Tuesday, November 23, 2010

Bersahabatlah dengan orang yang berilmu

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 8:16 AM
sahabat


bismillahirrahmanirrahim.
Ayat di atas mungkin merupakan salah satu rangkap pesanan ayahnda dan bonda kepada si anak.
Carilah sahabat yang baik,yang menjadi teladan buatmu.
Dalam kehidupan ini,perkenalan itu suatu kemestian. Kita mula mempelajari sesuatu daripada orang lain. Moga dia yang kita kenal membawa kita ke medan ilmu yang bermanfaat dalam merentasi kehidupan agar sentiasa diberkati Allah.

"Berkawan dengan orang bijaksana banyak manfaatnya,seperti berkawan dengan penjual wangian yang sering mencalitkan haruman kepada kita. Sebaliknya berkawan dengan tukang besi,percikan apinya mungkin melubangkan baju kita..."


carilah sahabat sebaik mugkin


Begitulah indahnya erti kehidupan dalam memilih sahabat.Mungkin kita pernah terdengar,siapa kawan itulah kita.Ada kebenarannya juga.

Kata si ayah mungkin :"Jangan kau berkawan dengan penghkhianat,anakku"
Meskipun begitu, jangan sombong dan bongkak kerana penilaian awal tentang kawan selalu merugikan kita.Ambil masa untuk kenal si sahabat. Pandangan pertama selalu merugikan kita.

Berkawan dengan orang yang berilmu. Pastinya setiap bait kata-katanya membawa seribu satu pengertian yang bermakna,yang penuh dengan ilmu-ilmu yang berguna.Begitu juga,jika diibaratkan dengan tanah yang subur.Tanah sebegini pasti saja memberikan manfaat dan hasil tanaman yang baik dan banyak kepada manusia. Benar juga,mungkin mendengar lebih berkesan dari membaca bagi sesetengah orang. Jadi,carilah sahabat yang kata-katanya penuh dengan ilmu yang berguna.

Dalam sebuah buku yang pernah saya baca ada mengatakan,sekurang-kurangnya, kalau tidak menemui ilmuwan seperti tanah yang subur pun, memadai juga kita bergaul dengan orang seperti tanah gersang yang menakung air.Dengan izin Allah, maka sumur itu dapat memberi manfaat kepada manusia. Itu orang berilmu dan kurang beramal.

Namun tanah yang perlu kita jauhi adalah tanah yang langsung tidak memberi manfaat. Dia adalah orang yang kurang berilmu,tidak mengamalkannya,bahkan menidakkan hidayah kurniaan Pencipta.

0 comments:

 

Flavor of my life Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea