Saturday, December 01, 2012

wedding :)

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 11:22 PM 0 comments
Bismillahirrahmanirrahim.
Alhamdullilah hari ini selamat ke perkahwinan anak kepada du pupu saya.
Kira pangkat anak saudara saya :P
"Mak cik" dah saya ni tetapi anak-anak saudara ramai dah kahwin.
Alhamdullilah seronoknya majlis hari ini.
Majlis diadakan di Dewan Jubli Perak,Kuantan. Teringat kenangan sewaktu menerima anugerah kecemerlangan di sana.:) 

Alhamdullilah, Allah bagi saya peluang walaupun diri ni tak berapa sihat. Saya gagahkan juga dengan niat untuk rapatkan silaturrahim. Alhamdullilah tenaga positif kebahagiaan orang lain macam dah "transfer" pada saya juga:) Sukanya saya sebab: 
Pertama sebab dapat jumpa saudara mara yang saya tak kenal dan yang lama saya tak jumpa.
Saya memang tak kenallah kalau mak tak tunjuk =( Sebab tak jumpa kan?
Kedua saya jumpa dengan salah seorang 2 pupu saya yang selama ni saya duk berkomen di laman maya sahaja:) 
Ketiga, dapat tengok perjalanan majlis yang pada saya sangat istimewa dan comel :) Tema Sakura,seriously very cute. Semoga ikatan perkahwinan yang terbina kekal abadi,inshaAllah.
 Ni saya nak kongsi sedikit gambar:

Malangnya saya punya bateri kamera sangat "low". :(



 pengantin

 bersama 2 pupu



 azeem:)

Friday, November 23, 2012

Sepi tanpa Kata.. Secebis perkongsian tentang hijrah...

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 10:20 PM 0 comments
Bismillahirrahmanirrahim :)

Sepi tanpa sebarang kata laman blog ini.

Alhamdullilah semalam diberikan kesempatan untuk hadir ke sebuah majlis ilmu.
Jujur, saya tenang berada di dalamnya.
Benarlah sabda Nabi s.a.w:

Rasulullah s.a.w bersabda: "Sesungguhnya Malaikat-malaikat sentiasa menurunkan sayapnya (sebagai memuliakan dan menghormati) penuntut ilmu agama, kerana mereka suka dan bersetuju dengan apa yang penuntut itu lakukan."

Riwayat: 
 Abu ad-Darda' r.a

Tajuk forum Hijrah: Mahu tapi Malu?
Bersama moderator yang cukup kaya dengan madah kata-kata yang indah, Ahmad Fedtri Yahya.
Ahli Panel: Ustaz Syed Muhammad Norhisyam Tuan Padang, Ana Raffali dan Personaliti TV Al-Hijrah Cik Farah Leia Az-Zahra.

Penuh pengisisian. Di sini saya kongsikan antara pengisiannya:

Hijrahlah ke arah kebaikan. Kuatkan diri.
Jangan putus doa dan mintalah orang lain mendoakan kita ke arah yang lebih baik.
Sejenak saya terfikir, saya mula memikirkan kadangkala saya gagal menjadi kawan yang baik. Maafkan saya. Jom doa bersama-sama supaya kita sama-sama terus berada di paksiNya dan bersama menuju ke syurga. Tegurlah saya jika saya tersalah dalam kembara ini. Biarpun kadang-kadang ada rasa malu untuk menasihati orang lain kerana diri ini adakalanya alpa,lalai tetapi saya tetap mahu sampaikan juga sebagai ingatan bersama kerana saya sayang anda. Cuma, maaf sahabat-sahabat jika saya terkasar bahasa.
Berubah mungkin mudah tetapi untuk istiqamah itu satu perkara yang mencabar.
Apapun di sebaliknya ingatlah sebenarnya hijrah itu indah seandainya niat kita betul-betul keranaNya. Mari betulkan niat kita sama-sama.

Alam remaja penuh dengan ujian dan cabaran.

Tetapi ingatlah Allah sudah berjanji dalam firmanNya:


Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya....

 Surah Al Baqarah: 286


Sedang diri ke arah perubahan yang baik, kita mungkin pernah rasa ditinggalkan, disisihkan, diperli manusia.
Namun, pernahkan kita terfikir padangan siapa yang lebih penting?

Pandangan Allah yang paling utama dan Allah berjanji sentiasa bersama hamba-Nya.Allah sentiasa menyayangi kita.
Firman Allah:

Mafhum ayat ke 40 Surah At-Taubah:


"Jikalau kamu tidak menolongnya (Muhammad) maka sesungguhnya Allah telah menolongnya (yaitu) ketika orang-orang kafir (musyrikin Mekah) mengeluarkannya (dari Mekah) sedang dia salah seorang dari dua orang ketika keduanya berada dalam gua, di waktu dia berkata kepada temannya: "Janganlah kamu berduka cita, sesungguhnya Allah beserta kita." Maka Allah menurunkan keterangan-Nya kepada (Muhammad) dan membantunya dengan tentara yang kamu tidak melihatnya, dan Al-Quran menjadikan orang-orang kafir itulah yang rendah. Dan kalimat Allah itulah yang tinggi. Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana."

Apabila sampai kepada ayat ini tersentuh di hati alangkah indahnya hidup menempuh perjuangan ini kerana Allah sentiasa bersama. Rasullulah s.a.w pernah membisikkan ke telingan Saidina Abu Bakar: Janganlah bersedih, sesungguhnya Allah bersamamu:)

*sekitar forum semalam di MOOT COURT,IIUM

Sentiasa ingat yang Dia sentiasa bersama kita. Selamat membawa perubahan ke arah kebaikan pada diri dan semua ^^
Oh ya, selamat berpuasa 10 Muharam esok!

Waallahu a'lam

Friday, October 26, 2012

thanks for the watermark :)

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 1:41 AM 0 comments

bismilahirrahmanirrahim.

this picture taken by me.
Zoo Negara,KL
21st October 2012

I don't know but I love looking at this flower,beautiful:)
The most important is that I have my own watermark.
I love to see it,such a cute watermark.
Thanks to my friend^^

That's all.
Thank u

wassalam

Thursday, October 25, 2012

Eid al-Adha :)

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 4:33 PM 0 comments
Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdullilah, masih diberikan ruang dan peluang untuk terus berada di pentas dunia ini.
Mengecap pelbagai nikmatNya yang tak terhitung.
Esok, seluruh umat Islam di Malaysia akan menyambut hari raya Aidiladha,inshaAllah.
Lagi besar pengertiannya buat semua jemaah haji kerana jatuh pada hari ini,paling penting saatnya berwuquf yang merupakan salah satu dari rukun Haji. Teringat ketika menunaikan haji pada 2005:) Semoga beroleh haji yang mabrur buat semua jemaah haji tahun ini,inshaAllah.

Apakah kisah di sebalik Aidil Adha yang kita raikan dan nantikan ini?

Pada suatu hari Nabi Ibrahim bermimpi, dalam mimpinya itu Allah menyuruh Nabi Ibrahim menyembelih anaknya yang bernama Ismail. Selepas dari mendapat mimpi itu, Nabi Ibrahim pun memberitahu isterinya yang bernama Siti Hajar.

Maka Nabi Ibrahim, Siti Hajar dan Ismail pun berbincang mengenai perkara tersebut. Siti Hajar berkata, “Mungkin mimpimu itu hanya mainan tidur saja tetapi kalau mimpi itu merupakan wahyu, wajiblah dituruti.” Apabila mendengar kata-kata ibunya, Ismail berkata kepada bapanya, “Ayahku, sekiranya ini merupakan wahyu dari Allah S.W.T., aku sedia merelakan diriku untuk disembelih.”

Setelah persetujuan dicapai, keesokan harinya Nabi Ibrahim pun membawa puteranya Ismail untuk disembelih. Hal ini telah sampai kepada pengetahuan orang ramai. Hal ini membuat orang ramai takut sehingga ada yang mengatakan, “Nampaknya Nabi Ibrahim mungkin sudah gila hinggakan mahu menyembelih anaknya sendiri. Kalau kita biarkan perkara ini, nanti kitapun akan dibunuhnya.”

Walau apapun yang diperkatakan oleh orang ramai, namun Nabi Ibrahim tetap menjalankan tugas yang diperintahkan oleh Allah S.W.T terhadapnya. Setelah Nabi Ibrahim dan anaknya Ismail sampai pada tempat yang dituju, berkatalah anaknya, “Wahai ayahku, aku fikir cara yang baik untuk menyembelih adalah dengan cara aku disembelih dalam keadaan menelungkup tapi mata ayah hendaklah ditutup. Kemudian ayah hendaklah tahu arah pedang yang tajam dan ayah kenakan tepat kepada leherku.”

Kemudian Nabi Ibrahim pun melaksanakan perintah yang Allah S.W.T perintahkan dalam mimpinya. Baginda pun mengucapkan kalimah atas nama Allah lalu memancungkan pedangnya pada leher anaknya itu. Maka terperciklah darah mengenai badan Nabi Ibrahim. Sebagai seorang manusia biasa, Nabi Ibrahim pun menggeletar dan membuka penutup matanya.
Tetapi alangkah terperanjatlah apabila melihat yang disembelihnya itu bukanlah anaknya melainkan seekor kibas. Dengan memuji kebesaran Allah S.W.T, kedua-duanya pun berpeluk-peluk sambil bersyukur kepada Tuhan kerana memberi kekuatan sehingga dapat melaksanakan amanat dari Allah S.W.T. Bermulalah kisah ibadat korban pada hari yang mulia ini.



surah Ash-Shaffat ayat 101 hingga ayat 111

١٠١فَبَشَّرْنَاهُ بِغُلَامٍ حَلِيمٍ 

101. Maka Kami beri dia kabar gembira dengan seorang anak yang amat sabar.

فَلَمَّا بَلَغَ مَعَهُ السَّعْيَ قَالَ يَا بُنَيَّ إِنِّي أَرَى فِي الْمَنَامِ أَنِّي أَذْبَحُكَ فَانظُرْ مَاذَا تَرَى قَالَ يَا أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ سَتَجِدُنِي إِن شَاء اللَّهُ مِنَ الصَّابِرِينَ ﴿١٠٢

102. Maka tatkala anak itu sampai (pada umur sanggup) berusaha bersama-sama Ibrahim, Ibrahim berkata: “Hai anakku sesungguhnya aku melihat dalam mimpi bahwa aku menyembelihmu. Maka fikirkanlah apa pendapatmu!” Ia menjawab: “Hai bapakku, kerjakanlah apa yang diperintahkan kepadamu; insya Allah kamu akan mendapatiku termasuk orang-orang yang sabar”.

فَلَمَّا أَسْلَمَا وَتَلَّهُ لِلْجَبِينِ ﴿١٠٣

103. Tatkala keduanya telah berserah diri dan Ibrahim membaringkan anaknya atas pelipis (nya), (nyatalah kesabaran keduanya).

وَنَادَيْنَاهُ أَنْ يَا إِبْرَاهِيمُ ﴿١٠٤

104. Dan Kami panggillah dia: “Hai Ibrahim,

قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْيَا إِنَّا كَذَلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ ﴿١٠٥

105. sesungguhnya kamu telah membenarkan mimpi itu”, sesungguhnya demikianlah Kami memberi balasan kepada orang-orang yang berbuat baik.

إِنَّ هَذَا لَهُوَ الْبَلَاء الْمُبِينُ ﴿١٠٦

106. Sesungguhnya ini benar-benar suatu ujian yang nyata.

وَفَدَيْنَاهُ بِذِبْحٍ عَظِيمٍ ﴿١٠٧

107. Dan Kami tebus anak itu dengan seekor sembelihan yang besar.

وَتَرَكْنَا عَلَيْهِ فِي الْآخِرِينَ ﴿١٠٨

108. Kami abadikan untuk Ibrahim itu (pujian yang baik) di kalangan orang-orang yang datang kemudian,

سَلَامٌ عَلَى إِبْرَاهِيمَ ﴿١٠٩

109. (yaitu) “Kesejahteraan dilimpahkan atas Ibrahim”.

كَذَلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ ﴿١١٠

110. Demikianlah Kami memberi balasan kepada orang-orang yang berbuat baik.



Demikianlah kisah di sebalik aidil adha:)

Akhir kata, selamat menyambut aidil adha,selamat pulang ke kampung,selamat menunaikan ibadat haji. Semoga kita mampu mengambil intipati pengajaran di sebalik pengertian aidil adha :)

Wassalam.

N.H.A.R 1608

Wednesday, October 24, 2012

welcome to this world, Hani Nabila :)

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 9:46 PM 0 comments
Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdullilah.
we got new "member" in our big family this month^^.

alhamdullilah ,my cousin had delivered baby on 23rd October 2012/7 Zulhijah 1433.
Now Damia got new friend a.k.a cousin.

Congrats to Kak Amy&Ijam

Welcome to this world,

Hanis Nabila :)


captured by her mom, Kak Amy^^

InshaAllah, I'm going to visit you, dear cute baby:)
Be a good daughter^^

Wassalam:)

Saturday, September 29, 2012

welcome to to this world, Damia Qaisara :)

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 3:24 PM 0 comments
Damia Qaisara binti Ilyazar. 
*Credit to Kak Amy for this picture


Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdullilah 
Kakak sepupu saya selamat melahirkan cahaya mata perempuan pada hari Khamis lepas.
Tahniah buat Kak Ct dan suaminya.
Damia Qaisara nama diberi, saya belum berkesempatan melawatnya.
Comel dan putih^_^
Semoga menjadi anak yang solehah buat mama dan ayahnya.

Sabda Rasulullah SAW, maksudnya:  “Setiap bayi yang dilahirkan adalah suci fitrahnya.  
Ibubapalah yang menjadikan mereka Yahudi, Nasrani mahupun Majusi.” (HR Bukhari dan Muslim).

Selamat menjadi ibubapa kak ct dan suami:) hihi

*p/s:suka tengok baby dan bau baby:)

Wassalam.



Selamat hari lahir, Nova ^_^

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 3:02 PM 0 comments

29 September 2012



Di kesempatan ini, saya ingin mengucapkan selamat hari ulangtahun kelahiran buat sahabat baik saya, 

Nova Kasrianti binti Kasman. 

Semoga Allah melindungi awak dan memudahkan segala urusan awak. Terima kasih awak. Dah 22:) Saya sayang awak.


Buat awak,maaf saya tak dapat raikan hari lahir awak yang ke 22 ni.
Apapun, saya sentiasa mengharapkan yang terbaik buat awak.

Saya tahu awak kuat dan sangat-sangat matang dalam membuat keputusan, because you're my sister..
Thanks for always praying for me,dear.
Happy Birthday,my dear!


Lots of love, 
Imah Ramli, your best friend a.k.a your sister :)

3 minggu berlalu

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 2:50 PM 0 comments
Bismillahirrahmanirrahim

Alhamdullilah, 3 minggu semester sudah berlalu.
Pantasnya masa berlalu. Saya kini sudah berada di semester ke 6, inshaAllah masih berbaki 4 semester.
Peluang yang ada perlu saya nikmati dan hargai sebaiknya sewaktu berada di taman ilmu dan budi.
Semester baru dilalui bersama sahabat-sahabat yang cukup baik :)
Sentiasa menyokong antara satu sama lain.
Subjek-subjek semester ini:

Land Law 2
Company Law 2
Usul Fiqh 4
Public International Law 2
Photography 2
English for Writing Purpose
Equity and Trust 2
Alternative Dispute Resolutions

Selamat menghadapi semester baru buat saya dan semua pelajar UIA.
Allahumma rabbi yassir wala tuassir, Rabbi tamim bilkhoir.InshaAllah dipermudahkan segala urusan kita biarpun sesekali akan ada hujan dan badai yang melanda. Yakinlah itulah warna warni kehidupan dan di sebaliknya pasti mengajar kita tentang sesuatu.


Wassalam.

Friday, September 07, 2012

Rupanya saya suka kamu,wahai bunga:)

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 3:04 AM 0 comments


Bismilahirrahmanirrahim

Entri kali ini tajuknya mungkin agak " jiwang"?
Habiskan ayat pada tajuk itu ya:) Tak jiwang pun,cuma luahan hati seorang insan menghargai makhluk ciptaan-Nya.

Saya dulunya selalu mengaku tidak berminat kepada bunga-bungaan.
Sebenarnya saya tak perasan yang selama ni saya suka juga bunga.
Naluri seorang perempuan,mungkin?

Baru saya perasan kebanyakan apa yang saya beli ada bunga comel,suka tangkap gambar bunga, suka bergambar dekat dengan bunga, tersenyum bila tengok bunga yang cantik dan menawan hati ^_^

Tapi,satu je,saya lebih suka bunga segar,terasa gembira bila melihatnya. Seolah-olah bunga yang kembang mekar itu sedang tersenyum kepada saya.Bunga segar? Saya suka bunga ros,walaupun berduri tapi tetap indah dipandang. Bila tengok bunga ros atau mawar,pasti saya terfikir analogi bunga itu sesuai untuk seorang perempuan. Saya juga perempuan jadi saya senang memikirkan yang Allah sangat sayang seorang perempuan. Sejak kecil lagi kita dijaga oleh ayah,bila dah berkahwin,ada suami pulak. Seperti bungas mawar/ros sentiasa dilindungi oleh durinya,bukan? Sesuatu yang cantik mesti dijaga. Jadi perempuan pun cantik kan? Jadi jagalah diri kita sebaiknya,kerana kita adalah amanah pada diri kita.:)

Berbalik kepada cerita saya suka bunga.
Tapi bila beli bunga tak ori, saya ok je terutama untuk dalam rumah. Saya lebih memilih bunga seperti bunga sakura,lavender dan seangkatan dengannya sebab nampak comel.:) Benda comel akan menyerikan rumah anda,bukan?

Sekarang apa yang paling suka buat pagi-pagi bila keluar dari rumah,saya terus "jenguk" bunga seri pagi yang ditanam oleh mak saya. Kenapa pagi? Nama pun dah bunga seri pagi,waktu pagi jelah nak tengok bunga ni kembang mekar,subhanallah sungguh indah ciptaan Allah. Teraturnya mengikut kehendakNya.

Terasa nak "snap" gambar bunga-bungaan di taman bunga :) InshaAllah akan saya usahakan.

Firman Allah:

"Sesungguhnya Kami menciptakan tiap-tiap sesuatu menurut takdir (yang telah ditentukan)."

AlQamar :49


wallahua'lam.:)



Thursday, September 06, 2012

S.M.I.L.E

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 10:43 AM 0 comments

Bismilahirrahmanirrahim

Alhamdullilah diberi kesempatan untuk berkongsi sesuatu di laman alam maya ini.
Sebenarnya saya dah lama berjaya menghabiskan senaskhah buku coretan seorang selebriti terkenal di Malaysia.
Tak lain dan tak bukan, Irma Hasmie.
Buku yang diberi tajuk yang cukup istimewa bagi saya iaitu

S.M.I.L.E

Masih teringat waktu saya mula mengetahui tentang buku ini dari kaca TV, saya terus berazam untuk mendapatkannya. Saya jumpa buku ini di Popular Starmall,terus saya capainya. Kulit buku dihiasi gambar si penulis yang tersenyum membuat saya tersenyum sendiri.:)
Alhamdullilah saya berjaya membacanya dan itu membuat saya SMILE :)
Buku S.M.I.L.E ni memang menarik,sarat dipenuhi cerita-cerita yang berlaku di sekeliling kita.
Itu antara teknik penceritaan yang saya suka, belajar daripada kisah-kisah sekeliling kita.
Banyak manfaatnya sebenarnya.

Membuatkan buku ini lain dari lain, setiap akhir satu-satu kisah,ada nota daripada Kak Irma,dan paling lain dari lain ada kit tindakan untuk kita sebagai pembaca. Terus dapat aplikasi kisah-kisah yang menarik dalam buku ini dengan kehidupan sebenar kita.
Saya cadangkan anda dapatkan buku ini,karangan yang menarik daripada Kak Irma Hasmie.
Semoga Kak Irma dapat berkongsi lagi dengan kita. Semoga Allah membalas setiap tulisan kak Irma yang bermanfaat buat pembaca semua,inshaAllah.

Itu sahaja, selamat membaca dan SMILE selalu ya^^
wassalam.

Friday, August 31, 2012

thanks kak Wardina:)

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 11:22 AM 0 comments



Bismilahirrahmanirrahim.
It's almost 1 year and I just came to know about it.
My entry in this blog about one of the programmes

Forum Intelektual Pesona Tinta Emas & Layar Perak..


Kak Dina stated it in her blog. Awesome:) Alhamdullilah.
Thanks to you^^

I was so lucky to be there. This programme, I gave it 5 stars. I got a lot of information. Thanks to one of my idols, Prof Dr Harlina Halizah Siraj and not forget my special thanks to Wardina Safiyyah for sharing her experience. Btw, just click this if u want to know about my entry about the forum: click this

Thanks:)

*happy^^

Selesai Law Attachment Programme (LAP)

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 6:05 AM 0 comments






Bismilahirrahmanirrahim.

Alhamdullilah,selesai sudah LAP selama 3 bulan.
Setiap permulaan pasti ada pengakhiran. Maka semalam tamatlah sesi praktikal saya.
*the fact that i'll come again this coming monday,dont forget ya:p

3 bulan yang dilalui pastinya penuh dengan warna-warni.
Namun, yang pasti itu memberikan saya seribu satu pengalaman berharga sepanjang perjalanan saya bergelar pelajar Undang-undang.

Terima kasih buat semua warga Tetuan Sazali dan Temerloh cawangan Temerloh khususnya buat semua supervisors dan staff.
Saya memohon maaf atas salah dan silap saya sepanjang ini.
Semoga perkenalan kita tidak terhenti di sini. Saya gembira mengenali anda semua.Tentu sekali saya akan rindu saat di sana.:) InshaAllah kita akan berjumpa lagi.

Buat ibu saya,terima kasih kerana sentiasa memberi galakan kepada saya:)
Buat semua pensyarah di AIKOL ,terima kasih juga.
Buat semua sahabat yang sama-sama akan kembali memegang status asal sebagai Pelajar di AIKOL setelah tamat LAP,selamat meneruskan perjuangan.
Buat semua yang pernah hadir sepanjang kisah LAP saya,terima kasih saya ucapkan.
Hanya Allah yang mampu membalas jasa kalian.^_^

Sekian,wassalam.


Monday, August 27, 2012

Selamat Hari Raya Aidilfitri semua :-)

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 9:40 PM 0 comments


Alhamdullilah, sebulan sudah kita berpuasa.
Sekarang ni mesti semua tengah mode raya kan? :)
Lama betul saya tak update blog ni, bukan setakat habuk,sawang pun ada kot :p
*konon sibuk cat rumah:p wee~~
Raya baru-baru ni saya balik kampung la kat Johor,kat Muo* ala yang popular dengan mee siput&mee bandung tuh, duduk di taman memang tak best bila tiba musim raya sebab majoriti balik kampung. Jadi saya pun balik kampung. Paling penting nak jumpa saudara mara yang dah lama tak jumpa. Yippie!! :)
Alhamdullilah dapat jumpa saudara mara,sambut hari raya,bermaaf-maafan, sembang sampai tengah malam dengan si paeen bubu a.k.a my cousin:p

Raya pertama ke Parit Tengah,Sri Merlong,Rengit,rumah sahabat baik mak,Mak Cik Rubi.Nenek,mak kepada Mak Cik Rubi pun ada,lama tak jumpa nenek ni. Kawan juga dengan anaknya, si Aty. Da setahun lebih tak jumpa kot?Sukanya mak saya hehe Dah lama mereka kawan. Mungkin lebih 30 tahun:) Mak Cik rubi dah ada cucu. Mak belum lagi,akan datang:p

Raya kedua,raya di kampung parit Bengkok. Masa tu majoriti ada balik. Bermaaf-maafan malam tu,touching:-( Tiba-tiba air mata tak tertahan sebab ingat ayah dan nenek. Lepas tu rasa terharu sebab even ayah dah tak de, seluruh keluarga ayah layan kami sama seperti dulu. Sayang korang semua ^_^ Lepas tu,pergi rumah sebelah,rumah Paman Daim,adik ayah sebab nak discuss pasal sepupu nak bertunang. Malangnya tak dapat ikut sebab raya ke 5,masa tu dah balik Pahang. Malam tu sambung raya lagi. Raya malam-malam ni best gak,kacau orang nak tidur:p Sepupu-sepupu dok main mercun,habis bergegar kampung tu:)Malam tu balik raya,duk sembang kat pondok dengan sepupu-sepupu,balik rumah tak habis lagi sembang. Semua dah nak tidur tapi saya dan Paeen Bubu dok potpetpotpet. Almaklumlah dah lama tak macam tu,dan bukan senang nak jumpa. Kalau dulu,kami memang kamceng sangat. Semua benda sama masa kecik dulu. (psst... sekarang hp sama model kan?:p)
Raya ke 3 pulak,sambung raya. Dah la tidur pukul 3 pagi. Bangun siap-siap pergi raya baruh *betul ke baruh??:p Rumah atok-atok sedara. Dalam pukul 12.30 habis raya,saya dan mak siap-siap nak balik Pahang pulak. Bertolak ke Pahang awal tapi malam baru sampai gara-gara jem di Bahau. Dugaan~~:)Alhamdullilah sampai di Pahang,perlu balik rumah dulu sebab agak letih*walaupun drive kereta auto kot!

Raya ke 4, ke kampung belah mak. Masa untuk menziarahi saudara mara mak saya pula:) Tengok anak-anak sepupu dah besar panjang*besar daripada saya:p Singgah rumah Mak Cu,siap makan nasi lagi. Memang tak cukup sepinggan kalau makan rumah Mak Cu sebab sedap sangat. Pasal ada lauk kampung,yummy!* makan lagi..ngee~~ Jumpa Azeem,anak sepupu,besar sudah dia. Comel je,mulut pun da riuh..:) Balik dari kampung mak dah petang,penat tapi gembira!

Raya ke 5, saya dan sahabat ke suatu destinasi baru. Si putih belum pernah sampai sana. Alhamdullilah jumpa jugak kenduri kahwin di Jerantut. Sampai juga sana: )Terima kasih jemput kami, Kak Huda,Hashim sekeluarga.^_^

Raya ke 7, buat jamuan kat rumah. Terima kasih pada yang datang. Maaf pada geng konvoi tak ikut tahun ni sebab saya memang merancang untuk bercuti seketika daripada konvoi:)

Hari ni raya ke 9 sudah kembali berpraktikal di pejabat. Rasa sayang bila fikir hanya 3 hari lagi je berbaki sebelum saya habis berpraktikal di sana. Terima kasih buat semua bos dan staff kat pejabat:)

Sempena syawal mulia ni, saya dan mak menyusun sepuluh jari,memohon kemaafan di atas segala salah dan silap sepanjang ini. Semoga kita semua menjadi insan yang lebih baik ^_^
Jom puasa 6 pula:)

Wassalam

Saturday, August 04, 2012

Gembirakan hatimu ^^

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 11:33 PM 0 comments
KENAPA AKU DIUJI?

Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja)
mengatakan:”Kami telah beriman”, sedang mereka tidak diuji lagi? Dan
sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka
sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan
sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta ~
Surah Al-Ankabut
ayat 2-3

KENAPA AKU TIDAK MENDAPATKAN APA YANG AKU IDAM-IDAMKAN?

Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan
boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu;
Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui ~
Surah Al-Baqarah
ayat 216

KENAPA UJIAN SEBERAT INI?

Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan
kesanggupannya ~
Surah Al-Baqarah ayat 286

RASA KECEWA?

Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih
hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi (derajatnya),
jika kamu orang-orang yang beriman ~
Surah Al-Imran ayat 139

BAGAIMANA AKU HARUS MENGHADAPINYA?

Hai orang-orang yang beriman, bersabarlah kamu dan kuatkanlah
kesabaranmu dan tetaplah bersiap siaga (di perbatasan negerimu) dan
bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beruntung. ~
Surah Al-Imran
ayat 200

Jadikanlah sabar dan shalat sebagai penolongmu. Dan sesungguhnya yang
demikian itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyu’, ~
Surah Al-Baqarah ayat 45

APA YANG AKU DAPAT DARI SEMUA INI?

Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mu’min, diri dan
harta mereka dengan memberikan surga untuk mereka. ~
Surah At-Taubah
ayat 111

KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?

Cukuplah Allah bagiku; tidak ada Ilah selain Dia. Hanya kepada-Nya
aku bertawakal ~
Surah At-Taubah ayat 129

AKU TAK DAPAT BERTAHAN LAGI!!!!!

..dan jangan kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada
berputus asa dari rahmat Allah, melainkan kaum yang kafir. ~
Surah
Yusuf ayat 87

Thursday, August 02, 2012

Hitachi Garden,Japan

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 11:55 AM 0 comments
Bismillahirrahmanirrahim

Hitachi? Don't imagine it as your electrical appliances:p

Btw, What's that? I just came to know about this wonderful place from "Prof. Google":p Hitachi is the name of the garden which is situated in Japan. Where it is actually? . It is located near the sea Ajigaura, Ibaraki Prefecture, Japan.

Such a beautiful and great place for all of us,I think so ( only if u love something which is peaceful la, & the fact is that I love it) hehe.. Actually, I just read about it,never reach there yet. Insha Allah, one day :) I hope so.

Guess what? Hitachi Garden in Japan is one of the most beautiful open gardens in the world. This beautiful garden includes a lot of social activities and wonderful entertainment events, such as cycling (i like:) , swimming ( unfortunately,dont know how to swim) and light games, and what is more amazing thing there is that the garden flowers which contains many kinds of beautiful flowers.( yuhuuu.. I hope I can be there one day)

Can you imagine a form of candy colorful round?

In Japan, there are flower gardens extend in the hills with a round flower trees such as bonbon. Adorable! Long as the eye could see, the looks just beautiful colorful flowers.Here some pictures, "Prof. Google gave it to me":p (I wanna capture the picture of this garden,seriously!!:()

*nemophila
Hitachi Garden is ready to refresh your eyes with its beautiful and charming of the millions of flowers. Starting from the flowers that are red, purple, white, to blue in 4.5 hectares of this park.The fact is that this garden is covered by colourful flowers. (just like in my dream:p) It must be so beautiful. -_*

Hitachi park almost every year overgrown flower. Interestingly, if it comes in different seasons, you will not find the same interest. This is because most of the flowers blooming in the garden of Hitachi in different seasons.

Have you ever heard about nemophila? It also known as "Baby blue-eyes". It is a spring-blooming wildflower that gets its name from the bright blue flowers of two of the three varieties that are recognised. It is also cultivated in gardens. It only blooms during the spring. :) Flower petals are very pretty with a dark blue shades to the young. When nemophilas bloom, Japanese people call it “Nemophilia Harmony”. It is one of the beautiful flowers in this garden.

Hitachi park also has 170 species of tulips are ready to steal the heart of every tourist who comes. The funny thing is, that there are some shady tree in the Garden of Hitachi, deliberately rounded shape. At certain seasons, the leaves change color from green to red. Beautiful! Hitachi has a recreation park complete with a mini entertainment area and a bike rental place. You can circle the flowers while cycling. Smell the fresh air of beautiful flowers, and catch each side of the beautiful with your camera.( subhanallah,so amazing:p)

Here some pictures of Hitachi Garden :) wish I could be there one fine day.




Let's read Surah al-Kahfi,verse 51:


51 . I made them not to witness the creation of the heavens and the earth , nor their own creation ; nor choose I misleaders for ( My ) helpers .


wassalam

 

Flavor of my life Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea