Sunday, September 18, 2011

~No one can replace him in my heart~

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 12:45 AM


bismillahirrahmanirrahim.

usai membaca sebuah blog sahabat saya,Achu.
Entri yang cukup menyentuh hati saya,membuat hati saya terusik.
Kisah kita hampir sama,kita terlebih dahulu merasai erti kehilangan seorang insan yang bernama ayah.
Terima kasih sahabatku.
Ya,insan bernama ayah,perlu saya akui tiada 2 atau 3 dalam hidup setiap insan yang bergelar anak.
Hanya satu sahaja,seorang insan yang cukup istimewa Allah pinjamkan kepada kita.
Betapa indahnya hidup ini ditambah dengan kehadiran seorang ayah. Semua orang punya ayah yang istimewa,namun sedarkah kita sejauh mana kita menghargai mereka? Jangan pernah menyesal kemudian kerana masa yang berlalu tidak akan kembali walaupun sesaat.

Kembali mengimbau memori bersama ayah memang membuatkan saya kembali kepada kenangan lama. Ayah saya seorang yang senang didekati,mudah tersenyum,tersengih. Masih terbayang riak wajah ayah yang sentiasa ceria walaupun hatinya gundah gulana. Ayah tak pernah ambil hati dengan perbuatan orang lain. Ayah sentiasa memaafkan kesalahan orang lain.

Kisah pemegian ayah,masih kuingat setiap bait kata-kata sahabat-sahabatnya,adik beradiknya dan murid-muridnya. "Ustaz tak de,terasa sunyi,kalau dulu pasti gelak tawanya memecah sunyi".Itulah ayah,sentiasa mengamatkan keadaan. Kata kawan-kawan ayah dan bapa saudaraku,"Muka Limah macam muka ayah,teringat kat ayah bila tengok muka kau"=)
Kepada yang sempat mengenali ayah saya,saya ingin katakan yang anda cukup bertuah^_^



~~anak manja~~

Saya merupakan satu-satunya anak dalam keluarga. Saya akui saya paling rapat dengan ayah. Kenapa saya katakan begitu? Kerana sejak berumur 3tahun,saya pasti menjadi peneman ayah mengajar di sekolah sehinggalah saya bersekolah sampai darjah6. Title"anak ustaz" sudah lama saya perolehi kerana sayalah kawan ayah dari zaman ayah tunggang motor sampailah berkereta. Kadang-kadang saya ikut mak,tapi lebih banyak dengan ayah. Mengimbau kembali kenangan sewaktu saya masih belum bersekolah,ke mana ayah pergi,pasti saya ada di bakul motor Honda ayah. Sampai tertidur-tidur dan terlentok-lentok,bukan saya kata tapi orang kampung kata.=) Waktu dah ada kereta,saya masih macam tu,tidur je bila nak ke sekolah ataupun balik sekolah sebab jaraknya lebih kurang 30km. Bila sampai sekolah,mulalah sibuk betulkan tudung ,lucu pulak.Kadang-kadang,ayah tak kejut pun sampailah tiba ke sekolah sebab ayah kata kesian tengok akak tidur. Oh ya kat rumah saya fleksibel,kadang-kadang jadi akak kadang-kadang jadi adik=p Kalau balik pulak,saya akan baringkan kerusi kereta atau baring je kat tempat duduk belakang. Pernah berlaku satu kemalangan,waktu tu saya tengah tidur,kesian kat ayah.


Ayah seorang yang tak suka membazir dan berjimat tapi bukan bererti kedekut. Ayah didik saya supaya menabung sejak dari kecil. Ayah akan bawa pergi bank dan buka akaun. Dah buka akaun,mestilah dapat hadiah=p Itulah yang saya suka. Kini bila saya terfikirkannya ayah memang pandai ajar saya,kena dengan usia saya masa tu. Sampai sekarang,saya suka tabung. Perkara tu dah sebati biarpun sesetengah orang kata dah besar pun nak ada tabung.Tapi saya suka cara ayah saya ajar saya. ^_^ Sampaikan orang bank kenal ayah sebab hari-hari saya dengan ayah pergi bank.Ayah akan simpan di bank walaupun hanya RM3 sebab ayah selalu kata duit kalau pegang cepat habis,jadi kena simpan,dik=)
Ayah juga ajar saya,bila kita dapat sesuatu,kita kena kongsi dengan orang lain. Setiap orang tak sama,ada susah,ada senang. Ayah selalu kata tu. Ayah bagi duit belanja RM2 waktu sekolah rendah,saya akan habiskan. Bukan untuk saya sepenuhnya tapi saya suka kongsi dan belanja kawan-kawan sampaikan mak cik kantin marah saya,mak pun bagitahu ayah. Ayah tak pernah marah sebab tu,sebab ayah kata "Biarlah adik nak kongsi dengan kawan-kawan.Nanti adik gembira". Memang saya akui,saya rasa gembira macam tuh. Itu antara didikan ayah pada saya. Semua yang ada pada kita bukanlah milik kita tetapi hadiah daripada Allah untuk kita kongsikan bersama yang lain.

~Pergi haji dengan mak ayah~

Alhamdullilah hujung 2004,berkat simpanan ayah sedikit demi sedikit,kami dijemput menjadi tetamu Allah. Banyak kenangan menunaikan haji bersama ayah.Biar itu terpahat dalam memori saya sendiri sebab ia sangat berharga. Saya dengan ayah.Mak dengan mak sham,adik ayah. Ayah ayah ayah,alhamdullilah sempurna rukun islam.

~Ayahku guruku~
Ayah memang cikgu terbaik buat anak-Bukan hanya pada saya tapi juga pada kawan-kawan kan? Seburuk manapun ayah,pasti ade sesuatu yg akan dapat kita pelajari=) Ayah saya seorang cikgu.. Ayah mengajar subjek pendidikan islam dan bahasa arab. Ayah pernah jadi guru kelas saya waktu darjah 2. haha. Saya kena panggil ustaz jugalah,rasa tak selesalah.Sebab ayah tetap ayah. Apapun ayah saya ni kadang-kadang boleh jadi garang terutama bila budak degil sangat. Tapi saya tengok sekarang semua murid cari ayah melalui akaun FB saya=) Saya bangga saya anak ayah bila ada yang tanya,"ni anak ustaz Ramli ke?" "ustaz sihat?".Walaupun ramai tak tau ayah dah tak de,tapi saya ucapkan terima kasih pada mereka sebab masih ingat ayah saya.
Kat sekolah pun,ayah jenis suka meriuhkn suasana,kalau bilik guru tak de ayah sunyi je. Saya tau sebab saya antara yg suka duk kat kerusi ayah bila ayah ade kerja. Main-main kat meja guru ayah memang hobi saya.

Peribahasa bapa borek anak rintik agak sesuai pada saya dan ayah. Dulu mak ajar saya ngaji ngela. Tapi bila saya ikut ayah ikut ngajar kat kelas,lain. Balik je,saya kata kat mak,ayah ajar lain,akak nak macam ayah ajar=p Mak dan ayah pun belikan Iqra' untuk saya,teruslah belajar mengaji sehingga khatam pada usia 7tahun. Terima kasih mak ayah=)

Ayah saya memang sayang anak-anak muridnya. Ingat lagi ayah saya ni antara orang yang paling sibuk melatih budak tilawah dan hafazan. Setiap musim tu,ayah pasti akan bawa balik anak-anak murid ke rumah.Ayah akan ajak mereka tidur di rumah dan pada belah malamnya berlatih. Masa saya masih belum bersekolah,sayalah penontonnya. Ingat juga beberapa nama yang sering ke rumah kami termasuklah kawan-kawan saya.Mungkin itu cara ayah nak saya bergaul dengan kawan2 secara tak langsung,sebab saya kan sorang.Jadi saya suka bila ada tetamu tidur di rumah,ada kawan. Sampai sekarang,saya suka kawan-kawan datang rumah. Ayah paling suka bila ramai orang datang,lebih-lebih lagi nak tidur sini. Pernah satu ketika,keluarga angkat 13orang datang,ayah usahakan kemudahan pengangkutan untuk jalan-jalan dan tidur di rumah kami yang comel ni. Kata ayah,muliakan tetamu=)

~Ayah suka,saya lagilah suka~
Satu lagi hobi ayah,ayah suka nyanyi. Ayah suka belikan saya kaset nasyid Aiman dan Raihan. Sampai sekarang masih ada. Dari kaset tu,saya belajar nama-nama malaikat,kasih Rasullulah dan macam-macam lagi. Ayah akan pasang selalu dalam kereta,jadi mudah untuk saya ingat. Masih saya ingat sewaktu saya menyertai pertandingan nasyid,hafazan dan bercerita. Ayah belikan kaset yang berkaitan dengannya. Tiap-tiap hari adik dengar nanti boleh ingat,kata ayah saya. Saya kagum dengan ayah. Kadang-kadang ayah nyanyi lagu jawa,lepas tu ajar saya. Memang dalam kereta,kalau saya tak tidur,kami akan nyanyi,mengaji,baca asmaul-husna sama-sama. Automatik ayah tak ngantuk bawa kereta. Mak pulak akan jadi pendengar suara saya dan ayah=p

Satu lagi,ayah sangat suka kucing,sama seperti saya. Jadi mak kalah. Masa ayah ada dulu,rumah kami memang tak pernah"kosong" dengan kucing. Kami ada kucing nama "Pabu" Kucing saya dan ayah. Ayah memang suka kucing,tengok gambar ayah,semua ada kucing,tak pun kambing. Lucu jugak ayah ni=p Ayah kata kucing ni Abu Hurairah,sahabat Nabi S.A.W suka. Kita kena sayangkan kucing sebab kucing pun makhlukNya=)
Sampai sekarang,nampak kucing saya pasti berbunyi juga,macam ayah=p Kalau nak tau kenapa saya suka panggil kucing maong,itu sebab ayah saya pun macam tuh.=)

~Ayah chef kegemaran saya~

Tadaa,inilah ayah saya. Dia suka memasak. Pak Cik Nin(sahabat baik ayah di Johor dan Sabah) kata,ayah kau memang suka masak. Memang! Masa ayah ada,ayah tak pernah minta mak masakkan apa-apa,tak pernah susahkan mak tentang menu masakan setiap hari.Ayah boleh masak untuk kami. Masakan ayah yang saya rindu,sotong masak hitam dan steamboat ayah! Ayah suka masak pelik-pelik,saya pun tak tau nak namakan apa,tapi ayah saya ni suka makanan laut cam kerang,sotong,lala,ketam dan lain-lain. Pernah kawan-kawan raya kat rumah,ayah yang masak. Sampai sekarang geng saya tu ingat betapa sedapnya masakan ayah=) Kalau tak de lauk best pun,ayah boleh jadikan apa saje sedap even ikan masin=p. Ayah kata makan apa yg kita mampu dan syukur apa yang ada sebab ramai lagi kat luar tak dapat makanan macam kita. Jadi saya telahpun jadi seorang yang sangat tak memilih sebab ayah ajar begitu,janji halal=)Bila dah buat makanan,jangan lupa hantar kat jiran-jiran,dik^_^Ayah memang chef yang baik!

ayah&Pak Cik Sarnin

~~Ayah selalu bangkitkan semangat~~

Ayah saya antara insan yang memainkan peranan yang cukup penting sehingga saya berada di tahap saya ada sekarang. Ayah paling banyak bagi dorongan.Sentiasa menasihati saya supaya belajar rajin2. Jangan putus asa,tak pe boleh usaha lagi,dik!=) Ayah orang paling gembira bila saya dapat keputusan cemerlang. Saya suka no 1 sebab itu boleh buat mak ayah gembira.Itu kata saya sewaktu di bangku persekolahan.Paling tak boleh tahan,ayah mesti cek dulu saya dapat apa. Jadi ayah akan tahu keputusan saya sebelum saya masa sekolah rendah sebab saya satu sekolah dengan ayah=p Masa saya dapat PTS,masih saya ingat riak muka ayah,suara ayah,betapa gembiranya dia. Tapi ayah tetap tanya saya,"adik,nak lompat ke tak?Kalau adik rasa tak mampu,tak pe=)"Tapi masa tu saya kata,"Akak nak lompat ,ayah".Takkan saya lupa kenangan tu.

Sama juga sewaktu zaman sekolah menengah,walaupun hanya 4tahun ayah di sisi. Tetap ayah yang terbaik! Ayah jemput dan ambil saya sampai tingkatan 2.Ayah tunggu saya tepi pokok dengan keretanya. Ayah sanggup buat apa saja demi keselesaan saya.=) Masa tingkatan 3,ayah dah mula sakit. Ayah dah tak kuat lagi. Kebanyakan masa ayah terlantar saja di tilam. Mula dari situ,saya belajar ke sekolah menaiki bas dan kereta sapu.Saya belajar berdikari,kadang-kadang jam sudah menunjukkan pukul 7 malam,saya masih belum tiba. Mak dan ayah cukup risau.Jarak rumah ke sekolah lebih kurang 18km. Ayah pernah cakap,akak g sekolah hati-hati,ayah dah tak dapat hantar dan jemput akak. Sedih hati saya mendengarnya. Saya tak mau ayah sedih,saya tebus UPSR saya yang hanya 3A 2B dengar PMR saya,alhamdullilah. Selesai ambil keputusan,saya trus pulang ke rumah. Saya tidak endah ajakan kawan-kawan kerana saya mahu berita ini sampai pada ayah. Saya masih ingat saat itu,betapa saya mahu ayah tahu. Masuk rumah,saya peluk ayah dan mak. Saya bisikkan pada ayah tentang keputusan PMR saya.Ayah menepuk saya dan mengucapkan syukur dan tahniah.Terpancar sinar kegembiraan pada wajahnya. Keputusan yang saya perolehi ,melayakkan saya menerima sebuah tawaran yang saya nantikan. Saya sampaikan kepada mak dan sewaktu itu ayah berada di hospital. Saya ikut mak jaga ayah,bagi saya dan mak,Hospital is our second home. Ayah dah pun tahu sebab mak da bagitahu. Ayah minta maaf pada saya,mak pun sebab mungkin saya perlu melupakan keinginan saya kali ini. Ayah kata," Dik,ayah minta maaf .Adik tak dapat pergi sebab ayah kat hospital.Mak kena jaga ayah,mak tak tahu bawa kereta" dan " Dik,teruslah belajar di tempat lama,inshaAllah mana-mana ada rezeki janji adik usaha dan doa". Baik ayah,saya terima ketentuan ini,saya yakin pasti Allah menetapkan sesuatu yang lebih baik.

Masih saya ingat waktu tu ayah di hospital juga. Kakak sahabat baik saya melangsungkan perkahwinan pada hari tu. Sewaktu tu,saya dihantar ke kampung,tinggal bersama adik mak. Mak cerita,ayah suruh mak sewa teksi ambil saya supaya saya dapat pergi ke kenduri tersebut. Memang pada hari tu,ayah sewakan sebuah teksi untuk ambil dan jemput saya. Balik kenduri,saya jumpa ayah. Ayah kata."Adik,seronokkan dapat g?" Saya membalas,:"Ya ayah,terima kasih ayah. Ayah,kalau tak pegi pon tak pe,akak ok" Ayah jawab," Tak pe dik. Janji adik suka dapat kumpul dengan kawan-kawan.Ayah ngan mak tak dapat pegi,adik jadi wakil".Ayah tersenyum.Ya Allah betapa ayah sangat menyayangiku!

~~saat-saat terakhir~~
Hari terakhir ayah. Ayah sakit,memang kalau ayah sakit,mak panggil ambulans. Ayah memang selalu dimasukkan ke hospital,boleh katakan sebulan,20hari ayah kat hospital.Tak lama kemudian ambulans datang. Entah kenapa saya tak ikut sekali tapi saya pegang tangan ayah seolah-olah keadaan menggambarkan ayah jangan pergi. Malam tu,mak balik sebab ayah suruh. Biasanya ayah akan suruh saya dan mak temankan dia di hospital tapi kali ni tak.Ayah beria-ria suruh mak balik. Katanya,"Kesian akak tinggal sorang,entah makan entah tak anak.".Saya ingatkan mak nak ambil saya rupanya mak tidur di rumah. Malam tu jugalah ayah telefon,nak cakap dengan kami,tengah-tengah malam dan guna telefon hospital. Ayah panggil-panggil nama saya," Dik...Dik....Dik...""Duduk elok-elok ya dengan mak". Ayah sempat cakap dengan mak juga.Seminggu sebelum tu,ayah keluarkan simpanannya di salah sebuah bank untuk langsaikan hutang motosikal yang ayah belikan buatku. Ayah kata." Adik da pandai bawa motor,kesian adik,moto lama susah nak hidup,ayah belikan lain" Walaupun saya tak pernah minta,ayah beri juga.Ayah macam tahu dia nak pergi,dia tak tinggalkan sebarang hutang buat kami.

Keesokannya,awal pagi,pukul5,kami dapat panggilan dari hospital mengatakan ayah tenat. Terus mak telefon jiran kami minta tolong hantar. Saya dapat rasakan sesuatu akan berlaku,rasa tak sedap hati sepanjang perjalanan. Sampai di hospital,kaki saya melangkah longlai menuju ke katil ayah,melihat tubuh ayah sudahpun diselimutkan. Ya Allah,ayah kemmbali padaMu. Tak sempat saya jumpa ayah,rupanya semalam ada kali terakhir saya tatap wajahnya,semalam kali terakhir saya genggam tangannya,malam tadi jugalah kali terakhir saya mendengar suaranya. Perginya insan bernama ayaj buat selamanya,innallilahiwainnailaihirajiun. Al-fatihah buatmu di sana. Kukucup wajah ayah buat kali terakhir,wajah ayah buat kali terakhir kutatap,wajahnya tersenyum,alhamdullilah. Seolah-olah mengatakan kepadaku supaya jangan bersedih anakku.Urusan pengebumian ayah berjalan sangat lancar. Terima kasih semua.5 febuari 2007 ayah pergi buat selamanya.Tiada lagi gelaran ayah yang dapat kualunkan semenjak dari itu. Aku rindukan ayah. Sewaktu awal pemergian ayah,saya jadi seorang yang senyap,bila tengah study SPM,terasa terdengar suara ayah memanggil sebab masa ayah sakit,ayah banyak nasihat saya.Walaupun dah 4tahun lebih ayah pergi,saya tetap sayang ayah. Kita yang masih dipinjamkan baki-baki umur,jalanilah dengan sebaiknya. Sedih juga bila tengok orang ada ayah,bila dengar orang cakap dengan ayah mereka,bila mereka bercerita tentang ayah mereka. Apapun saya masih punya DIA dan insan-insan tersayang di sisi=) Terima kasih semua. No one can replace you in my heart. Paling saya ingat,"Adik,jaga diri baik-baik.Jaga mak.Allah jaga adik ngan mak.Belajar dan terus belajar.Doakan ayah ya.Ayah tak de,adik kena pandai berdikari dan carilah seorang yang baik untuk adik."

Alfatihah kepada arwah ayah saya, Ahmad Ramli bin Sumadi.

Saya memohon maaf bagi pihak ayah saya atas salah dan silapnya.

Kepada semua yang masih mempunyai insan bergelar ayah,hargailah mereka dalam hidup anda. Kenangkan jasa dan pengorbanan mereka,jangan pernah bencikan mereka. Sayangilah mereka dan hormailah mereka.Tiada keredhaan Allah buat kita tanpa keredhaan kedua ibubapa kita. Sejauh mana kita praktiskannya dalam kehidupan kita? Fikirkanlah. Saya cukup kecewa bila ada di antara anak-anak yang membiarkan ibubapa mereka,memarahi ibubapa,membenci mereka,mencederakan mereka.. Hilangkanlah rasa benci di hati kerana walau apapun ibubapa lebih berharga dan sangat menyayangi kita,percayalah>_< Pulanglah ke kampung halaman dan maafkanlah mereka,jagalah keperluan mereka sebaiknya. Kurniakan kasih sayang sebagaimana mereka sayangkan kita.

Kepada yang sudah kehilangan ibu atau ayah,doakanlah mereka.Doa anak kepada ibubapanya tidak ada hijabnya,insha Allah.

p/s: cerita ini perkongsian saya untuk kita sama-sama renungkan bukannya memohon simpati.wallahua'lam.

wassalam
NHAR
18/9/2011
rumah ayah untuk kami=)

2:28pagi


0 comments:

 

Flavor of my life Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea