Monday, July 18, 2011

Bergantunglah pada yang tidak mengecewakan.

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 10:11 PM 0 comments

bismillahhirahmanirrahim
ingin saya berkongsi sambil merenung setiap liku yang kita lalui dalam hidup kita. hari tak selalunya cerah,terkadang kita disapa sang hujan,guruh,kilat memancar,itulah badai kehidupan yang perlu kita lalui. saya sendiri,bukanlah seorang yang cukup kuat. Kuat pada zahirnya tak bererti kuat keseluruhannya. Mungkin terkadang saya perlu berlakon supaya kelihatan kuat.

Manusia itu fitrahnya memang memerlukan pergantungan terutama saat-saat kita sedih. Dahulu,saya lebih bergantung pada ayah dan ibu,sahabat,saudara-mara. Namun,bukan mudah mahukan mereka sentiasa mendengar keluhan hati kita,setiap cerita kita. Mungkin anda punya kekasih hati yang dikatakan sanggup bersama tika saat dan duka,tetapi bukannya mereka "available" setiap masa seperti Dia. Bukannya mereka dapat menyahut kita dan sentiasa memimpin kita saat kita diuji,itulah hakikatnya. Saat dahulu saya pernah terasa putus asa,sokongan insan sekeliling memang penting,namun di sebalik itu,Allah yang menghilangkan rasa itu.Pergi sedikit demi sedikit.

Pernahkah anda terasa seperti tiada siapa yang sudi mendengar luahan hati anda?
Seolah-olah hanya kita yang berjalan di muka bumi ini tanpa teman? Jangan biarkan hidup kita terumbang-ambing hanya kerna rasa itu mengganggu jiwa kita. Jawapannya sudah ada,hanya kita yang perlu melangkah ke arah itu.

Fikirkannya bersama,hayatinya bersama. Tiada tempat lain yang boleh kita sandarkan keyakinan kita melainkan hanya pada-Nya. Kita tidak boleh bergantung kepada sesuatu yang lemah. Kita perlu bergantung kepada sesuatu yang benar-benar memberikan keyakinan pada kita untuk terus melangkah. Hidup ini memang ada onak dan durinya,Dia ciptakan kerna ada penyelesaiannya. Allah mewujudkannya dan menghilangkan setiap sesuatu yang melanda. Allah berkuasa pada setiap sesuatu,maka Dialah yang layak dijadikan tempat pergantungan sepanjang masa,bukannya hanya ketika dilanda ribut dan badai,tetapi setiap saat dan ketika.

Firman Allah s.w.t:
Dan apabila hamba-Ku bertanya kepadamu (wahai Muhammad) berkenaan Aku,sesungguhnya Aku adalah amat dekat (Al-Baqarah Ayat 186)


Allah tidak pernah meninggalkan kita. Dia sentiasa ada,mendengar tanpa jemu kerana Dia sayangkan kita sebagai hamba-Nya.
Semoga kita semua mampu merendahkan diri pada-Nya dan sentiasa dalam redha-Nya.

"Ujian itu bukan duri yang menyakitkan kita,tetapi adalah bunga-bunga mewangi,hadiah buat kita dari-Nya. "


Wassalam.

Nor Halimah
18 Julai 2011
Rumah.

Wednesday, July 13, 2011

pengalaman terindah

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 3:34 AM 0 comments
bismillahirrahmanirrahim.

usai blog ni saya tinggalkan tanpa sebarang nota. ibarat sebuah rumah ditinggalkan tanpa sang penghuni.
setelah beberapa lama sepi tanpa kata,saya terasa rindu dengan laman ini,tempat saya mencoretkan seribu satu kisah.
kembali semula ke laman kisah ini.kali ini,hanya ingin berkongsi pengalaman bergelar guru tuisyen selama lebih kurang sebulan.
kesimpulannya,saya sudah pun meletakkan jawatan dengan rasminya petang tadi.

pengalaman yang cukup berharga.
tuisyen hanya di rumah.siapa kata duduk di rumah,tidak bekerja maksudnya.

duduk di rumah pun boleh jalankan pekerjaan sebenarnya.

bermula sebagai seorang guru awal bulan lepas. kenangan mengajar sepasang kembar ini cukup indah. mula-mula saya memang tak kenal antara mereka. mana satu abang,mana satu adik.

tapi lama-lama,kenal juga.walaupun seiras ,mereka tetap berbeza. itulah istimewanya setiap insan yang diciptakan.mungkin kita diciptakan sama pada zahirnya,namun kita tetap berbeza.unik kan?

mula-mula sekali kelas,kelas pertama.masih saya ingat,mereka memanggil saya cikgu@teacher(sebab subjek English agaknya). Saya pula lebih selesa membahasakan diri sebagai kakak.Lama-kelamaan lekat dengan gelaran kakak.

Entah kenapa saya suka begitu. Mungkin salah satu sebabnya saya lebih suka dianggap membantu mereka seperti adik-adik saya daripada dianggap mengajar sebagai cikgu. Menjadi seorang kakak tu lebih dekat kita dapat kenali potensi mereka sebenarnya. Saya lebih suka berbual mahupun bermain permainan yang berkaitan pelajaran dengan mereka.Pada saya,mereka lebih mudah didekati dengan cara begitu.

Kelas berlalu,2kali seminggu. Saya akan baca petikan dengan mereka,buat ayat bersama,berkomunikasi,berkongsi maklumat,buat latihan dan kuiz,menonton video dan macam-macam lagi. Pada saya,tak boleh buat benda yang sama sebab budak-budak otaknya kreatif.

Mereka sebenarnya memang pandai. Suka bercakap dan berani. Suka bertanya. Kesuluruhannya mereka bagus dalam pelajaran. Sudah biasa dengan persekitaran sekolah agama membuatkan mereka lebih berdisiplin berbanding pelajar lain.

Teringat satu kelas tu,kami bertiga tergelak secara serentak bila terdengar jiran saya sebelah buat lawak. Sampaikan saya tak boleh nak bercakap sebab terlalu geli hati. Mereka pula membuat mimik suara dan muka yang kelakar,memang lucu.

Walaupun kelas saya dah tamat,sebab saya merasakan ada yang lagi baik untuk mereka. Jiwa saya bukanlah dalam bidang perguruan,pernah ditawarkan mengikuti program TESL di IPG tetapi saya kurang berminat. Saya tetap merindui saat belajar bersama mereka. Apapun,saya tetap sebagai kakak yang sudi membantu mereka bila-bila masa diperlukan^_^

Benarlah guru terbaik ialah pengalaman. Walaupun saya anak kepada pendidik,saya nampaknya belum menjurus ke arah itu. Saya lebih suka berkongsi dan belajar bersama untuk yang terbaik. Bukanlah digelar pendidik secara formal,mungkin.Syabas saya ucapkan buat pendidik di luar sana.Semangat anda amat saya kagumi.Terima kasih memberikan saya pengalaman berharga ini.

Wassalam


Monday, July 11, 2011

istikharah cinta by sigma

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 4:47 PM 2 comments



Bersaksi Cinta Diatas Cinta
Dalam Alunan Tasbih Ku Ini
Menerka Hati Yang Tersembunyi
Berteman Di Malam Sunyi Penuh Do'a

Sebut Nama Mu Terukir Merdu
Tertulis Dalam Sajadah Cinta
Tetapkan Pilihan Sebagai Teman
Kekal Abadi Hingga Akhir Zaman

Istikharah Cinta Memanggilku
Memohon Petunjuk-Mu
Satu Nama Teman Setia
Naluriku Berkata

Dipenantian Luahan Rasa
Teguh Satu Pilihan
Pemenuh Separuh Nafasku
Dalam Mahabbah Rindu

Di Istikharah Cinta..
 

Flavor of my life Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea