Thursday, December 29, 2011

Saya akan rasa rindu:"(

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 11:19 AM 0 comments


Bismillahirrahmanirrahim
Hari ni, hari yang sedih buat saya.
Memang jadi lumrah kan,setiap pertemuan pasti ada perpisahan.
Namun,saya masih mengharap jodoh kami masih ada.

Nor dan Abi dah balik ke kampung mereka,Indonesia.
Rasa terngiang-ngiang kat telinga suara gelak tawa dan tangisan mereka berdua.
Sunyi .
Mak pun akan sunyi,sebab tak de Nor nak panggil nenek.
Tiada suara anak kecil yang akan kedengaran di pagar rumah saya lagi.
Tiada lagi si anak kecil yang akan mengejar kereta saya dan mak sebab nak ikut jalan.
Tiada lagi Nor yang nak panggil saya "kakak"
Tiada lagi.
Membuatkan saya terkenang kembali saat Nor dilahirkan.
Istimewanya
Kami antara yang pertama lihat dia. Sebab tu saya rasa Nor istimewa sebab waktu mak dia nak bersalin,berkejar-kejar kami hantar ke hospital,pengalaman saya.
Saya lihat bagaimana Nor dan Abi membesar.
Dah 2tahun berlalu.Rasa baru lagi.
Abi pun dah besar. Kakak harap kakak boleh jumpa Nor dan Abi lagi.
InshaAllah.
Jangan lupa kakak di Malaysia!
Kakak akan rindu anda berdua sebab dua-dua dah macam adik-adik kakak.
Semoga selamat tiba di Indonesia. Jaga diri baik-baik.
Semoga kita ketemu lagi.
Sedih sangat sebab Nor dan Abi dah balik,datanglah sini lagi='(



Lots of love from kakak.
NHAR

Tuesday, December 27, 2011

good morning.

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 7:05 AM 0 comments

^_^assalamualaikum


bismillahhirrahmanirrahim.
good morning to all of you.
here I am,still at my home^^
few days to go before my final exam.
how's your life? I hope everything is okay=)
talking about morning.what you are going to do today?
Please do something beneficial for you and others^^
Wake up in the early morning,alhamdullilah.Allah gives me this chance. Make me remember one of the hadith from The Prophet s.a.w.

Abu Hurairah (Radhi-Allahu 'anhu) reported: The Messenger of Allah (Sallallaahu 'alaihi wasallam) said, "He who recites in the morning and in the evening the statement: `Subhan-Allahi wa bihamdihi (Allah is free from imperfection and I begin with praising Him)' One Hundred Times, will not be surpassed on the Day of Resurrection by anyone with better deeds than one who utters the same words or utters more of these words.'' [ Sahih Muslim]




such a cute meal^^

But before you do anything, don't forget to take your breakfast. Breakfast is an important meal^^
A good breakfast provides the nutrients that people need to start their day off right. "Children who eat a good breakfast tend to perform better in school, and have a better attendance and decreased hyperactivity. Children who don't eat breakfast tend to perform not as well, and also tend to have behavior problems such as fighting, stealing, and not listening to their teachers" (Dr. Ronald Kleinman, Harvard Medical School).

Me,myself,sometimes forget about breakfast. I will try to change it,make sure that I will have my breakfast so that it is good for my health. What about you?? However,please don't just simply take anything! Make sure it is good for your health ya^^ Skipping breakfast is a common strategy for people who are trying to lose weight, but it's usually not a successful one. Your body (or maybe your brain) expects to be refueled a few times each day, so when you skip meals you may feel so hungry that when lunch time comes, you over-eat or maybe you choose foods that are not the healthiest choices. One good tips if you want to diet, actually, eating breakfast may be good for losing weight. People who eat breakfast are more likely to maintain a healthy weight.So what is your favourite menu for breakfast? Emm..?? Nasi lemak? Bread? Whatever is your choice, as a muslim,please don't forget The one who give us each beautiful gift^^
Allah S.w.t

Narrated Wahshi ibn Harb (RadhiAllahu 'anhu):

The Companions of the Prophet (salAllahu alayhi wa sallam) said: Allah's Apostle (salAllahu alayhi wa sallam) we eat but we are not satisfied.
He (salAllahu alayhi wa sallam) said: Perhaps you eat separately.
They replied: Yes.
He (salAllahu alayhi wa sallam) said: If you gather together at your food and mention Allah's name, you will be blessed in it.

[Sunan Abu-Dawud )
Aishah (radiyallahu ta’ala ‘anha) reported that the Messenger of Allah (sallalahu ta’ala ‘alahi wasallam) said, “When any of you wants to eat he should mention the name of Allah in the begining (i.e., say Bismillah). If he forgets to do it in the beginning he should say Bismillah awwalahu wa akhirahu (I begin with the Name of Allah at the beginning and at the end).” (Abu Dawud, Tirmidhi )
So beautiful,Islam is beautiful,right?^^ Alhamdullilah,proud to be a muslim:)

Start your day with the name of Allah,inshaAllah you will be blessed everyday!




^_^


Sunday, December 25, 2011

tahniah^^

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 1:34 AM 0 comments


bismillahirrahmanirrahim.
assalamualaikum.

Apa khabar semua? Agak lama saya menyepi diri. Sekarang "study week"
Curi masa nak update blog^^

Semenjak dua menjak ,banyak terima berita gembira.
Ramai nak melangkah ke fasa hidup yang seterusnya iaitu ke alam rumahtangga.
Alhamdullilah ^_^
Tahniah buat sahabat-sahabat yang sudah mendirikan rumahtangga dan yang bakal melangkah ke gerbang perkahwinan.
Mudah-mudahan cinta sampai syurga,inshaAllah.
Tak lupa buat sahabat sekelas yang baru sahaja menimang cahaya mata pertama,tahniah.
InshaAllah jadi anak yang solehah^^



Kepada yang masih belum berpunya atau dengan kata lain masih "single"
Jangan risau sebab Allah sedang menjaga kita.^^
Allah juga dah simpankan seseorang yang sangat istimewa sebagai pemimpin dalam kembara hidup akan datang.
Jangan sedih-sedih,fokuskan cinta pada Allah,Rasullulah s.a.w,ibubapa dan Islam itu sendiri.
InshaAllah yang lain akan datang dan pasti itu yang terbaik untuk kita.
Letakkan Allah di tempat yang paling tinggi kerna hanya Dia yang selayaknya.Hanya Allah yang Maha Mengetahui segalanya
^_^

Wassalam



Sunday, December 11, 2011

Lupakah kita untuk bersyukur?

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 11:53 AM 1 comments

Bismillahirrahmanirrahim. Syukur? Lupakah kita untuk bersyukur? Adakah kerana kita leka dibuai nikmatNya? Sehingga terlupa ianya pemberian Yang Maha Esa. Atau terlalu sibuk menggemudi bahtera kehidupan dan hanya mengejar yang kita mahukan. Sehingga kita tidak sedar yang kita sedang menikmati pemberianNya. Jika dikira pemberianNya,nescaya kita tidak mampu menghitungNya kerana terlalu banyak. Jadilah seorang hamba yang sentiasa bersyukur dengan pemberianNya kerana pasti itu yang terbaik buat kita.^^
Jangan terlalu mahukan apa yang orang ada sedangkan pada kita Allah telah kurniakan yang terbaik sesuai untuk kita.


Firman Allah:

" Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan atas kelemahan dan menceraikan susunya dalam masa dua tahun; bersyukurlah kepada-Ku dan kepada kedua ibu bapamu; dan kepada Akulah tempat kembalimu."(Luqman:14)

"Dan Allah mengurniakan kepada kamu pendengaran dan penglihatan serta hati (akal fikiran), tetapi sedikit antara manusia yang bersyukur." (As-Sajadah: 9) "Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambah ni'mat kepada kamu dan jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azabKu amatlah pedih. (Ibrahim: 7)

Akhir kata,bersama kita Lafazkan rasa syukur padaNya selalu.^^


Thursday, December 08, 2011

Buat semua sahabat saya.

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 2:25 PM 4 comments
Bismillahirrahmanirrahim.

Petang yang cukup membuat kelopak mata terasa mahu jatuh ke bawah. Namun saya gagahkan juga diri ini untuk menulis sesuatu. Mungkin di sebalik contengan ini,saya sedang menzahirkan perasaan saya ketika ini. Kerna setiap malam titisan air mata pasti bercucuran bila mengenangkannya.

Membelek-belek "folder" gambar dalam telefon bimbit,membuatkan saya rindu dan sayang setiap saat bersama-sama mereka. Mereka itu sahabat-sahabat saya. Teringat kisah-kisah yang berlaku antara saya dan sahabat-sahabat saya. Semua mengajar saya supaya lebih matang dalam setiap tindakan dan kata-kata. Walaupun jauh di sudut hati,saya mengerti saya bukanlah sahabat yang baik,masih banyak yang perlu diperbaiki.

Dalam persahabatan,terkadang diuji membuatkan ikatan itu semakin renggang dan adakalanya itu merapatkan hubungan antara kita. Kerna di sebaliknya kita belajar menerima dan memahami sahabat-sahabat kita. Kenapa saya katakan demikian? Kerana pada setiap diri sahabat saya,ada keunikan mereka tersendiri. Keunikan itu inshaAllah melengkapi diri kita sebagai temannya.

Menjadi sahabat yang rapat mengambil masa yang lama. Di situ kita akan belajar menyesuaikan diri antara satu sama lain. Bukan mudah kerana kita 2 insan yang berbeza.Uniknya dan indahnya persahabatan itu,perbezaan itu menyatukan dua jiwa sahabat. Namun, satu perkara yang saya sedar,meruntuhkan ikatan binaan persahabatan yang berusia 20 tahun, 10 tahun, 5 tahun begitu mudah sekali. Mungkin mengambil masa sesaat,sejam,mahupun sehari. Kata-kata mahupun perbuatan saya ataupun anda mungkin ada yang mengguris sahabat kita. Malangnya kita seringkali pandang enteng. Namun, pada diri kita juga, jangan terlalu mengharapkan kesempurnaan pada diri sahabat. Jika ada yang salah, tegurlah dia sebaiknya.^_^

Mungkin kita pernah terasa ditikam dari belakang oleh sahabat ? Pernah terasa dipermainkannya? Pernah terasa gurauannya melampaui batas? Lantaran membuat kita rasa mahu marah dan mengeluarkan kata-kata yang kurang "enak" didengar. Sehinggakan terasa benci mahu memandangnya. Benar bukanlah mudah untuk kembali seperti sediakala tetapi hulurkanlah kemaafan kepada sahabat kita. Saya sendiri pernah terasa marah pada seseorang kerana perbuatannya terhadap ibu saya. Tidak perlulah memikirkan kejahatannya,kenapa tidak kita ingat kebaikannya pada kita? Lupakan kebaikan kita kepadanya,ingatlah kebaikan dia kepada kita. Rasa sayang jangan ditukar kepada benci. Tundukkan ego yang ada pada kita kerana sedikitpun kita tidak rugi. Kerna di sebalik kemaafan yang diberikan,ada suatu kebahagiaan yang lagi indah,rasa ketenangan.

Dalam Al-Quran, Allah berfirman: "Dan bertakwalah kepada Allah yang dengan (mempergunakan) nama-Nya kamu saling meminta satu sama lain, dan (peliharalah) hubungan silaturahim. Sesungguhnya Allah selalu menjaga dan mengawasi kamu." (Surah An Nisaa' 4:1).

Siapalah kita untuk rasa benci memandangnya,kurniaan Allah pada kita. Kita sendiri belum tentu yang terbaik di mataNya.

Sahabat itu hadiah buat kita. Hadir dalam kisah hidup kita,mewarnai kanvas lukisan hidup bersama kita. Kerna sahabat itu pengaruh yang besar dalam setiap diri kita. Sayangilah mereka. Jika ada antara sahabat kita sudah berubah ke arah yang salah jangan tinggalkan dia kerana bencikannya,tetapi pimpinlah mereka ke arah yang baik. Kerna seorang sahabat akan sentiasa mengingatkan sahabatnya dan selalu mendoakan yang terbaik buat sahabatnya.

Sabda Rasulullah s.a.w yang maksudnya: “Tiga perkara yang boleh mengeratkan persahabatan dengan saudaramu iaitu memberi salam apabila bertemu dengannya dan menyediakan tempat duduknya dalam sesuatu majlis serta panggilah ia dengan nama yang paling disenanginya.”

Riwayat Al-Tabrani



Buat sahabat saya,
Yang mengenali saya.Terutama yang selalu bertemu saya. Khusus rakan-rakan sebilik,rakan-rakan sekuliah dan semua sahabat.
Saya Nor Halimah Ahmad Ramli memohon kemaafan dari kalian atas segala kata-kata ,perbuatan dan segalanya yang melukakan hati anda.
Walau apapun yang pernah berlaku antara kita semua, yakinlah persahabatan kita tidak akan pernah terputus kerana saya tetap sayangkan kalian. Setiap daripada kalian punyai jejak yang kekal bersemadi dalam hidup saya selagi mana Allah meminjamkan nikmat-nikmat-Nya kepada saya,inshaAllah.^^









antara insan yang bergelar sahabat^^
 

Flavor of my life Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea