Saturday, October 31, 2009

Seindah hiasan di dunia adalah Wanita Solehah

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 4:42 AM 0 comments



Alhamdullilah saya berjaya menamatkan pembacaan saya kali ini,sebuah buku karangan Ustaz Zaharuddin yang bertajuk Untukmu Wanita.Buku yang merungkai banyak persoalan mengenai wanita.Wanita adalah watak penting dalam kehidupan setiap insan.Wanita sebagai ibu,isteri dan juga rakan seperjuangan buat kaum lelaki dalam menegakkan syiar Islam.Wanita boleh menjadi sumber keimanan bagi seorang lelaki,boleh juga menjadi sumber dosa bagi kaum lelaki.Maka,jagalah dan peliharalah peribadi kita,wahai wanita.Satu pesanan yang saya tujukan buat diri sendiri.Jadilah seperti seindah mawar berduri.Mawar itu cantik tetapi sakit apabila tertusuk duri padanya.Duri itu menjadi pelindung buat sang mawar yang mekar indah. Wanita,aurat dan maruah.Apa sudah jadi dengan aurat wanita???






Aurat wanita suatu yang hangat diperkatakan.Situasi pada zaman ini memperlihatkan ramai wanita yang suka berpakaian seksi dan mendedahkan aurat mereka kepada yang bukan mahram.Adakah isu hak peribadi wanita dalam berpakaian timbul???Isu ini tidak sepatutnya timbul kerana sebagai hamba-Nya,kita wajib menunaikan hak Allah.Semua yang kita ada hanyalah pinjaman sementara daripada Yang Maha Pencipta.Namun begitu jika ditanya mengapa wanita itu berpakaian seksi,sudah pasti majoritinya memberi jawapan untuk nampak cantik untuk dilihat kaum lelaki dan juga kaum sejenis.Tidak dinafikan wanita itu dikurniakan Allah dengan kecantikan,namun begitu bukanlah untuk tatapan umum.Jadi sekiranya lelaki berkenaan sudah tergoda dan mahu menyentuhnya,sudah pasti jawapannya,tak boleh.Sexual harassment kata mereka.Cuba fikirkan dan renungkan,tidakkah tindakan wanita berpakaian yang mendedahkan aurat juga merupakan gangguan seksual kepada kaum lelaki?? Tak semua lelaki gagal mengawal nafsunya,walaupun hakikatnya ramai yang gagal mengawal nafsu dan liar.Benar,mungkin wanita yang mendedahkan aurat mereka berjaya meraih pandangan ramai lelaki.Namun,semua itu hanya sementara,hanya di dunia sahaja. Mereka hanya menambahkan azab.Jika ada perkara buruk yang berlaku,wanita ini selalu sahaja menuding jari kepada kaum lelaki terutama bagi golongan profesional dan kurang didikan agama yang berpakaian mendedahkan aurat.

Firman Allah: Maksudnya:Hai Nabi, katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mu`min: `Hendaklah mereka mengulurkan jilbabnya ke seluruh tubuh mereka`. Yang demikian itu supaya mereka lebih mudah untuk dikenal, karena itu mereka tidak di ganggu. Dan Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.


(AL-AHZAB:59)




Ayat itu menjelaskan objektif utama wanita diperintahkan menutup aurat,untuk elak diganggu.Malangnya masih ada yang mempersoalkan wanita bertudung pun kena rogol.Nafsu jahat yang menguasai lelaki mendorongnya dan menyebabkannya tidak kira bagaimana keadaan wanita itu.Perlu ditekankan ayat ini ditujukan buat semua kaum wanita,jadi semua wanita bertanggungjawab menutup aurat.Bukanlah sebahagian menutup aurat,sebahagian wanita lain mendedahkannya.Jika hanya sebahagian wanita menutup aurat,matlamat utama sukar untuk dicapai.Setiap wanita bertanggungjawab kepada wanita yang lain dalam menjaga martabat wanita itu sendiri.Berpakaian seksi hanya akan membahayakan kaum sejenis mereka.Lebih menyedihkan dalam dunia hari ini,dengan kemajuan IT yang begitu pesat, remaja perempuan ada yang dengan rela mendedahkan aurat mereka dengan meletak gambar-gambar mereka yang tidak menutup aurat di laman web sosial seperti Facebook,Myspace dan Friendster sedangkan di luar mereka bertudung.Mengapa ini terjadi? Fikirkanlah.Wanita ialah cabaran utama bagi lelaki. Jagalah peribadimu,wahai insan bergelar wanita...




Thursday, October 22, 2009

ARNAB yang comel

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 8:42 PM 0 comments
Aiman bersama arnab kesayangannya
Bintang pura-pura tidur=p

Salam.
Alhamdullilah,hari ni berlalu dengan gembiranya.
Hati yang resah gelisah agak lega kerana keputusan exam telah pun keluar.
Hari ni saya nak cerita pasal arnab.
Mungkin ini disebabkan rutin harian saya setiap petang,musim cuti ni.
Main dengan arnab tetapi bukanlah kepunyaan saya.
Arnab kepunyaan jiran saya.
Bulan dan Bintang namanya,cantik sungguh namanya.
Memang sesuai,pandai betul adik-adik ni bagi nama.
Sayang sungguh mereka dengan arnab2 tu.
Hamster pun ada juga,Jojo dan Jiji namanya kalau tak salah.
Mula2 tengok arnab tu,saya dah geram.
Comel sungguh,maklumlah dah lama tak main dengan haiwan2 yang comel macam ni.
Warna putih,mata merah,melompat2 ke sana sini.
Puas kami mengejarnya setiap petang terutama petang ni.
Walaupun cuaca hujan,Aiman tetap datang ke rumah saya,siap bawa arnab kesayangan dia lagi.
Puas mengejar arnab dalam rumah bersama Aiman.
Kebiasaannya saya akan jumpa arnab kepunyaan Aiman sahaja.
Aiman ni memang dari kecil,suka main dengan binatang.Penyayang dengan haiwan.
Berbalik kepada tajuk saya,Arnab.
Apa itu arnab??
Arnab atau dalam bahasa Inggeris dikenali sebagai Rabbit merupakan sejenis mamalia kecil yang comel. Nama saintifik arnab adalah Oryctolagus spp.
Arnab ni suka makan tumbuh-tumbuhan.Allah ciptakan setiap sesuatu di muka bumi ni untuk saling melengkapi.
Macam arnab dan tumbuh-tumbuhan.Arnab ialah haiwan mamalia,berdarah panas dan cepat membiak.Tak lama lagi mesti Bulan dan Bintang dapat anak kan...Arnab ni akan menjaga dan menyusukan anak mereka. Haiwan pun tahu apa erti kasih sayang antara ibubapa dan anak-anak.
Pernah tertanya tak kenapa telinga arnab panjang ye?Urmm...Tau tak kenapa? Telinga yang panjang digunakan untuk bertindak sebagai penyisih haba, dan juga deria pendengaran yang kuat untuk membantu arnab mengesan musuh.Arnab ni bergerak laju dengan cara melompat.Teringat pula cerita kura-kura dan arnab kan?
Ada yang mengkategorikan arnab dan tikus daripada keluarga yang sama.
Namun begitu,tikus lebih cepat membiak berbanding dengan arnab.Tikus juga memiliki 2 batang gigi di hadapan yang membuatnya seperti arnab tetapi tikus tidak mempunyai sebatang gigi penyepit di belakang gigi atasnya seperti arnab.
Arnab ni banyak baka. Setiap baka punyai keistimewaan tersendiri. Antaranya,Vienna White,Beveren,Tan dan Silver Fox. Bulu arnab lembut je.Lembut daripada kucing biasa rasanya. Arnab ni macam kucing juga,suka bermanja.Jadi kepada sesiapa yang sedang mencari haiwan untuk dipelihara,saya nak cadangkan arnab=)
Itu sahaja untuk kali ni..

Friday, October 16, 2009

berikanku kekuatan..

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 11:36 PM 2 comments
Ya Allah,
saya perlukan kekuatan.
bagaimana harus saya hadapinya.
kekecewaan dan kesedihan dengan apa yang terjadi.
dah lama,tetapi saya belum punya kekuatan untuk menghadapinya.
saya perlu kuat sebab saya sayang mereka.
saya cukup sedih dengan apa yang saya tahu sekarang ni.

Sunday, October 11, 2009

::Indahnya persahabatan antara kami::

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 2:09 PM 0 comments
conteng
jom bertolak!

alhamdullilah.
rancangan yang diatur sejak sebulan lalu telah berjaya semalam.
semalam bagaikan mimpi.
dulu hanya angan-angan,kini jadi kenyataan.
akhirnya hasrat kami untuk bercuti bersama tercapai.
walaupun hanya sehari,hari semalam tetap paling bermakna buat kami bertiga.
mak saya menemani kami.
destinasi cadangan pada awalnya,antara Kuantan atau Melaka.
Kuantan jadi pilihan atas sebab-sebab tertentu.
perjalanan dimulakan tepat pukul 8.15 pagi.
buka mata luas2,Halimah,perjalanan masih jauh.
tak boleh ngantuk k..
barang-barang berkelah sudah ada,sejak semalam lagi.
saya ambil Nova dan Aisyah sebelum pergi.
Kami masuk highway Kuantan melalui Maran,jadi jimat wang tol kan??
hehe...
Sepanjang perjalanan pergi,semuanya riuh bercerita.
Aisyah sibuk melayan cd Hafiz Hamidun.
Maklumlah ada lagu yang menjadi kesukaan saya yang akhirnya menjadi lagu kesukaan dia juga.
Macam-macam cerita,jarang kami punyai peluang sebegini.
Zaman sekolah dulu selalulah,tiap-tiap hari.
Rindunya zaman sekolah dulu.
Susur keluar dari Gambang dalam pukul 10 lebih.
Perjalanan yang melalui ibu negeri Pahang agak sesak.
Mungkin ramai yang mahu bercuti bersama keluarga tersayang.
Kami sampai di Teluk Cempedak pada pukul 11 pagi.
Orang mula memenuhi pantai ni.
Mulanya nak berkelah di sini tetapi keadaan tak mengizinkan.
Jadi kat sini kami main sajalah.
Jom turun ke pantai!
Seronoknya,setelah berehat seketika.
Kami terus menuju ke arah ombak yang memukul pantai.
Mulanya kami hanya duduk di atas batu di gigi air.
Akhirnya basah juga dipukul ombak.
Air masin masuk ke mulut kami yang tak henti2 berceloteh.
Gembiranya,rasa macam segala masalah dibawa ombak ke laut.
huhu...
Jarang saya punya peluang main air kat pantai ni.
Peluang ni kami gunakan sepenuhnya,duduk dalam air.
Sesekali jatuh dipukul ombak yang kuat.
Subhanallah,indahnya ciptaan Allah.
Tenangnya tengok laut yang terbentang luas..
Tiba-tiba,kami teringat lagu Seindah biasa,sesuai juga untuk gambarkan persahabatan kami selama ni.
Selepas letih dan sakit dipukul ombak,kami main pasir pula.
Tak ubah macam2 kanak-kanak.
Jom bina istana pasir tapi sayangnya bahan pun tak de.
Tapi tak pe,kita guna tangan saja.
Seni lebih terselah,hihi=p
Tak taulah apa yang kami buat.haha.
Dah puas main,kami bersihkan diri yang dah comot dengan pasir ni.
Kami naik ke atas,lama juga kami di bawah rupanya.
Hmpir 3 jam.Kena bersihkan diri sebelum pulang.
Setelah itu,kami makan ais-krim.Apa yang paling Nova suka sejak di bangku sekolah.
Kami menuju ke Teruntum.Sunyi je,berbeza betul dengan TC tadi.
Kami makan bekalan yang dibawa Aisyah di situ.
Tetima kasih,Aisyah.=)
Selepas tu,saya turun ke bawah,merakamkan beberapa foto sebagai kenangan.
Aisyah dan Nova sekali.
Mak tunggu di kereta,tak larat melayan karenah kami ni.hihi
Maaf,mak.Anak mak memang macam ni=)
Sedang asyik merakamkan gambar bersama,muncul pulak kelibat sang monyet yang lapar.
Serang!Memang lucu jika detik kami lari dari monyet dirakamkan.Haha!
Terus masuk kereta, secara spontan terus saya start kereta dan meluncur keluar dari kawasan itu.
Mujur tak de apa yang tertinggal.hihi
Sebelum pulang,saya bawa semua pusing-pusing bandar Kuantan.
Sesak jugak ye.Jomlah balik!
Walaupun letih,saya tak mengantuk pulak.
Mak dan Nova dah senyap,terlelap lah tu.
Hanya saya dan Aisyah je belum tidur.
Maaf ye Aisyah tak boleh tidur,nanti saya nak cakap dengan siapa pulak?
hehe=p
Alhamdullilah perjalanan pulang kami selamat.Tiba di Temerloh pukul 6petang.
Terima kasih semua,sayang kamu semua!
Kenangan semalam akan saya abadikan buat selamanya,inshaAllah!

Tuesday, October 06, 2009

terima kasih untuk hari ini,Aisyah=)

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 9:56 PM 1 comments
tempat kami berkelah=)Temerloh tersayang

Tepat pukul 10
saya bertolak dari rumah dengan kereta putih tersayang,
agak lewat,Aisyah kata lewat sikit sebab dia ada hal.
Kami ada rancangan,alhamdullilah berjaya juga.
Saya menuju ke arah Temerloh sendirian.
Baru saja memulakan perjalanan,kelihatan dari jauh,saya nampak dari cermin sisi mak saya lihat saya sampai saya hilang dari pandangannya.
Begitulah hati ibu,risau agaknya.
Perjalanan diteruskan,bukannya jauh sangat.
Mungkin sudah biasa berulang-alik dari zaman persekolahan.
Ada "roadblock" JPJ berdekatan dengan Hwa Lian.
Saya dah agak saya mesti kena tahan.Hehe
Ini bukan kali pertama,kali kedua dah.Jadi saya tak lah gabra sangat.
Anggota JPJ tu nak tengok lesen saya,apa lagi.
Dia kata saya ni macam budak2 je,saya pun terus bagi lesen.
Lesen P yang bakal tamat pada bulan April tahun depan.hehe
Dia kata patutlah memang budak pun,sempat lagi berborak dengan anggota JPJ.
Macam-macam pulak dia tanya saya.Belajar kat mana?Cuti ke? n lain2..
Hampir 5 minit saya kat situ.Bukan ada apa pun.
Jom teruskuskan perjalanan.
Alhamdullilah,akhirnya saya tiba di tempat yang dijanjikan.
Di mana? Esplanade Temerloh.
Tak ramai orang hari ni,Aisyah pun belum sampai.
Saya tunggu dalam kereta je dulu.
Tak lama kemudian,Aisyah sampai.
Baju yang sama dengan saya.
Memang dah berpakat.
Aisyah terkejut sebab saya bawa sesuatu yang baru.
Aisya tau.hehe
Kami terus mencari tempat untuk kami duduk.
Kat atas je,kat bawah panas.
Sekarang kami pun bukaklah bekal.
Hehe.Time for our picnic.=p
Macam-macam yang Aisyah bawa,tetima kasih.
Makan-makan sambil borak-borak.
Bila kami dah bertemu,maka akan terkeluarlah segala cerita.
Dah lama kami tak punya peluang macam hari ini.
Hampir 2 jam lebih kami di situ,melihat telatah manusia yang lalu-lalang.
Memerhatikan air sungai Pahang yang mengalir tanpa henti.
Memikirkan macam mana orang buat jambatan Temerloh.
Melihat orang yang ke hulu ke hilir dengan bot.
Macam-macamlah.
Selepas itu kami ke masjid untuk menunaikan solat Zuhur.
Setelah selesai menunaikan solat,kami menaiki kereta menuju ke bandar Temerloh.
Parking di hadapan Ekonomi Berjaya.Itulah tempat tujuan kami.
Masuk saja,tak beli apa.Memang itulah yang kami selalu buat.
huhu.
Lepas itu,kami makan ABC di gerai bersebelahan Pustaka Saujana.
Alhamdullilah sampai juga hajat nak makan ABC.
Sedapnya!
Hampir sejam kami di situ.
Setelah penat jalan-jalan di kedai sekitar tu,kami pun pulang.
Hantar Aisyah ke rumah dan terus sahaja pulang ke rumah guna jalan highway.
Cepat..
Alhamdullilah hari ni sangat best!=)
Terima kasih Aisyah.
Our next plan: KL@Kuantan(cannot decide which one)InshaAllah Nova pun akan join sekali..Lengkaplah 3 serangkai...Selamat kembali ke geng P.A.P ,Nova!

::hari yang mengembirakan::

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 1:33 AM 0 comments
pertama:
dapat jumpa cikgu2 sekolah rendah yang juga sahabat-sahabat arwah ayah saya

kedua:
dah dapat apa yang saya tunggu,alhamdullilah..

ketiga:
sambung esok ye..to be continued..
 

Flavor of my life Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea