By NORHALIMAH

Berkongsi rasa,tips dan cerita

LightBlog

alhamdullilah. saya punya hobi baru. yang sepatutnya dijadikan hobi sejak dulu lagi. saya sangat suka baca terjemahan al-quran. hobi yang se...

indahnya bahasa al-quran.


alhamdullilah.
saya punya hobi baru.
yang sepatutnya dijadikan hobi sejak dulu lagi.
saya sangat suka baca terjemahan al-quran.
hobi yang semakin berputik sejak berada di tanah suci.
rasa ingin tahu makna ayat-ayat Yang Maha Pencipta semakin membuak-membuak.
dulu saya baca sekali lalu tapi sekarang selagi tak faham saya akan baca lagi ayat yang sama.
betapa indahnya kalimah Allah,janji-janji yang pasti ditepati-Nya.
mungkin dulu saya seorang yang leka..
Teringat kata-kata ustaz yang membawa kami berziarah di sekitar kota Madinah yang dulu dikenali dengan Yathrib.
"Masa yang ada peruntukkanlah untuk kita membaca al-Quran walaupun satu ayat,selepas itu fahamilah maksud ayat-ayatNya dan akhir sekali cubalah amalkannya dalam kehidupan kita"
Masih segar di ingatan saya pesanan itu.
Kata-kata yang dikeluarkan dari ustaz ini cukup menarik dan penuh dengan tazkirah.
Diselitkan dengan kalamullah yang indah di sebalik setiap kisah yang diceritakan.
Masih saya ingat,saya berkenalan dengan sebuah keluarga dari Libya.Rancak saya berbual dengannya.Saya sempat diuji untuk membaca hadis yang tidak berbaris.Alhamdullilah memang cepat sungguh doa dimakbulkan di tanah suci Makkah.Jauh di sudut hati saya memang saya nak kenal dengan ramai orang.Selang beberapa hari lagi,saya bertemu dengan keluarga ini.
Pertemuan yang tak dijangka,masih ada jodoh.Banyak pesanan dari mereka yang masih segar dalam kotak fikiran saya.Mereka ingat saya hafizah.Adakah ini satu semangat..Mungkin..Terima kasih buat Hasna dan keluarganya yang mungkin sudah berada di Libya sekarang.
Al-Quran,jadikanlah ia salah satu peneman yang setia.


Allah mengatakan dalam Al-Quran, Apa, adakah aku akan mencari sebarang hakim selain Allah? Dan Dia yang menurunkan kepada kamu Kitab yang cukup jelas; dan orang-orang yang kepada mereka Kami telah memberikan Kitab mengetahui bahawa ia diturunkan daripada Pemelihara kamu dengan yang benar; maka janganlah kamu termasuk orang-orang yang ragu-ragu. (Al-Quran 6:114)

Kitab itu, di dalamnya tiada keraguan, petunjuk bagi orang-orang yang bertakwa (al-Quran 2:2)

salam....

1 ulasan:

langittasbih berkata...

alhamdulillah..
keep it up syg..

=)