Saturday, July 24, 2010

Barakallahulakuma...

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 11:57 PM 0 comments

bismillahirrahmanirrahim.
walaupun badan terasa amat letih.
berulang-alik dari KL,Pahang dan Johor.
saya tetap ingin coretkan sesuatu buat kakak sepupu tersayang.
alhamdullilah dia sudah selamat bergelar puan.^_^
selamat melayari bahtera perkahwinan buat Haryani dan Azerif.
semoga berkekalan selamanya.
24/7/2010
saya sangat gembira hari ini,tapi saya pasti Kak Yani lebih gembira hari ini.
Semoga Kak Yani menjadi isteri yang solehah.
Kepada "cousins" saya yang lain,korum kita dah kurang satu.hehe=p
If I'm not mistaken,next wedding caremonies will be Kak Nida and Murni.
Three weddings of this year!
Whose turn next year? my mode: waiting for next wedding invitation from any of my cousins!=p
So,please understand me! hehe.
Thanks to all.
p/s:please upload or give the pictures during Kak Yani's wedding to me a.s.a.p esp. the pictures with dslr!


Wednesday, July 21, 2010

God does not burden any human being with more than he is well able to bear

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 5:16 PM 3 comments

bismillahirrahmanirrahim
i'm officially second sem first year student now.

it's almost 2weeks.
my new life.

8 semesters more.
it' seems so challenging for me to go through in this stage of life.
as a human,sometimes i think i can't make it turn into reality.
i mean all those works.10 subjects for this sem. I hope we can do the best especially to my team members.
one thing i do remember that



لاَ يُكَلِّفُ اللهُ نَفْسًا إلاَّ وُسْعَهَا
God does not burden any human being with more than he is well able to bear(2:286)

please remind me dont ever give up and feel hesitate towards myself,friends!
thanks..
btw,happy birthday to my chubby sister,uda@irah.you're 10 now.
see you soon.
i keep thinking about this coming Friday....
wslm.


Saturday, July 10, 2010

menanti.

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 1:26 AM 0 comments

mahu tidur lena seperti ini,malam ke2 terakhir di rumahku..


alhamdullilah.
sesi pre-reg/add and drop untuk sem ke 2.
22.5 contact hours saya semester baru ini.
jika ada perubahan selepas ini,biarlah saya cuba dulu.
terima kasih di atas bantuan sahabat-sahabat tersayang.
Kimi,Bella,Su,Yana dan lain-lain.
Barang-barang saya sudah selamat di Taman Sri Gombak.
Petang tadi pergi dan balik dalam masa kurang dari 4 jam.
Alhamdullilah.
Persiapkanlah diri pula,wahai Cik Nor Halimah.
Selamat memulakan semester baru buat sahabat-sahabat di UIA khususnya.
Tak lupa kepada sahabat-sahabat di UPSI,UKM dan sebagainya.
Semoga kita semua terus kuat menjalani hidup dengan sinaran rahmat-Nya^_^inshaAllah.


Thursday, July 08, 2010

kisah tofu telur@tofu jepun

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 8:38 PM 2 comments
bismlillahirrahmanirrahim.
alhamdullilah hari ni dapat berpuasa.Mengambil kesempatan berpuasa dalam bulan Rejab.
Bulan ini punya banyak kelebihan tersendiri.

Nabi Sallallahu 'alaihi wasallam bersabda bermaksud:"Bulan Rejab bulan Allah, bulan Syaaban bulanku, dan bulan Ramadhan bulan umatku."
Bulan ini berlaku peristiwa Isra' dan Mikraj Nabi Muhammad Sallallahu `alaihi wasallam.

Sebagaimana hadis yang diriwayatkan oleh At-Tabarani daripada Sa`id bin Abu Rashid bermaksud : ("Barangsiapa berpuasa sehari daripada bulan Rejab maka ia seperti berpuasa setahun, dan barangsiapa berpuasa daripadanya (bulan Rejab) tujuh hari, ditutup daripadanya pintu-pintu Jahannam (neraka), dan barangsiapa berpuasa daripadanya lapan hari, dibukakan baginya lapan pintu syurga, dan barangsiapa berpuasa daripadanya sepuluh hari, tidak meminta dia kepada Allah melainkan diberikannya, dan barangsiapa berpuasa daripadanya lima belas hari, menyeru orang yang menyeru dari langit : " Sesungguhnya diampunkan bagimu dosa-dosa yang lalu maka mulakanlah amal", dan barangsiapa menambah (hari puasa), Allah menambahnya (kelebihan).")

Hari ini,sewaktu melewati waktu tengah hari,tiba-tiba ada sesuatu yang muncul dalam ingatan saya. Tofu telur yang dirindui! Mula belajar makan ketika melanjutkan pelajaran peringkat asasi di Bandar Baru Nilai. Tofu telur adalah makanan wajib bagi saya dan sahabat saya,Salsabiila.Cukupla ada tofu telur,kami mesti laju makan nasi.=p Kalau tak nampak tofu telur,pasti Pak cik cafe perlu jawab soalan kami."Pak cik,mana tofu telur??"
Masih saya ingat kisah tofu telur di sana.Lepas tu,sekarang ni bila nampak tofu telur,mesti nak beli.Bezanya kena masak sendiri.=p

Saya terus bagitahu Bella,tetiba rindu kat tofu kami.Tanpa berfikir panjang,status di fb kami terus bertukar tentang tofu. Saya terus menghidupkan enjin kereta mak dan menuju ke pasar raya yang menjual tofu bersama Uda,anak jiran saya.Misi utama dapatkan tofu telur!
Saya masak ala-ala cina,menu berbuka puasa kami hari ni. Ni resepi yang saya buat:


tofu telur@jepun saya

3 tiub tofu telur
3 ulas bawang putih
1 camca kecil serbuk lada putih/lada sulah
1 1/2 sudu makan sos tiram (oyster sauce)
1/2 sudu makan tepung jagung (dibancuh dgn 1/2 gelas air)
Garam & gula secukup rasa

Cara Memasak

1. Tofu telur dipotong 4. Untuk memudahkan, potong 2 dahulu dengan tiub plastik pembungkusnya, keluarkan kemudian potong kepada 4 bahagian.

2. Goreng dulu toufu. Sebaiknya menggunakan non-stick pan supaya tidak melekat. Toufu ni amat 'fragile jadi kena berhati-hati apabila potong.

3. Angkat dan ketepikan.

4. Panaskan sedikit minyak atas api yg sederhana, tumis bawang putih,masukkan lada putih. Kacau kemudian masukkan sos tiram dan kacau lagi.

5.Masukkan bancuhan tepung jagung tadi.

6. Masukkan garam & gula secukup rasa, kemudian tuangkan tofu yg telah digoreng tadi. Tidak perlu dimasak lama kerana tofu tadi telah pun digoreng


CUBALAH BUAT SENDIRI=P

Sedang asyik melayan memasak tofu,pertanyaan uda dan Aiman sentiasa menerpa.."Kak Limah,kenapa macam ni?Kenapa tu?Apa tu?" Puas juga menjawabnya.Hari ni Aiman tak nak mandi setelah pulang dari sekolah.Mandi balik rumah je.Esok sehari lagi mereka tinggal bersama saya. Malam ni,tiba-tiba saya lihat bunga di ruang tamu kelihatan berubah wajah.Kenapa ya? Rupa-rupanya ada orang selitkan "bunga tambahan" di situ. Tertawa saya melihatnya,pujuk kak Limah ke sebab Kak Limah "tak nak kawan" sebab awak tak mandi tadi.=p Entahlah esok saya tanya.



sila cari mana bunga tambahan dari Aiman.


ni lah bunga tambahan untuk Kak Limah=p terima kasih Aiman

Apapun,semoga hari mendatang lebih baik dari sebelumnya^_^

Thursday, July 01, 2010

lensa fotografi Nor Halimah memulakan langkah....

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 10:01 PM 0 comments

bismillahirrahmanirrahim.
saya punya blog kedua.baru dilahirkan pada hari ini,I Julai 2010.
kisah tentang hobi saya.
jom jenguk>>>>>>>>>lensa fotografi Nor Halimah

terima kasih.segala komen amatlah diharapkan^_^
 

Flavor of my life Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea