Sunday, February 27, 2011

misi berjaya,alhamdullilah

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 12:34 AM 2 comments

bismillahirrahmanirrahim
misi berjaya
terima kasih kepada Mak Cik Bi,Su dan mak.

maaf pada BRC BLOK E,saya balik utk hantar mak saya.
maaf saya tak pernah cuba utk explain.

Sunday, February 20, 2011

tahniah semalam^_^

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 12:10 AM 0 comments



bismillahirrahmanirrahim.
alhamdullilah
tahniah buat team nasyid competition sempena maulidur rasul dan sumayyah week.
semalam,program yang sukses.
segalanya berjalan lancar walaupun terdapat sedikit kesilapan miscommunication pihak PC.
Maaf dari pihak kami.
Apapun,satu permulaan yang baik,sambutan luar dugaan walaupun last minute baru beria.
Alhamdullilah.
Terima kasih kepada semua team members^_^
We did it!


Thursday, February 10, 2011

mencari sinaran mentari di sebalik rimbunan pohonan yang menebal.

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 4:47 PM 0 comments
bismillahirrahmanirrahim.
saya curi sedikit masa untuk blog yang mula nampak berhabuk ni.
tuannya ada,cuma tidak diupdate.
bermulanya minggu ni,separuh sudah semester yang saya lalui di sini.
sahabat-sahabat yang lain juga sama seperti saya,sibuk menyelesaikan tugasan.
kuiz-kuiz pusingan kedua bakal menjengah dalam episod semester ini.
BOA juga sudah selamat dihantar,semoga dipermudahkan proses "mooting" yang sedang berjalan.
sungguh kita manusia mudah mengeluh,saya sendiri pun begitu.
namun perlu diingatkan,anggaplah kita sedang meneroka dalam mencari sinaran mentari di sebalik rimbunan pohonan yang menebal.
sinaran itu,inshaAllah yang terindah,namun kita perlu melalui denai belukar bagi menyaksikan keindahan itu dan menikmatinya pada akhir perjalanan.
hidup sebagai hamba-Nya,sebagai anak,sebagai khalifah di muka bumi ini,sebagai pelajar,sebagai sahabat,sebagai apapun,tanggungjawab pasti tersandar di bahu kita.
terus kuat dalam menjalani hidup ini.
Allah sentiasa menemani dalam setiap langkah kita.
InshaAllah.
Sebelum akhir kalam,saya nak ucapkan

Selamat kembali ke tanah air buat sahabat-sahabat dari Mesir.
Selamat menyambut hari lahir buat insan tersayang,ibu saya esok hari.
Selamat menyiapkan segala tugasan sahabat2
Selamat menduduki ujian-ujian.
Selamat segalanya.
Semoga hari-hari mendatang lebih baik daripada sebelumnya.
Sinar itu pasti akan muncul,bersabarlah,duhai hati.

Wassalam
N.H.A.R

Friday, February 04, 2011

rapuh

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 2:17 AM 0 comments


detik waktu terus berjalan
berhias gelap dan terang
suka dan duka tangis dan tawa
tergores bagai lukisan

seribu mimpi berjuta sepi
hadir bagai teman sejati
di antara lelahnya jiwa
dalam resah dan air mata
kupersembahkan kepadaMu
yang terindah dalam hidup ku

meski ku rapuh dalam langkah
kadang tak setia kepadaMu
namun cinta dalam jiwa
hanyalah padaMu

maafkanlah bila hati
tak sempurna mencintaiMu
dalam dadaku harap hanya
diriMu yang bertahta

detik waktu terus berlalu
semua berakhir padaMu



::peringatan buat diriku&sahabat2::

Wednesday, February 02, 2011

doa ibu sangat mustajab,begitu juga si ayah

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 12:54 AM 3 comments

bismillahhirrahmanirrahim.
hati saya terpanggil untuk berbicara tentang doa seorang ibu.
malam ni,ada sesuatu yang mak selalu katakan kepada saya.
bagi saya sedang menuju kepada realiti.
satu-persatu mula menjadi kenyataan,alhamdullilah
begitulah hebatnya penangan doa seorang ibu.
kata-katanya semua doa buat anakanda tercinta.
jadi,bila dah bergelar ibu,katakanlah yang baik-baik buat anak-anak ye.
benar sebab setiap ucapan yang keluar dari mulut ibu adalah doa.
upss..maaf berbalik ke topik saya.
Hati saya cukup tersentuh dengan kata-kata mak tadi.
Mak sentiasa mendoakan yang terbaik buat akak
Akak lakukan yang terbaik,mak sentiasa sokong akak.

Doa seorang ibu sangat kuat penangannya.
Benar sungguh kata-kata itu.
Cukup saya perhatikan perjalanan hidup saya,indahnya juga kerana doamu ibu.
Yang tak pernah putus mendoakan diri ini.
Tak pernah berhenti mengesat setiap titisan air mataku.
Tak pernah mengelak dari memujuk hatiku.
Tak pernah lalai dari memberi sokongan kepadaku.
Mak tak pernahkan biarkan akak tanpa doamu.
Walaupun dari jauh,mak tetap meniringi saya bersama doanya.
Apakah yang telah saya lakukan untuk mak?
Semoga akak takkan pernah digelar anak derhaka.
Doamu ibu sentiasa kuharapkan.
Bimbinganmu dalam perjuangan ini,masih kuharapkan

Benarlah kata pujangga.
tangan yang menghayun buaian boleh menggoncang dunia

buat mak.

Ibu Kita

Setitik air mata ibu jatuh, 10 kebajikan anak hilang. So, ibu² jgn jatuh air mata ye dan anak jgn bagi ibu jatuh air mata. Menangis kerana anak berjaya dan bukan sedih kerana angkara anak.

Kalau balik tengah malam, buka lampu tengok dan tatap muka ibu, sebab wajah orang tidur akan menampakkan segalanya.

Ada 3 mata yg tak dijilat api neraka :-
- Melihat Kaabah sehingga menitis air mata
- Membaca Quran sehingga menitis air mata
- Memandang wajah ibu yg sedang tidur / sedar hingga berlinang air mata

3 orang yg kita kena tengok dan selalu pandang dalam hidup, tengok masa tidur :-
- Anak
- Ibu
- Suami


Orang yang selalu menatap dan memandang ibunya takkan menangis di hari kematian ibunya. kira tak menangis teruk laa... Bagi siapa yg masih ada ibu, pandang laa selalu

Barang siapa yang tidak mendoakan ibu selepas sembahyang buat ibu yang sudah meninggal maka dikira dia anak derhaka walaupun pada waktu ibunya hidup dia tak pernah menderhaka. Maksudnya jika ibu masih hidup atau telah tiada, selepas setiap solat kita mesti doakannya!

Doa orang yang masih hidup makbul untuk orang yang hidup dan mati. Jadi doakan ibu kita telah tiada!

Doa orang yang mati makbul untuk orang yang masih hidup

Antara contoh yang pernah saya dengar,pergi ke pusara mak kita cakap.."Mak, esok anak saya nak kawin, kalau mak ada tentu mak bahagia tengok cucu mak kawinkan" atau "bapa saya nak kawin esok, kalau bapa ada, pasti bapa akan gembira tengok sayakan.." Ustaz kata luahkan kepada ibu/bapa yang telah tiada kerana mereka mendengar dan mereka boleh mendoakan kita dari sana.Betapa hebat ikatan kasih sayang antara ibubapa dan anak. Luahan hati kita kepada mereka akan sentiasa sampai.Sedar atau tidak luahan hati saya kepada ayah tetap didengari.

Sungguh sebak bila mengenangkannya.Janganlah diri ini derhaka kepada mak juga ayah.Semoga kita menjadi anak yang sentiasa mendoakan kebaikan mereka.

Jika mak/ayah kita sudah meninggal dan semasa hayatnya kita ada peruntukkan wang untuk dia, bila mak kita dah takde teruskan memberi peruntukkan tu sebagai sedekah. Jangan kurangkan peruntukkan!! "Ya Allah, aku sedekahkan bagi pihak ibuku/ayahku, semoga pahala sedekah ni sampai kepada ibuku/ayahku". Itu yang yang buat ibu/bapa kita bahagia di sana

Kalau kita susah nak bersedekah, bayangkan wajah ibu kita baru kita ringan tangan nak bersedekah

Allah panjangkan usia ibu dan bapa supaya dia sakit dan nyanyuk untuk beri syurga pada anak anaknya. Jagalah mereka dengan baik insyallah, syurga balasanya. Jadi kalau tahu ibu/bapa sakit, berebutlah menjaga ibu/bapa kita. Besar sangat pahalanya.

Maafkan anakandamu ini atas segala salah silap.

Sayang dan rindu,
daripada anakmu kepada ayahanda,Ahmad Ramli Sumadi
juga bonda,Salmiah Ibrahim
 

Flavor of my life Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea