AIKOL ,terima kasih juga.
Buat semua sahabat yang sama-sama akan kembali memegang status asal sebagai Pelajar di AIKOL setelah tamat LAP,selamat meneruskan perjuangan.
Buat semua yang pernah hadir sepanjang kisah LAP saya,terima kasih saya ucapkan.
Hanya Allah yang mampu membalas jasa kalian.^_^

Sekian,wassalam.


Monday, August 27, 2012

Selamat Hari Raya Aidilfitri semua :-)

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 9:40 PM 0 comments


Alhamdullilah, sebulan sudah kita berpuasa.
Sekarang ni mesti semua tengah mode raya kan? :)
Lama betul saya tak update blog ni, bukan setakat habuk,sawang pun ada kot :p
*konon sibuk cat rumah:p wee~~
Raya baru-baru ni saya balik kampung la kat Johor,kat Muo* ala yang popular dengan mee siput&mee bandung tuh, duduk di taman memang tak best bila tiba musim raya sebab majoriti balik kampung. Jadi saya pun balik kampung. Paling penting nak jumpa saudara mara yang dah lama tak jumpa. Yippie!! :)
Alhamdullilah dapat jumpa saudara mara,sambut hari raya,bermaaf-maafan, sembang sampai tengah malam dengan si paeen bubu a.k.a my cousin:p

Raya pertama ke Parit Tengah,Sri Merlong,Rengit,rumah sahabat baik mak,Mak Cik Rubi.Nenek,mak kepada Mak Cik Rubi pun ada,lama tak jumpa nenek ni. Kawan juga dengan anaknya, si Aty. Da setahun lebih tak jumpa kot?Sukanya mak saya hehe Dah lama mereka kawan. Mungkin lebih 30 tahun:) Mak Cik rubi dah ada cucu. Mak belum lagi,akan datang:p

Raya kedua,raya di kampung parit Bengkok. Masa tu majoriti ada balik. Bermaaf-maafan malam tu,touching:-( Tiba-tiba air mata tak tertahan sebab ingat ayah dan nenek. Lepas tu rasa terharu sebab even ayah dah tak de, seluruh keluarga ayah layan kami sama seperti dulu. Sayang korang semua ^_^ Lepas tu,pergi rumah sebelah,rumah Paman Daim,adik ayah sebab nak discuss pasal sepupu nak bertunang. Malangnya tak dapat ikut sebab raya ke 5,masa tu dah balik Pahang. Malam tu sambung raya lagi. Raya malam-malam ni best gak,kacau orang nak tidur:p Sepupu-sepupu dok main mercun,habis bergegar kampung tu:)Malam tu balik raya,duk sembang kat pondok dengan sepupu-sepupu,balik rumah tak habis lagi sembang. Semua dah nak tidur tapi saya dan Paeen Bubu dok potpetpotpet. Almaklumlah dah lama tak macam tu,dan bukan senang nak jumpa. Kalau dulu,kami memang kamceng sangat. Semua benda sama masa kecik dulu. (psst... sekarang hp sama model kan?:p)
Raya ke 3 pulak,sambung raya. Dah la tidur pukul 3 pagi. Bangun siap-siap pergi raya baruh *betul ke baruh??:p Rumah atok-atok sedara. Dalam pukul 12.30 habis raya,saya dan mak siap-siap nak balik Pahang pulak. Bertolak ke Pahang awal tapi malam baru sampai gara-gara jem di Bahau. Dugaan~~:)Alhamdullilah sampai di Pahang,perlu balik rumah dulu sebab agak letih*walaupun drive kereta auto kot!

Raya ke 4, ke kampung belah mak. Masa untuk menziarahi saudara mara mak saya pula:) Tengok anak-anak sepupu dah besar panjang*besar daripada saya:p Singgah rumah Mak Cu,siap makan nasi lagi. Memang tak cukup sepinggan kalau makan rumah Mak Cu sebab sedap sangat. Pasal ada lauk kampung,yummy!* makan lagi..ngee~~ Jumpa Azeem,anak sepupu,besar sudah dia. Comel je,mulut pun da riuh..:) Balik dari kampung mak dah petang,penat tapi gembira!

Raya ke 5, saya dan sahabat ke suatu destinasi baru. Si putih belum pernah sampai sana. Alhamdullilah jumpa jugak kenduri kahwin di Jerantut. Sampai juga sana: )Terima kasih jemput kami, Kak Huda,Hashim sekeluarga.^_^

Raya ke 7, buat jamuan kat rumah. Terima kasih pada yang datang. Maaf pada geng konvoi tak ikut tahun ni sebab saya memang merancang untuk bercuti seketika daripada konvoi:)

Hari ni raya ke 9 sudah kembali berpraktikal di pejabat. Rasa sayang bila fikir hanya 3 hari lagi je berbaki sebelum saya habis berpraktikal di sana. Terima kasih buat semua bos dan staff kat pejabat:)

Sempena syawal mulia ni, saya dan mak menyusun sepuluh jari,memohon kemaafan di atas segala salah dan silap sepanjang ini. Semoga kita semua menjadi insan yang lebih baik ^_^
Jom puasa 6 pula:)

Wassalam

Saturday, August 04, 2012

Gembirakan hatimu ^^

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 11:33 PM 0 comments
KENAPA AKU DIUJI?

Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja)
mengatakan:”Kami telah beriman”, sedang mereka tidak diuji lagi? Dan
sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka
sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan
sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta ~
Surah Al-Ankabut
ayat 2-3

KENAPA AKU TIDAK MENDAPATKAN APA YANG AKU IDAM-IDAMKAN?

Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan
boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu;
Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui ~
Surah Al-Baqarah
ayat 216

KENAPA UJIAN SEBERAT INI?

Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan
kesanggupannya ~
Surah Al-Baqarah ayat 286

RASA KECEWA?

Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih
hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi (derajatnya),
jika kamu orang-orang yang beriman ~
Surah Al-Imran ayat 139

BAGAIMANA AKU HARUS MENGHADAPINYA?

Hai orang-orang yang beriman, bersabarlah kamu dan kuatkanlah
kesabaranmu dan tetaplah bersiap siaga (di perbatasan negerimu) dan
bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beruntung. ~
Surah Al-Imran
ayat 200

Jadikanlah sabar dan shalat sebagai penolongmu. Dan sesungguhnya yang
demikian itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyu’, ~
Surah Al-Baqarah ayat 45

APA YANG AKU DAPAT DARI SEMUA INI?

Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mu’min, diri dan
harta mereka dengan memberikan surga untuk mereka. ~
Surah At-Taubah
ayat 111

KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?

Cukuplah Allah bagiku; tidak ada Ilah selain Dia. Hanya kepada-Nya
aku bertawakal ~
Surah At-Taubah ayat 129

AKU TAK DAPAT BERTAHAN LAGI!!!!!

..dan jangan kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada
berputus asa dari rahmat Allah, melainkan kaum yang kafir. ~
Surah
Yusuf ayat 87

Thursday, August 02, 2012

Hitachi Garden,Japan

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 11:55 AM 0 comments
Bismillahirrahmanirrahim

Hitachi? Don't imagine it as your electrical appliances:p

Btw, What's that? I just came to know about this wonderful place from "Prof. Google":p Hitachi is the name of the garden which is situated in Japan. Where it is actually? . It is located near the sea Ajigaura, Ibaraki Prefecture, Japan.

Such a beautiful and great place for all of us,I think so ( only if u love something which is peaceful la, & the fact is that I love it) hehe.. Actually, I just read about it,never reach there yet. Insha Allah, one day :) I hope so.

Guess what? Hitachi Garden in Japan is one of the most beautiful open gardens in the world. This beautiful garden includes a lot of social activities and wonderful entertainment events, such as cycling (i like:) , swimming ( unfortunately,dont know how to swim) and light games, and what is more amazing thing there is that the garden flowers which contains many kinds of beautiful flowers.( yuhuuu.. I hope I can be there one day)

Can you imagine a form of candy colorful round?

In Japan, there are flower gardens extend in the hills with a round flower trees such as bonbon. Adorable! Long as the eye could see, the looks just beautiful colorful flowers.Here some pictures, "Prof. Google gave it to me":p (I wanna capture the picture of this garden,seriously!!:()

*nemophila
Hitachi Garden is ready to refresh your eyes with its beautiful and charming of the millions of flowers. Starting from the flowers that are red, purple, white, to blue in 4.5 hectares of this park.The fact is that this garden is covered by colourful flowers. (just like in my dream:p) It must be so beautiful. -_*

Hitachi park almost every year overgrown flower. Interestingly, if it comes in different seasons, you will not find the same interest. This is because most of the flowers blooming in the garden of Hitachi in different seasons.

Have you ever heard about nemophila? It also known as "Baby blue-eyes". It is a spring-blooming wildflower that gets its name from the bright blue flowers of two of the three varieties that are recognised. It is also cultivated in gardens. It only blooms during the spring. :) Flower petals are very pretty with a dark blue shades to the young. When nemophilas bloom, Japanese people call it “Nemophilia Harmony”. It is one of the beautiful flowers in this garden.

Hitachi park also has 170 species of tulips are ready to steal the heart of every tourist who comes. The funny thing is, that there are some shady tree in the Garden of Hitachi, deliberately rounded shape. At certain seasons, the leaves change color from green to red. Beautiful! Hitachi has a recreation park complete with a mini entertainment area and a bike rental place. You can circle the flowers while cycling. Smell the fresh air of beautiful flowers, and catch each side of the beautiful with your camera.( subhanallah,so amazing:p)

Here some pictures of Hitachi Garden :) wish I could be there one fine day.




Let's read Surah al-Kahfi,verse 51:


51 . I made them not to witness the creation of the heavens and the earth , nor their own creation ; nor choose I misleaders for ( My ) helpers .


wassalam

 

Flavor of my life Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea