Monday, November 22, 2010

kucing...oh kucing...comel^_^

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 7:15 AM
subhanallah,geramnya dengan si Maru ni!

bismillahirrahmanirrahim.
meow meow,si kucing mengiau.
teringat pada kucing kesayangan saya,Pabu yang sudah lama pergi. rindu jugak pada kucing-kucing saya yang dulu. semenjak Pabu pergi,saya dah tak bela kucing. sebab Pabu lah kucing yang paling saya sayang. Walaupun macam tu,kucing tetap haiwan yang paling saya suka. Pantang saya? Salah satu,pantang nampak kucing! Pernah dulu,saya terjumpa kembali kucing saya di restoran. Saya tinggalkan nasi goreng pattaya dan terus masuk kereta bawa balik kucing tu. Tak silap masa tu saya darjah 3. Mewarisi sifat ayah yang sangat sayang akan kucing. Bukan kucing saja,kambing pun ayah sayang. Bila tengok gambar-gambar ayah,asyik ada kucing je. Kucing oh kucing,banyak sebab saya suka si kucing. Melayari internet menemukan saya dengan Maru,si kucing Jepun,sangat comel! Percayalah,jika anda perhatikan,gelagat si kucing ni mencuit hati. Dulu,selalu juga cakap dengan kucing,satu perasaan yang melegakan. Saya rindu Pabu saya yang rupanya hampir sama dengan si Maru ni tapi Maru lagi gemok..
Jadi,sayangilah kucing-kucing sebab kucing-kucing ni istimewa.


kucing yang comel^_^


Menarik tentang kucing ni:
pertama:
Otot kucing itu juga dapat menyesuaikan dengan sentuhan otot manusia.♥

Permukaan lidah kucing ditutupi oleh berbagai benjolan kecil yang runcing, benjolan ini seperti kikir atau gergaji. Bentuk ini sangat berguna untuk membersihkan kulit. Ketika kucing minum, tidak ada seitis pun cairan yang jatuh dari lidahnya.
Sedangkan lidah kucing sendiri merupakan alat pembersih yang paling canggih, permukaannya yang kasar dapat membuang bulu-bulu mati dan membersihkan bulu-bulu yang tersisa di badannya.

kedua:
Dan hasil penelitian perubatan yang telah di lakukan di makmal haiwan, menemukan bahawa badan kucing bersih secara keseluruhan.♥ Ia lebih bersih dari manusia.Bahkan di zaman dahulu kucing dipakai untuk terapi. Dengkuran kucing yang 50Hz baik buat kesihatan.

ketiga:

kucing akan menjadi sahabat yang akrab dan teman yang sejati ♥
Kajian menunjukkan bahawa kucing yang dijadikan sebagai haiwan peliharaan kesayangan, boleh meringankan diri seseorang yang sedang menghadapi masalah fisiologi dan emosional(sakit jiwa). Ini adalah benar. Dengan kajian yang terbukti ini, ia akan benar-benar menyembuhkan "hati yang luka", terutama bagi orang yang sudah lanjut usia dan sentiasa berada dalam tekanan dan kesedihan. Selain itu, kucing juga mampu memberi kasih sayang yang tinggi kepada tuannya, tetapi kurang menuntut perkara yang bukan-bukan. Kos memelihara kucing juga rendah dan ianya sangat sesuai bagi mereka yang mempunyai gaya hidup moden

keempat: Kucing mempunyai sifat keyakinan yang sangat tinggi ♥
Orang yang memelihara haiwan peliharaan akan mengambil perhatian yang lebih jika dibandingkan dengan orang yang tidak memelihara apa-apa haiwan peliharaan. Ketika seseorang itu telah berusia ataupun sedang sakit dan mempunyai haiwan peliharaan kucing, ia pasti akan memberi perhatian sebaik mungkin kepada kucingnya. Seseorang yang merasakan dirinya sangat diperlukan (oleh kucing), mereka akan memancarkan suatu aura yang sangat optimis dan berkeyakinan.

kelima:
Kucing boleh membebaskan anda daripada stress atau tekanan ♥
Menurut kajian perubatan, duduk di kerusi, meletakkan kucing di pangkuan anda dan membelai rambutnya akan menjadikan anda merasa nyaman dan damai. Hal ini akan membuat anda merasa santai dan akan menjadikan anda merasa lega daripada stress yang disebabkan oleh apa-apa pun masalah.

keenam:
Kucing sebagai penawar kesihatan ♥
Menurut "Society for Companion Animal Studies", pesakit akan mudah sembuh atau hidup lebih lama melalui haiwan. Telah dibuktikan bahawa mempunyai haiwan kesayangan pasti akan meringankan beban daripada kes-kes seperti kerosakan fisiologi ataupun psikologi manusia.

ketujuh:
Kucing sebagai pemangkin sosial ♥
Kucing sebagai haiwan peliharaan lazimnya akan membuatkan rasa malu dan ragu-ragu dalam diri anda terhakis. Perkara ini berlaku apabila anda pergi berjalan-jalan bersama dengan kucing anda. Orang akan tertarik dan mula menyapa anda. Sebagai pencinta kucing, anda pasti tidak akan ragu-ragu untuk menunjukkan haiwan kesayangan anda kepada orang ramai semasa berjalan bersama-samanya.



Dari Ibnu Umar r.a. berkata: Rasulullah saw bersabda, "Seorang perempuan disiksa karena kucing yang dikurungnya hingga mati maka ia dimasukkan ke dalam neraka disebabkan ia tidak memberi makan dan minum ketika mengurungnya dan tidak pula melepaskannya agar memakan binatang-binatang melata di bumi." (Bukhari - Muslim) Abu Hurairah mendapat nama 'Bapa Kucing'. ‘Abdurrahman bin Shakhr Al-Azdi, yang lebih dikenal dengan panggilan Abu Hurairah, adalah seorang Sahabat Nabi yang terkenal dan merupakan periwayat hadits yang paling banyak disebutkan dalam isnad-nya oleh kaum Ahlus Sunnah wal Jama’ah. Abu Hurairah berasal dari kabilah Bani Daus dari Yaman. Beliau diperkirakan lahir 21 tahun sebelum hijrah, dan sejak kecil sudah menjadi yatim. Nama aslinya pada masa jahiliyah adalah Abdusy-Syams (hamba matahari) dan ia dipanggil sebagai Abu Hurairah (ayah/pemilik kucing) karena suka merawat dan memelihara kucing. Ketika mudanya ia bekerja pada Basrah binti Ghazawan, yang kemudian setelah masuk Islam dinikahinya.


p/s:teringat misi:selamatkan kucing di dunia.jangan langgar kucing,jangan pukul kucing tau!

0 comments:

 

Flavor of my life Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea