Sunday, December 27, 2009

Kamu mampu melaluinya,sahabatku tersayang.

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 2:21 AM 3 comments
assalamualaikum
alhamdullilah sudah hampir sebulan saya menjalani kehidupan degree di kampus baru.
banyak tugasan sudah diterima.
minggu lepas dan minggu ini saya kira minggu yang cukup menguji erti kesabaran,kejujuran,kepercayaan,kekuatan dan sebagainya.
mungkin jika dilihat dari luaran,saya seperti biasa saja.
tapi dalam hati Allah saja yang tahu.
Saya baru sahaja membaca blog insan yang cukup istimewa di hati saya.
Entri yang membuat saya terkenangkan segalanya.
Dia adalah antara insan yang mempunyai pengaruh besar dalam kehidupan saya.
Hampir segalanya tentang saya,dia tahu dan begitu juga sebaliknya.
Saya tahu saat ini dia diuji dengan sesuatu yang lebih hebat daripada saya.
Saya hanya mampu memberikan kata-kata semangat buat dia dari jauh sahaja.
Namun,saya harapkan kata-kata itu mampu memberikan dia sedikit kekuatan untuk terus bangun menghadapi realiti hidup.
Saya faham,mungkin ini bukan masanya untuk dia ceritakan segalanya kepada saya.
Bila rasa nak cerita,saya setia untuk mendengar.
Saya pun ada cerita yang nak dikongsi.
Pasal yang lepas tu,kita lupakan saja ya.
Bukan kali pertama kita salah faham.Kita boleh atasinya=D
Saya sayang awak.Saya rindu awak juga.
Pasal puding tu,saya ada baca kat blog awak.
Jangan risau,bila kita jumpa saya buatkan puding kesukaan awak.
Kemudian saya nak awak habiskan semuanya.huhu.
Nampak puding,ingat saya ye?
Akhir kalam,
Carilah Allah saat susah mahupun senang.
Pasti Dia ada jawapan yang terbaik untuk kamu,sahabatku.

Sunday, December 20, 2009

Let's make our dream turn to reality!

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 12:10 PM 0 comments

tips..

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 11:58 AM 0 comments


AMIN IDRIS:BANGKIT DARI KEGAGALAN

rindu..

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 2:20 AM 6 comments
bismillahhirrahmanirrahim...

satu kata yang sukar untuk ditafsirkan.
saya tahu itu semua sukar buat dia.
saya hanya bisa berkata-kata dan mendengar.
kerna bukan saya yang melaluinya.
Allah tahu akan kemampuan hamba-Nya.
Mugkin saya tak sekuat dia.
mungkin ada kebaikan dia memilih sebegini.
saya rasakan ada sesuatu yang mengganggu dia.
saya harapkan yang terbaik untuk dia.
saya menghormati segala apa tindakan yang dia ambil.
saya faham cuma hati saya tetap risau,gundah-gulana memikirkannya.
saya minta maaf atas tindakan yang saya ambil tanpa henti baru-baru ini.
mungkin sekarang tak seperti dulu.
ada yang berubah antara kami.
walauapapun...
saya nak dia tahu,saya sayang dia.
saya harap kami tetap sahabat selamanya.
jangan jadikan sesuatu,apapun sebab yang merenggangkan persahabatan antara kami.
persahabatan ini sukar untuk dibina semula jika sudah punah.
kepercayaan antara kita,semoga berkekalan.
ambillah masa untuk sendiri jika perlu.
inshaAllah saya ada jika dia memerlukan seseorang.
salam rindu buat sahabat tercinta yang dirindui.

jika dia baca entri ini,saya harap sangat dia dalam keadaan baik.

sahabatmu,
N.H.A.R

p/s:entri yang agak personal.saya terpanggil untuk menaipnya.maaf..

Thursday, December 17, 2009

Awal Muharam 1431H

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 8:10 PM 0 comments

Bismillahhirrahmanirrahim...
Alhamdullilah kita semua masih dipinjamkan nikmat yang paling besar iaitu nikmat Iman dan Islam.
Kita masih berpeluang melalui awal Muharam 1431H.Sebagai umat Islam,malangnya jika kita terlupa hari ini.Sedangkan kita sanggup mengingat tarikh-tarikh lain yang kurang penting bagi kita. Hijrah berasal dari satu peristiwa yang sangat penting dalam Islam. Kebiasaannya, hijrah sinonim dengan makna perpindahan dari satu tempat ke satu tempat. Mari kita imbas kembali peristiwa yang menjadi permulaan tahun Hijrah dalam kalendar Islam.

Peristiwa penghijrahan Nabi s.a.w bukanlah sesuatu yang berlaku secara kebetulan. Peristiwa ini telah dirancang Allah untuk kita semua mengambil iktibar dan mempelajari tentangnya.Hijrah bukan berlaku dengan cara yang mudah,Allah menghendaki peristiwa hijrah itu berlaku dengan kekuasaan Allah dan ikhtiar manusia itu sendiri.Peristiwa hijrah itu penuh dengan perkara yang mendebarkan. Nabi s.a.w perlu menghadapi perjalanan yang serba pahit,Allah sentiasa melindungi Baginda.Bukan mudah Baginda dapat melepaskan diri dari seksaan dan cubaan kaum Quraisy yang sudah merancang untuk menghapuskan baginda dan Islam.Namun begitu,Allah Maha Bijaksana,perancangan Allah jauh lebih rapi dan tersusun.

Pertama; perancangan yang rapi dan teliti. Baginda tidak tidur di biliknya pada malam itu. Sebaliknya diperintahkannya Ali ibn Abi Talib mengambil tempatnya tidur di kamar Baginda dengan tujuan untuk mengelirukan musuh yang menyangka Baginda masih berada di biliknya. Begitu juga Baginda tidak terus berangkat ke Madinah yang berada di sebelah Utara selepas keluar dari Mekah, tetapi sebaliknya Baginda menghala ke Selatan dan berhenti di Gua Thur selama tiga hari. Selepas tempoh tersebut barulah Baginda meneruskan perjalanannya ke Madinah, iaitu ketika gerakan pihak Quraish sudah mulai mengendur.

Kedua; sentiasa mendapatkan maklumat terkini berkenaan pergerakan pihak musuh menerusi Abdullah ibn Abu Bakar yang telah ditugaskan untuk mengumpul maklumat di Mekah pada waktu siang dan pada malamnya melaporkan kepada Baginda di Gua Thur. Memang maklumat terkini adalah merupakan suatu yang amat bernilai sehingga kadang-kadang maklumat-maklumat penting sanggup dijual-beli dengan harga yang sangat mahal. Hari ini kita dapat menyaksikan semakin canggihnya perancangan perisikan yang tujuannya tidak lain hanya untuk mendapatkan maklumat.

Ketiga; kerahsiaan adalah satu perancangan Baginda yang sangat bereksan. Lihat saja bagaimana tidak seorang pun yang tahu termasuk teman karibnya seperti Abu Bakar r.a hinggalah ke saat perlaksanaannya. Menjaga kerahsiaan dalam hal-hal penting dan bahaya seperti itu memang merupakan suatu keperluan yang dirancang rapi. Kebocoran maklumat-maklumat penting hingga diketahui oleh pihak musuh akan mengakibatkan musnahnya seluruh perencanaan.

eempat; menggunakan sepenuhnya kepakaran yang ada walau dari orang kafir sekalipun. Dalam peristiwa hijrah, Baginda telah mendapatkan khidmat seorang pemandu bukan Islam untuk menunjukkan jalan sulit yang tidak diketahui oleh orang ramai untuk ke Madinah. Hal ini dilakukan oleh Baginda setelah berpuas hati bahawa pemandu bukan Islam itu tidak akan mengkhianatinya.

Hijrah membuatkan orang-orang Muslim menjadi penguasa kepada urusan dalaman negara, perhubungan luar dan urusan yang berkaitan dengan peperangan dan perdamaian.
Terdapat persefahaman yang jitu di kalangan orang-orang Islam, sebagai contoh, dalam kes perselisihan faham yang berlaku antara Muslim dan bukan Muslim, keputusan akhir dibuat oleh Nabi S.A.W. Ini menunjukkan bahawa kerajaan Islam sudahpun bermula. Sepanjang hidup Rasulullah atau sepanjang tempoh 10 tahun dibangkit menjadi Rasul, ini adalah permulaan sebuah negara Islam yang merentasi seluruh semenanjung Arab.
Ini merupakan bukti bahawa peristiwa 'Hijrah' telah mengubah beratus-ratus orang masyarakat Arab menjadi masyarakat yang maju lagi berjaya.
Penguasaan pengaruh Islam sepanjang tempoh itu adalah satu rekod. Semua ini mungkin belaka kerana bentuk peristiwa 'Hijrah' itu sendiri yang mengubah segala aspek kehidupan manusia.

the latest story..

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 4:55 PM 2 comments
Bismillahirrahmanirrahim..
It's almost 3 weeks in IIUM.
I love to be there..
Especially with my 3 roommates=D
Happy to be with all of you!
Don't worry, you have 5 years more to go,Imah!
Already started our classes in our new campus..
it's a bit different about classes..
but we'll try to adapt ourselves in new campus.
Got assignments to do..
So good luck for our undergraduate life!
Challenge waiting for you,be strong!
Dont you ever give up.

p/s:thanks to my friends and my lecturers!

Monday, December 14, 2009

Kamu sudah 18,Cik Farah

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 12:03 AM 0 comments
Bismillahhirahmanirrahim..
Alhamdullilah,walaupun saya sedang memikirkan tentang hal saya untuk esok sempat juga nak pos kat blog ni.
14 Disember 2009
Tunggu je tarikh ni sebab Cik Farah kita baru masuk 18=p
Sedangkan saya sudah 18 tahun 4 bulan.
Tapi tak mengapa saya tunggu kamu.
Kini,kita dah sebaya.
Tak sedar je dah 18.
Teringat kenangan zaman kanak-kanak bersama Cik Farah ni.
Apa-apa mesti nak sama.
Macam kembar tapi dah besar ni baru nampak taste kita banyak yang dah berbeza.
Dah la jarang jumpa kan?5 tahun yang lepas macam-macam perangai kita kan.
Nak lagi bila kat kampung.
Apapun saya tetap sayang kamu,Farah=D
Semoga hidupmu lebih bererti dan diredhai Allah.
Jaga diri.
p/s: jgn lupa cuti dah nak abis tuh!=p

Sunday, December 06, 2009

Salsabiila's Birthday

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 11:30 PM 0 comments



Salam.

Ada juga masa nak pos ni kat blog,alhamdullilah.

Untuk sahabat yang agak kamceng ngan saya di UIA sejak asasi..

Sayangnya tak dapat nak ucap 'face to face'.

Tak pe esok jumpa Bella.

7 DESEMBER 2009

Cukuplah umur sahabatku ini 19 tahun.

Semoga Allah merahmatimu,sahabatku=D

Seronok dapat kenal Bella.

Semoga segalanya berjalan lancar.

Semoga kita sama2 kuat kat kampus Gombak..

Sayang Bella..

Terima kasih...
SANAH HELWA YA SODIQOTI!


Wednesday, December 02, 2009

back to IIUM..

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 12:06 AM 0 comments
Bismillahhirahmanirrahim...
1 2 3..
back to nature,
less than 12 hours I will be at IIUM Main Campus,Gombak,
to continue my degree programme there,
I hope everything will be ok tomorrow,
Currently, I'm at Taman Sri Gombak,
Tomorrow,IIUM Gombak.
10 minutes only to reach that campus from here,
My bags ??Ready to go!
Goodbye to everything that is not important to me.
Goodbye,holidays!
Take care everyone.....
Pray the best for us (me and my friends)
See you next time..

Monday, November 30, 2009

Finally,it's over..

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 10:01 PM 2 comments
bismillahirrahmanirrahim..
akhirnya habis dah cuti,tinggal sehari je lagi.
sekali lagi blog ni akan ditinggalkan buat sementara waktu.
doakan urusan saya berjalan lancar di UIA Gombak.
Jumpa di sana,kawan-kawan!
Selamat datang ke UIA Gombak,destinasi impian kita semua masa kat CFS dulu kan?
Dah siap ke belum?
Esok nak tinggalkan Pahang dah.
Selamat tinggal rumahku syurgaku!
I'm gonna miss everything here..
Dah banyak perkara yang saya lalui sepanjang cuti ini.
Semoga terus semangat memulakan pelajaran=D

Friday, November 27, 2009

Kisah Aidiladha kali ini..

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 11:15 PM 2 comments
Assalamualaikum w.b.t.
Alhamdullilah sambutan Aidiladha kali ini boleh dikatakan antara yang paling meriah.
Ibadah korban selamat dijalankan,keluarga Paman Seman dan Bibik Yah.
2 ekor lembu dan 1 kambing.
Sebelum cerita pasal hari ni,nak cerita pasal semalam.
Petang semalam,saya bawa Paman Seman,Bibik Kamsiah dan Azam ke ladang lembu.
Paman nak g bayar.Paman nak rehat jadi saya yg bawa kereta=D
Banyak betul lembu kat ladang tuh.Gemuk2 pulak tu.
Maju betul perniagaan ni.
Terfikir pulak ada rezeki nak buka ladang utk kambing.
Mana tau kan..=p
Ada kemahuan,situ ada jalan.
Sebelum balik sempat beli cakoy kat tepi jalan.
Susah nak jumpa,mak kata kahwin ngan ayah baru jumpa makanan ni.
Sampai je kat rumah tengok dah makin ramai keluarga yang balik,alhamdullilah.
Dapat jumpa hampir kesemua,1 keluarga je tak balik.
Berbalik kepada cerita hari ni.
Pagi-pagi lagi dah bangun,mandi cepat-cepat.
Lewat nanti,kena berebut walaupun dah 2 bilik air=p
Lepas tuh pergi solat Aidiladha dengan saudara.
Kat surau agak ramai walaupun tak seramai cam raya Aidilfiti baru-baru ni.
Balik surau,sama-samalah melaksanakan ibadah korban.
Ramai juga buat korban kat kampung ni.
Semua bekerjasama,saya pulak buat kerja yang ada kat rumah.
Korban kat depan rumah je kot.
Alhamdullilah ramai yang datang.
Oh ye jumpa kuih-muih yang jarang ada kat Pahang.
Cam Rangin..
Hari ni memang makan banyak lah.
Macam-macam ada.
Setiap yang datang bawa makanan.
Dah rasa cam Aidilfitri.=p
Dapat sembang-sembang dengan pak cik dan mak cik yang dah lama tak jumpa.
Dapat "tugasan" pulak...Tugasan ke??
Ada mak cik yang suruh cari awek untuk sepupu saya ni.
Ni bukan pertama kali orang suruh saya cari untuk anak mereka.
Kawan-kawan,sape yg single ye?Tolong bagitau saya.
=p
Saya pun tak terlepas dari dapat pesanan.
Terasa cam dah besar pulak.Sedarlah yang umur dah makin meningkat dewasa,wahai diriku!
Saya dipesan untuk mencari calon ketika sedang belajar ni.
Haha..Ada mak cik saya pesan cari yang ada "pakej" ye.
Saya pun tak faham pakej apa..Hehe
Rumusannya,saya kena ada calon lah ni??
Macam-macam yang keluar bila dah ramai.
Dapat kata-kata semangat untuk terus berusaha dalam pelajaran.
Tu paling penting.
Saya nak ucapkan terima kasih.
Memang keluarga sangat ambil berat pada saya.
Rasa lain dari yang lain kes saya ni.
Petang tadi ramai yang dah balik.
Malam ni ramai yang dah tidur awal.
Kepenatan tu,pukul 10 habis tengok nur kasih dah sunyi.
Tinggal budak-budak je lari-lari.
Masa untuk berehat..
Nak bagitahu..
Saya rasa cukup bersyukur dan bertuah kerana berpeluang melalui hari yang sangat indah bersama keluarga tersayang di kampung.
Terima kasih semua atas segalanya=D

salam aidiladha

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 6:27 AM 0 comments
bismillahirrahmanirrahim...
curi masa kejap,nak ucap
selamat hari raya Aidiladha buat semua teman dan keluarga.

Tuesday, November 24, 2009

:Pertemuan dengan seorang pak cik:

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 8:03 PM 0 comments
Bismillahirrahmanirrahim..
Teringat kenangan 2 hari lepas,hari Ahad 22 November 2009.
Dalam pukul 5 lebih,saya bersama mak,Mak Cik Sari dan Pak Cik Faizal ke hospital.
Kami nak ambil baby baru,Nur Azizah.Tak sabarnya saya!
Mak turun dulu,saya pulak pusing-pusing cari tempat parking.
Memang begini keadaannya ketika waktu melawat,penuh.
Adapun yang jauh-jauh.Alhamdullilah akhirnya dapat juga tempat parking.
Saya terus menuju ke lobi hospital,ramai sungguh pelawat hari ni.
Mak menyuruh saya supaya tunggu saja di bawah.
Saya pun duduk di ruang lobi hospital yang cukup besar ni.
Memerhatikan gelagat orang.
Tiba-tiba saya ditegur oleh seorang pak cik.
Kelihatannya dia datang bersama keluarga yang ramai.
Soalan pertama yang ditujukan kepada saya sangat berbeza,saya belum pernah dapat soalan pertama macam ni.Sedikit perbualan kami:

Pak Cik: Nak,adik beradik berapa orang?Anak ke berapa?
Saya: Saya sorang Pak Cik tapi anak ke2.

Pak cik tu kata saya seperti air. Unsur-unsur kejadian ,tanah,air,api dan angin. Pak cik kata saya senang masuk dengan semua jenis orang. Betul ke?

Pak Cik juga bertanyakan nama saya,nama mak dan nama ayah.Cantik nama,nak.=)

Pak Cik: Nak,Tau tak kenapa manusia itu berbeza.Ada banyak kaum,warna kulit,bahasa dan budaya.Kat Malaysia saja,sudah punya banyak loghat.Cuba bayangkan semua manusia di bumi ni ada pelbagai ciri-ciri yang berbeza kan.Allah jadikan manusia untuk berkenal-kenalan antara satu sama lain.Islam itu indah.

Saya: (sangat asyik mendengar celoteh berisi pak cik ni)

Sempat juga pak cik bercerita tentang anak-anaknya dan cucu-cucunya.Ramai sungguh. Sempat juga saya kenal dengan keluarga pak cik ni walaupun baru kenal.

Pak Cik meneruskan bicaranya: Kita lihat saja kitab-kitab yang diturunkan.Zabur,Taurat,Injil dan Al-Quran. Masing-masing punya keistimewaan kan?Al-Quran sudah cukup lengkap,jika semua manusia faham dan mengerti isi kandungan al-Quran,sudah pasti dunia ni aman. Al-Quran berbeza,diturunkan secara berperingkat melalui malaikat Jibril A.S kepada Nabi S.A.W dalam bahasa Arab.

Sesekali saya menerpa dengan beberapa persoalan.

Pak Cik: Rukun Islam.2 kalimah syahadah,Solat,Puasa,Zakat dan menunaikan haji.Cuba kita lihat dari aspek zakat.Zakat terbahagi kepada dua.Zakat fitrah dan zakat harta.Zakat harta pula terbahagi kepada 4,ternakan,emas perak,pertanian dan tanaman.Indahnya dan adilnya islam itu.Walau sekaya manapun seseorang itu,padanya tetap ada hak orang lain.Nak,bila dah kaya dan cukup syarat,jangan lupa zakat.

Saya cukup gembira dapat berjumpa dengan pak cik ni.Pak cik bertanya kepada saya pernahkah saya bertemu seseorang yang bercakap sepertinya dalam suasana begitu.Saya menjawab jarang sekali.

Bagi saya,pak cik ni cukup peramah dan tidak kedekut ilmunya. Pak cik ni sudah 70,alhamdullilah sihat dan cergas seperti berumur 50 an.Percayalah memang nampak muda dari usia. Apa rahsia Pak Cik ya...

Tak lama kemudian,ada seorang pesakit yang saya kira dalam lingkungan 50 an duduk berdekatan kami.Pak Cik itu terus menegurnya dan Pak Cik berkongsi rahsianya,inshaAllah untuk sentiasa sihat. Amalkanlah salawat Syifa setiap hari. Sebaik-baiknya sewaktu dalam keadaan berwuduk.



Sempat juga Pak Cik memberikan tips-tips yang cukup bereti buat saya untuk masa sekarang dan masa hadapan.Terima kasih Pak Cik.Alhamdullilah,dapat tambah ilmu dan peringatan buat saya=D

Tidak lama kemudian,Pak Cik pergi ke kafe bersama keluarganya.Mereka mempelawa saya tetapi saya menolaknya kerana sekejap lagi dah nak balik.
Baby baru pun da turun,bawa baby pulang.Saya dapat "adik baru" yang comel.*Gembira*
Hari yang cukup mengembirakan saya...

Saturday, November 21, 2009

Cerita Semalam

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 7:49 AM 0 comments
Bismillahirrahmanirrahim..
Sweetnyer cerita semalam,alhamdullilah=D
Pagi-pagi lagi,dengar orang bagi salam,lebih kurang pukul 5 pagi.
Saya dengar dan pastikan suara siapa ya.
Suara jiran saya,Pak Cik Faizal.
Mak bangun dan terus buka pintu.
Isterinya,Mak Cik Sari dah sakit2,mau bersalin.
Huhu.
Bangun je,terus bawa kereta.
Saya macam "mamai" jugaklah.
Tapi bangunlah,ini realiti.
Cara saya pandu kereta awal pagi semalam,agak bahaya kot.
Nak cepat punya pasal,emergency!
Kenderaan kat jalan pun tak banyak.
Masih awal lagi,semua belum keluar.
Terus menuju ke sebuah klinik swasta yang berada di taman bersebelahan.
Selesai hantar Mak Cik Sari,saya dan mak balik rumah dulu,nak solat.
Tak lama lepas tu,dapat call.
Cik Sari dihantar ke HosHAS..
Semoga segalanya baik2.
Doktor kat klinik swasta nak RM3500,katanya Cik Sari perlu dibedah.
Macam2 alasan tak wajar diberikan.
Walaupun saya bukan doktor,tapi agak geram semalam.
Semuanya pasal WANG!
Banyak tu,jadi Pak Cik Faizal buat keputusan hantar isterinya ke hospital.
Alhamdullilah,sampai je sana,Cik Sari selamat melahirkan seorang bayi perempuan.
Petang semalam saya dan mak ke sana.
Dah lama rasanya tak jejak kaki ke hospital,dah 2 tahun lebih kalau tak salah.
Dulu,hospital tuh dah macam rumah kedua saya.
Semua tuh dah berlalu.
Sukanya dapat tengok bayi-bayi yang baru dilahirkan.
Comelnya!
Suci ibarat kain putih.
Tanggungjawab ibubapa mencorakkannya.
Saya terlebih "excited",mungkin sebab jarang dapat peluang macam ni.
Jalan-jalan tengok baby orang kerjanya..
Jelas terpancar kegembiraan ibu-ibu menatap wajah bayi-bayi mereka.
Terfikir saat-saat mak melahirkan saya.
Setelah mengandung selama 9bulan..
Terima kasih mak.Pengorbanan mak sangat besar buat anak mak ni=D
Apapun tahniah buat jiran saya,Mak Cik Sari dan Pak Cik Faizal,dah jadi mak dan ayah.
Tak sabar tunggu waktu nak ambil baby baru balik sini=D
Macam dapat "adik" pulak.
1ST time pandu kereta nak bawa orang nak bersalin,tak boleh lupa.
Ok semoga semuanya baik2 sahaja.

Thursday, November 19, 2009

Tahniah buat adik-adikku (UPSR)

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 12:38 PM 2 comments


5A



4A 1B



3A 2B

Bismillahhirrahmanirrahim..
Alhamdullilah
Hari ni saya menerima khabar yang cukup mengembirakan
Buat seluruh keluarga kami
Keputusan UPSR keluar hari ni
Ketiga-tiga sepupu saya dapat keputusan yang bagus
Tahniah semua!
Lepas ni kena kekalkan keputusan yang bagus ye.
hehe
apa pun semoga dipermudahkan segala urusan.
Selamat melangkah ke alam yang lebih mencabar buat:
1) Fauzee (sepupu) 5A
2)Iqa (sepupu) 4A1B
3) Alin (sepupu) 3A 2B
4) Najiha( anak sepupu) 5A
5) Najla ( anak sepupu) 5A

Jangan lupa jasa ayah ngan mak,tak lupa guru-guru dan kawan-kawan tau.
*Gembira dengan kejayaan adik-adik*


Wednesday, November 18, 2009

Tahniah buat adikku,Adheel=D

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 11:37 PM 0 comments

Bismillahirrahmanirrahim..
Semalam sempat ''chatting'' dengan Farah,sepupu saya kat YM.
Farah bagitahu sesuatu setelah habis apa yang kami sembangkan.
Pelik sebab Adheel,adik Farah dapat no 1 periksa.
Adheel ni baru 5tahun.
hehe..Alhamdullilah.
Adheel comel dapat no1,''terer''nya adik kita ni kan,Farah?
Sebenarnya dah lama sangat tak jumpa ngan Adheel dan Farah.
Dekat setahun mungkin?Raya tak jumpa.
InshaAllah raya haji ni kita jumpa ya?
Kak Limah ada ''something'' untuk Adheel.
huhu,wait for me ye!
Dah lama tak ''gaduh-gaduh'' dengan Adheel.
Dah lama tak main dengan Adheel.
Rindu pulak rasanya..
Ok tahniah Adheel!

Selamat Berjuang

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 10:56 PM 0 comments

Ucapan selamat menduduki peperiksaan SPM buat adik-adik yang telah pun memulakan satu peperiksaan yang cukup besar pada hari ini.Semoga adik-adik semua berjaya menjawab dengan betul dan dipermudahkan segala urusan.Khususnya buat nama-nama di bawah ni:

1) Nadirah Zailani a.k.a Nanad : SM Teknik Gombak,KL
2)Abdul Hafidz bin Othman a.k.a Apis: SM Teknik Setapak,KL
3)Nur Atikah bt Abd Razak: SMK Seri Semantan,Pahang
4)Syuhada : Sekolah Menengah Agama Al-Khairiah
5)Atirah Makmur :Sekolah Menengah Agama Al-Khairiah
6)Rafidah Farhana : SMK Seri Tualang, Pahang
7) Siti Mariam bt Sarnin : SM Teknik Pontian,Johor
8) Mar'atul Husna : SMA Al-Khariah
9)Adik-adik yang saya kenali di SMA-Al-Khairiah,Pahang

Monday, November 16, 2009

::Muhasabah Cinta::

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 7:41 PM 0 comments
Diriku yang alpa..
Mudah sekali leka.
Muhasabahkan cintaku hanya untuk-Mu.
Lindungilah kami semua dalam rahmat-Mu.
Tuhan Pemilik Alam ini.
Syukur kerana masih diberi peluang mengecapi dua nikmat yang paling besar.
Nikmat Iman dan Islam.
Tetapkanlah hatiku hanya untuk-Mu.
Janganlah Kau lebihkan cintaku kepada insan-insan tersayang melebihi cintaku kepadaMu.
Jangan Kau lebihkan cinta mereka kepadaku melebihi cinta mereka kepada-Mu.
Janganlah sasarkan aku dari landasan keredhaan-Mu.

MUHASABAH CINTA by EdCoustic

Wahai... Pemilik nyawaku
Betapa lemah diriku ini
Berat ujian dariMu
Kupasrahkan semua padaMu

Tuhan... Baru ku sadar
Indah nikmat sehat itu
Tak pandai aku bersyukur
Kini kuharapkan cintaMu

Reff. :
Kata-kata cinta terucap indah
Mengalun berzikir di kidung doaku
Sakit yang kurasa biar jadi penawar dosaku
Butir-butir cinta air mataku
Teringat semua yang Kau beri untukku
Ampuni khilaf dan salah selama ini
Ya ilahi....
Muhasabah cintaku...

Tuhan... Kuatkan aku
Lindungiku dari putus asa
Jika ku harus mati
Pertemukan aku denganMu



Friday, November 13, 2009

Saya keliru,inilah ujian buat saya.

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 1:25 AM 0 comments
Malam berlalu dengan pantasnya..
Tanpa menunggu kita.
Lagi beberapa jam sinar mentari akan menerpa kita yg asyik dilena mimpi.
Saya belum lagi melelapkan mata saat ini.
2-3 hari ini saya terus memikirkan adakah betul apa yang saya lakukan.
Masih mencari-cari dan mengharapkan petunjuk dari-Mu,Ya Rabb!
Bantulah hamba-Mu ini.
Saya mahu yang terbaik buat semua.
Masih banyak tanggungjawab yang belum tertunai oleh saya.
Yang saya pasti menjadi harapan dan impian semua yang sentiasa di sisi saya.
Berada dekat di samping keluarga dan banyak masa lapang saya habiskan bersama kaum keluarga terdekat membuatkan saya terfikir berkali-kali soal ini.
Harapan mereka menggunung tinggi.
Saya perlukan mereka.
Sokongan mereka amat saya hargai,membuatkan saya bangkit semula dengan semangat yang baru.
Adakah betul tindakan saya?
Saya masih mencari jawapan yang terbaik.
Kepercayaan adalah sesuatu yang sukar buat saya tetapi jika sudah percaya,saya akan percaya.Susah untuk saya percaya buat kali kedua jika sudah dikhianati.
Jadi,perlukah saya percaya?
Masih menjadi tanda tanya dalam kotak fikiran saya.

Monday, November 09, 2009

Photos of the day

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 5:17 PM 0 comments
saya baru saja selongkar fail-fail yang ada dalam laptop ni
akhirnya saya bertemu dengan fail yang dipenuhi dengan gambar2 yang telah saya ambil
saya edit gambar2 ni sebab saya suka gambar2 ni
membawa seribu satu makna buat saya.
antara lokasi kesukaan saya,desa tercinta.



LOKASI:KG PARIT BENGKOK,GERSIK,MUAR,JOHOR

dalam rumah

tempat kami berkumpul
luas pemandangan
keunikan kampungku
jambatan tempat kami bermain




Lokasi: Felda Chini Timur 1,Pekan,Pahang

kucing siapa ntah..


lokasi:KG.MACHANG GELAP,CHENOR,PAHANG

Saturday, November 07, 2009

Kisah Nasi Ulam

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 5:33 PM 0 comments
Sebelum saya mulakan,saya nak tanya,pernah tak makan nasi ulam?


Tau tak rupa nasi ulam?


Hehe=D
Alhamdullilah hajat saya tercapai,nak makan nasi ulam.
Dah lama rasanya tak makan,hampir setahun lebih.
Maklumlah cara penyediaannya dan bahannya agak rumit.
Susah nak cari jika tinggal di tengah bandar.
Pagi tadi,saya,mak dan mak saudara saya meresap lah.
Merayau kat kampung mak di Chenor.
Nak cari daun-daun yang diperlukan untuk membuat nasi ulam.
Alhamdullilah cuaca pagi ni baik.
Seronok pulak,dapat kenal jenis2 daun.
Orang zaman saya mungkin dah ramai tak kenal jenis daun.
Allah ciptakan bumi yang hijau ni penuh dengan manfaatnya.
Penuh kereta dengan daun-daun.
Dah macam 4WD..
Nasi ulam ni makanan orang lama-lama.
Mungkin ada yang tak pernah tau pasal nasi ulam.
Antara ramuannya,daun kadok,daun mengkudu,ikan pikul,serai,lada hitam,daun seketut,kelapa dan macam2 lagi.
Agak banyak dan cara penyediaan ambil masa lama.
Kena susun daun dan potong halus2.
Belajar untuk sabar,Halimah oi!
Dari pukul 12 lebih,pukul 5 lebih baru dapat makan.
Banyaknya saya makan hari ni,selera sangat.
Bukan senang nak dapat,setahun sekali pon belum tentu.
Teruk juga saya ni kan.Tanyalah kawan2 saya.
Saya tak pilih makan,rugilah kalau pilih.
Setiap makanan ada rasa tersendiri.
Nasi ulam lagi unik,lain daripada yang lain.
Yummy!=D
Esok nak bawa balik ke rumah.
Petang tadi pergi Maran,kena pelawa makan lagi
Gemuklah saya kalau hari2 macam ni kan?
Sekarang berada di kampung mak,tak balik,esok ada kenduri.
Baru je lepas tengok bola,perlawanan bola.
Kelantan vs Negeri Sembilan
Suka memerhatikan gelagat pemain dan penonton.
Semuanya kerana BOLA.
Macam2 terjadi.
Kesimpulannya hari ni saya agak letih tapi kenangan terindah buat saya.
Terima kasih semua yang terlibat dalam kisah nasi ulam saya ya.=p
Bawah ni gambar2 yang saya sempat rakamkan.

sesi ''tetak'' ikan


potong halus2 yer!



banyaknya daun

siap untuk dihidang bersama nasi

Friday, November 06, 2009

Saya sayang kamu...

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 1:56 AM 2 comments



DEDIKASI BUAT TEMAN-TEMAN BILIK...
Salam rindu buat sahabat-sahabat .Saya layangkan ucapan rindu khasnya buat yang pernah sama-sama melelapkan mata bersama di E-2-1,D3-10&E1-1.Dorm yang pernah saya jejaki dan menetap sewaktu di CFS IIUM,Nilai.Kini,semua tinggal kenangan.Perkenalan kita menceritakan pelbagai kisah.Suka dan duka bersama.Alhamdullilah,saya diberi peluang mengenal sebuah lagi erti persahabatan.Pertama kali jauh dari keluarga.
Saya nak listkan nama2:

Bella,Law,Selangor:Rakan sekatil saya dari sem 1 sampai akhir.Selalu ade sesi ''talk'' bersama dia sebelum lelap.hehe.Ramai yang ''jeles''=p Seorang yang sangat best!Banyak persamaan tapi paling ketara,kami suka hijau.Everything in green colour !Suka lagu kapak=p macam2 dah lalui ngan Bella walaupun baru setahun setengah kenal.

Midah,IRK,Kedah:Mula2 dulu takut dengan dia tapi dah kenal jadi kamceng,pernah juga berselisih faham tp alhamdullilah selesai.Punya minat yg sama.
Tak pernah sangka akan jadi rapat dengan dia.

Tikah,IRK,Kedah: Sangat baik orangnya.ni lah calon isteri terbaik.Cekap dalam membuat kerja2 rumah.hehe.confirm..mudah mengalah.cakap cam slow tp kuat,jgn marah tkah..=)Dia ada pantang.Pantang tengok baby dan budak-budak comel.

Sarah,BEN,Kelantan: Sokmo kongsi cite ngan dia.Pernah sampai ke rumah saya kat Pahang.Punya someone yang sedang menuntut di luar negara.Semoga berakhir di jinjang pelamin.=)

Jiha,Law,Kedah: Suka kemas.Bila dia marah,dia akan kemas.Gelaran yang dia beri untuk saya Imah si"budak kecik".Sokmo mesej dia sebelum tidur walaupun sebelah je katil.
Kash,Law,Kelantan: Ni banyak peminat,kan Kash?Namanya Kashrah.Suka nyanyi lagu anak ikan,suka hijau,banyak cakap gak ni.

Azie,IRK,Kelantan: Pendiam tp kalau dah kenal tau lah cam ne..

Pa'an,Law,Selangor: Ketua bilik yg sangat best..Kakakku yg kusyg! Duk atas katil saya,seorang master english=) punya seekor kucing nama Bambi,saya suka tanya pasal Bambi.Seorang yang cemerlang.

Fana,BAR,Selangor: Seorang yg sangat busy,jarang kat bilik tapi bila dia dah balik,dengar dah suara dia dari bawah.Ceria dan suka sangat warna pink.

Angah@Rahmawati,Law,Terengganu: Paling senior drpd kami . Selalu beri kami tunjuk ajar dan selalu tegur kami jika salah.Apa pun angah ni jenis spoting je.Kalau dah bilik ngan dia taulah.Angah suka fikir siapalah dan macam mana lah perangai bakal suami saya? Kenapa ye angah?

Ain,Law,Kelantan: Adoai Ain,punye abe di PJ. Apa pun best kalo da knl Ain.Ain sokmo buat air dan roti bakar utk kami kan..huhu

Su,Law,Kelantan: hehe ssshhh..ni akak kedua kami.Kak Su yang x mcm 20 pon..huhu. seorang yang pintar dan rajin.suka bising ngan dia kat bilik study.rindu pulak masa tu..Tak sabar tunggu Su kahwin dengan ......??

An-Nur,IRK,Kedah:Budak paling comel di bilik kami,selalu x de kat bilik.byk aktiviti.seronok dapat kenal An-Nur.

Mira,BEN,KL: seorg yg nampak garang tp x pon. hehe. cik fakta kami,sokmo keluarkan fakta dia bila bercakap.dia x suka sepah2 ok.

Amy,Econs,KL:macam amoi cina.ceria dan suka gk tgk cerita Jepun dan Korea.Penjual brooch..huhu

Dila,Law,KL: suka nyakat dia guna kucing,suka gelak.hehe.kalau bab nak merepek,jalan je ngan dia ni

Fyza,Law,Sabah:kenal dia masa sem 1 lg,budak Sabah.seorang yang kuat semangat,lemah-lembut.

Juma,IRK,KL: kenal dia sejak sem 1 sebab sokmo g bilik Aisyah.Kelako orgnya.Sempoi je,selalu balik ngan dia.Juma,you're the best!

Rozie,IRK,P.Pinang:pendiam dan suke sorok2...hehe dlm loker ye.. sokmo kene tegur ngan dia..kih3=p suka panggil saya "budak korea"=p

Parihah@Pari,Law,Kedah: seorang yg nmpk garang tp ok je.
semua panggil dia Pari..Pari ni pon kuat smgt orgnya.

Teha,BEN,Selangor: 2 sem bilik ngan Teha ni.sangat suka akan Faizal Tahir.Anything about him,fanatik.huhu.suka gelak..baik dan terus terang.Suka kira saat nak balik.

Mira Diana,Law,Kelantan: sem 1 dan 2 bilik same. Mira suka panggil saya Imah Kecik.Lekat nama tu sampai sekarang.Mesra orgnya...

Mimi,Law,Perlis: sama macam Mira.Org Perlis,suka bergaya.hehe..

Fatin,BEN,Kedah: sudah di Gombak..

Imah dan Dila,IRK,Selangor: adik-beradik yang selalu bersama..

ade lagi x de nama??
bermula dgn satu nama mengungkap pelbagai peribadimu.
apapun saya sayang kamu semua..
maaf atas sgala kesalahan saya.
andai tersalah kata masa bergurau.
tersalah perbuatan.
menyakitkan hati kalian.
halalkan makan minum dan ilmu.
kita kan sokmo makan ngan minum sama2.
kongsi apa2 bersama.
rindu saat2 bersama.
terutama saat2 bg tazkirah.
medan perkongsian.
solat jemaah..
pagi,petang,siang,malam.
smg ia dpt berulang semula.
apapun saya nak semua tahu.
saya bahagia kenal dgn semua.
seperti yg imah pernah luahkan dulu
ingat lagi tak masa imah hampir buat korang nangis?
sesi tazkirah..
saya anggap semua macam kakak-kakak saya.
semoga hubungan kita terus kekal selamanya.
saat imah jatuh,bangunkanlah imah semula.
saat imah tersesat kembalikan imah ke jalan yg benar.
terima kasih semua=)
jaga Imah terutama bila Imah jatuh sakit.
Maaf menyusahkan semua
sbnrnye byk ag nak tulis sal korang tp x muat 1 blog ni.hehe
salam rindu dan sayang,
Imah..
p/s: ada video utk korang tp nti yer..




semester pertama kami







leadtrain paling best!


i love them


Birthday Jiha

Tuesday, November 03, 2009

Kematian itu suatu yang pasti.

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 12:58 AM 1 comments
Maksudnya"Tiap-tiap jiwa merasakan mati; kemudian kepada Kami kamu dikembalikan." (29:57)
Awal pagi ini,saya baru sahaja pulang dari menziarah jiran saya.
Kehilangan tunggak utama keluarga sudah pernah saya rasai 2 tahun lalu.
Takziah saya ucapkan buat mereka sekeluarga.
Peristiwa malam ini cukup untuk mengimbas peristiwa yang berlaku kepada saya dulu.
K.E.H.I.L.A.N.G.A.N dan P.E.R.P.I.S.A.H.A.N.
Perginya ayah tersayang.
Setiap yang hidup pasti akan kembali kepada Penciptanya.
Esok lusa siapa tahu mungkin kita pula pergi menemui Yang Maha Pencipta.

Mungkin saya atau anda?

Kita tidak tahu bilakah masa kita.
Hati saya cukup memahami situasi malam ini.
Ya Allah,kuatkanlah hati mereka sekeluarga sepertimana kekuatan yang pernah Kau berikan kepadaku..
Sesuatu yang menyedihkan tetapi percayalah sesuatu berlaku pasti ada hikmahnya.
Kematian mengingatkan manusia bahawa kehidupan di dunia hanyalah sementara.
Semua jiwa dimatikan untuk dikembalikan kepada Tuhan supaya upah dapat dibayar dengan penuh iaitu upah setelah dicuba dengan kejahatan dan kebaikan semasa hidup di dunia. Upah bakal diterima seseorang ialah Api atau Taman yang ditunaikan pada Hari Kiamat.


p/s:sayangilah dan hormatilah kedua ibubapa selagi mereka ada di dunia,doakanlah ibubapa yang telah kembali kepada Yang Maha Pencipta.

Saturday, October 31, 2009

Seindah hiasan di dunia adalah Wanita Solehah

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 4:42 AM 0 comments



Alhamdullilah saya berjaya menamatkan pembacaan saya kali ini,sebuah buku karangan Ustaz Zaharuddin yang bertajuk Untukmu Wanita.Buku yang merungkai banyak persoalan mengenai wanita.Wanita adalah watak penting dalam kehidupan setiap insan.Wanita sebagai ibu,isteri dan juga rakan seperjuangan buat kaum lelaki dalam menegakkan syiar Islam.Wanita boleh menjadi sumber keimanan bagi seorang lelaki,boleh juga menjadi sumber dosa bagi kaum lelaki.Maka,jagalah dan peliharalah peribadi kita,wahai wanita.Satu pesanan yang saya tujukan buat diri sendiri.Jadilah seperti seindah mawar berduri.Mawar itu cantik tetapi sakit apabila tertusuk duri padanya.Duri itu menjadi pelindung buat sang mawar yang mekar indah. Wanita,aurat dan maruah.Apa sudah jadi dengan aurat wanita???






Aurat wanita suatu yang hangat diperkatakan.Situasi pada zaman ini memperlihatkan ramai wanita yang suka berpakaian seksi dan mendedahkan aurat mereka kepada yang bukan mahram.Adakah isu hak peribadi wanita dalam berpakaian timbul???Isu ini tidak sepatutnya timbul kerana sebagai hamba-Nya,kita wajib menunaikan hak Allah.Semua yang kita ada hanyalah pinjaman sementara daripada Yang Maha Pencipta.Namun begitu jika ditanya mengapa wanita itu berpakaian seksi,sudah pasti majoritinya memberi jawapan untuk nampak cantik untuk dilihat kaum lelaki dan juga kaum sejenis.Tidak dinafikan wanita itu dikurniakan Allah dengan kecantikan,namun begitu bukanlah untuk tatapan umum.Jadi sekiranya lelaki berkenaan sudah tergoda dan mahu menyentuhnya,sudah pasti jawapannya,tak boleh.Sexual harassment kata mereka.Cuba fikirkan dan renungkan,tidakkah tindakan wanita berpakaian yang mendedahkan aurat juga merupakan gangguan seksual kepada kaum lelaki?? Tak semua lelaki gagal mengawal nafsunya,walaupun hakikatnya ramai yang gagal mengawal nafsu dan liar.Benar,mungkin wanita yang mendedahkan aurat mereka berjaya meraih pandangan ramai lelaki.Namun,semua itu hanya sementara,hanya di dunia sahaja. Mereka hanya menambahkan azab.Jika ada perkara buruk yang berlaku,wanita ini selalu sahaja menuding jari kepada kaum lelaki terutama bagi golongan profesional dan kurang didikan agama yang berpakaian mendedahkan aurat.

Firman Allah: Maksudnya:Hai Nabi, katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mu`min: `Hendaklah mereka mengulurkan jilbabnya ke seluruh tubuh mereka`. Yang demikian itu supaya mereka lebih mudah untuk dikenal, karena itu mereka tidak di ganggu. Dan Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.


(AL-AHZAB:59)




Ayat itu menjelaskan objektif utama wanita diperintahkan menutup aurat,untuk elak diganggu.Malangnya masih ada yang mempersoalkan wanita bertudung pun kena rogol.Nafsu jahat yang menguasai lelaki mendorongnya dan menyebabkannya tidak kira bagaimana keadaan wanita itu.Perlu ditekankan ayat ini ditujukan buat semua kaum wanita,jadi semua wanita bertanggungjawab menutup aurat.Bukanlah sebahagian menutup aurat,sebahagian wanita lain mendedahkannya.Jika hanya sebahagian wanita menutup aurat,matlamat utama sukar untuk dicapai.Setiap wanita bertanggungjawab kepada wanita yang lain dalam menjaga martabat wanita itu sendiri.Berpakaian seksi hanya akan membahayakan kaum sejenis mereka.Lebih menyedihkan dalam dunia hari ini,dengan kemajuan IT yang begitu pesat, remaja perempuan ada yang dengan rela mendedahkan aurat mereka dengan meletak gambar-gambar mereka yang tidak menutup aurat di laman web sosial seperti Facebook,Myspace dan Friendster sedangkan di luar mereka bertudung.Mengapa ini terjadi? Fikirkanlah.Wanita ialah cabaran utama bagi lelaki. Jagalah peribadimu,wahai insan bergelar wanita...




Thursday, October 22, 2009

ARNAB yang comel

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 8:42 PM 0 comments
Aiman bersama arnab kesayangannya
Bintang pura-pura tidur=p

Salam.
Alhamdullilah,hari ni berlalu dengan gembiranya.
Hati yang resah gelisah agak lega kerana keputusan exam telah pun keluar.
Hari ni saya nak cerita pasal arnab.
Mungkin ini disebabkan rutin harian saya setiap petang,musim cuti ni.
Main dengan arnab tetapi bukanlah kepunyaan saya.
Arnab kepunyaan jiran saya.
Bulan dan Bintang namanya,cantik sungguh namanya.
Memang sesuai,pandai betul adik-adik ni bagi nama.
Sayang sungguh mereka dengan arnab2 tu.
Hamster pun ada juga,Jojo dan Jiji namanya kalau tak salah.
Mula2 tengok arnab tu,saya dah geram.
Comel sungguh,maklumlah dah lama tak main dengan haiwan2 yang comel macam ni.
Warna putih,mata merah,melompat2 ke sana sini.
Puas kami mengejarnya setiap petang terutama petang ni.
Walaupun cuaca hujan,Aiman tetap datang ke rumah saya,siap bawa arnab kesayangan dia lagi.
Puas mengejar arnab dalam rumah bersama Aiman.
Kebiasaannya saya akan jumpa arnab kepunyaan Aiman sahaja.
Aiman ni memang dari kecil,suka main dengan binatang.Penyayang dengan haiwan.
Berbalik kepada tajuk saya,Arnab.
Apa itu arnab??
Arnab atau dalam bahasa Inggeris dikenali sebagai Rabbit merupakan sejenis mamalia kecil yang comel. Nama saintifik arnab adalah Oryctolagus spp.
Arnab ni suka makan tumbuh-tumbuhan.Allah ciptakan setiap sesuatu di muka bumi ni untuk saling melengkapi.
Macam arnab dan tumbuh-tumbuhan.Arnab ialah haiwan mamalia,berdarah panas dan cepat membiak.Tak lama lagi mesti Bulan dan Bintang dapat anak kan...Arnab ni akan menjaga dan menyusukan anak mereka. Haiwan pun tahu apa erti kasih sayang antara ibubapa dan anak-anak.
Pernah tertanya tak kenapa telinga arnab panjang ye?Urmm...Tau tak kenapa? Telinga yang panjang digunakan untuk bertindak sebagai penyisih haba, dan juga deria pendengaran yang kuat untuk membantu arnab mengesan musuh.Arnab ni bergerak laju dengan cara melompat.Teringat pula cerita kura-kura dan arnab kan?
Ada yang mengkategorikan arnab dan tikus daripada keluarga yang sama.
Namun begitu,tikus lebih cepat membiak berbanding dengan arnab.Tikus juga memiliki 2 batang gigi di hadapan yang membuatnya seperti arnab tetapi tikus tidak mempunyai sebatang gigi penyepit di belakang gigi atasnya seperti arnab.
Arnab ni banyak baka. Setiap baka punyai keistimewaan tersendiri. Antaranya,Vienna White,Beveren,Tan dan Silver Fox. Bulu arnab lembut je.Lembut daripada kucing biasa rasanya. Arnab ni macam kucing juga,suka bermanja.Jadi kepada sesiapa yang sedang mencari haiwan untuk dipelihara,saya nak cadangkan arnab=)
Itu sahaja untuk kali ni..

Friday, October 16, 2009

berikanku kekuatan..

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 11:36 PM 2 comments
Ya Allah,
saya perlukan kekuatan.
bagaimana harus saya hadapinya.
kekecewaan dan kesedihan dengan apa yang terjadi.
dah lama,tetapi saya belum punya kekuatan untuk menghadapinya.
saya perlu kuat sebab saya sayang mereka.
saya cukup sedih dengan apa yang saya tahu sekarang ni.

Sunday, October 11, 2009

::Indahnya persahabatan antara kami::

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 2:09 PM 0 comments
conteng
jom bertolak!

alhamdullilah.
rancangan yang diatur sejak sebulan lalu telah berjaya semalam.
semalam bagaikan mimpi.
dulu hanya angan-angan,kini jadi kenyataan.
akhirnya hasrat kami untuk bercuti bersama tercapai.
walaupun hanya sehari,hari semalam tetap paling bermakna buat kami bertiga.
mak saya menemani kami.
destinasi cadangan pada awalnya,antara Kuantan atau Melaka.
Kuantan jadi pilihan atas sebab-sebab tertentu.
perjalanan dimulakan tepat pukul 8.15 pagi.
buka mata luas2,Halimah,perjalanan masih jauh.
tak boleh ngantuk k..
barang-barang berkelah sudah ada,sejak semalam lagi.
saya ambil Nova dan Aisyah sebelum pergi.
Kami masuk highway Kuantan melalui Maran,jadi jimat wang tol kan??
hehe...
Sepanjang perjalanan pergi,semuanya riuh bercerita.
Aisyah sibuk melayan cd Hafiz Hamidun.
Maklumlah ada lagu yang menjadi kesukaan saya yang akhirnya menjadi lagu kesukaan dia juga.
Macam-macam cerita,jarang kami punyai peluang sebegini.
Zaman sekolah dulu selalulah,tiap-tiap hari.
Rindunya zaman sekolah dulu.
Susur keluar dari Gambang dalam pukul 10 lebih.
Perjalanan yang melalui ibu negeri Pahang agak sesak.
Mungkin ramai yang mahu bercuti bersama keluarga tersayang.
Kami sampai di Teluk Cempedak pada pukul 11 pagi.
Orang mula memenuhi pantai ni.
Mulanya nak berkelah di sini tetapi keadaan tak mengizinkan.
Jadi kat sini kami main sajalah.
Jom turun ke pantai!
Seronoknya,setelah berehat seketika.
Kami terus menuju ke arah ombak yang memukul pantai.
Mulanya kami hanya duduk di atas batu di gigi air.
Akhirnya basah juga dipukul ombak.
Air masin masuk ke mulut kami yang tak henti2 berceloteh.
Gembiranya,rasa macam segala masalah dibawa ombak ke laut.
huhu...
Jarang saya punya peluang main air kat pantai ni.
Peluang ni kami gunakan sepenuhnya,duduk dalam air.
Sesekali jatuh dipukul ombak yang kuat.
Subhanallah,indahnya ciptaan Allah.
Tenangnya tengok laut yang terbentang luas..
Tiba-tiba,kami teringat lagu Seindah biasa,sesuai juga untuk gambarkan persahabatan kami selama ni.
Selepas letih dan sakit dipukul ombak,kami main pasir pula.
Tak ubah macam2 kanak-kanak.
Jom bina istana pasir tapi sayangnya bahan pun tak de.
Tapi tak pe,kita guna tangan saja.
Seni lebih terselah,hihi=p
Tak taulah apa yang kami buat.haha.
Dah puas main,kami bersihkan diri yang dah comot dengan pasir ni.
Kami naik ke atas,lama juga kami di bawah rupanya.
Hmpir 3 jam.Kena bersihkan diri sebelum pulang.
Setelah itu,kami makan ais-krim.Apa yang paling Nova suka sejak di bangku sekolah.
Kami menuju ke Teruntum.Sunyi je,berbeza betul dengan TC tadi.
Kami makan bekalan yang dibawa Aisyah di situ.
Tetima kasih,Aisyah.=)
Selepas tu,saya turun ke bawah,merakamkan beberapa foto sebagai kenangan.
Aisyah dan Nova sekali.
Mak tunggu di kereta,tak larat melayan karenah kami ni.hihi
Maaf,mak.Anak mak memang macam ni=)
Sedang asyik merakamkan gambar bersama,muncul pulak kelibat sang monyet yang lapar.
Serang!Memang lucu jika detik kami lari dari monyet dirakamkan.Haha!
Terus masuk kereta, secara spontan terus saya start kereta dan meluncur keluar dari kawasan itu.
Mujur tak de apa yang tertinggal.hihi
Sebelum pulang,saya bawa semua pusing-pusing bandar Kuantan.
Sesak jugak ye.Jomlah balik!
Walaupun letih,saya tak mengantuk pulak.
Mak dan Nova dah senyap,terlelap lah tu.
Hanya saya dan Aisyah je belum tidur.
Maaf ye Aisyah tak boleh tidur,nanti saya nak cakap dengan siapa pulak?
hehe=p
Alhamdullilah perjalanan pulang kami selamat.Tiba di Temerloh pukul 6petang.
Terima kasih semua,sayang kamu semua!
Kenangan semalam akan saya abadikan buat selamanya,inshaAllah!

Tuesday, October 06, 2009

terima kasih untuk hari ini,Aisyah=)

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 9:56 PM 1 comments
tempat kami berkelah=)Temerloh tersayang

Tepat pukul 10
saya bertolak dari rumah dengan kereta putih tersayang,
agak lewat,Aisyah kata lewat sikit sebab dia ada hal.
Kami ada rancangan,alhamdullilah berjaya juga.
Saya menuju ke arah Temerloh sendirian.
Baru saja memulakan perjalanan,kelihatan dari jauh,saya nampak dari cermin sisi mak saya lihat saya sampai saya hilang dari pandangannya.
Begitulah hati ibu,risau agaknya.
Perjalanan diteruskan,bukannya jauh sangat.
Mungkin sudah biasa berulang-alik dari zaman persekolahan.
Ada "roadblock" JPJ berdekatan dengan Hwa Lian.
Saya dah agak saya mesti kena tahan.Hehe
Ini bukan kali pertama,kali kedua dah.Jadi saya tak lah gabra sangat.
Anggota JPJ tu nak tengok lesen saya,apa lagi.
Dia kata saya ni macam budak2 je,saya pun terus bagi lesen.
Lesen P yang bakal tamat pada bulan April tahun depan.hehe
Dia kata patutlah memang budak pun,sempat lagi berborak dengan anggota JPJ.
Macam-macam pulak dia tanya saya.Belajar kat mana?Cuti ke? n lain2..
Hampir 5 minit saya kat situ.Bukan ada apa pun.
Jom teruskuskan perjalanan.
Alhamdullilah,akhirnya saya tiba di tempat yang dijanjikan.
Di mana? Esplanade Temerloh.
Tak ramai orang hari ni,Aisyah pun belum sampai.
Saya tunggu dalam kereta je dulu.
Tak lama kemudian,Aisyah sampai.
Baju yang sama dengan saya.
Memang dah berpakat.
Aisyah terkejut sebab saya bawa sesuatu yang baru.
Aisya tau.hehe
Kami terus mencari tempat untuk kami duduk.
Kat atas je,kat bawah panas.
Sekarang kami pun bukaklah bekal.
Hehe.Time for our picnic.=p
Macam-macam yang Aisyah bawa,tetima kasih.
Makan-makan sambil borak-borak.
Bila kami dah bertemu,maka akan terkeluarlah segala cerita.
Dah lama kami tak punya peluang macam hari ini.
Hampir 2 jam lebih kami di situ,melihat telatah manusia yang lalu-lalang.
Memerhatikan air sungai Pahang yang mengalir tanpa henti.
Memikirkan macam mana orang buat jambatan Temerloh.
Melihat orang yang ke hulu ke hilir dengan bot.
Macam-macamlah.
Selepas itu kami ke masjid untuk menunaikan solat Zuhur.
Setelah selesai menunaikan solat,kami menaiki kereta menuju ke bandar Temerloh.
Parking di hadapan Ekonomi Berjaya.Itulah tempat tujuan kami.
Masuk saja,tak beli apa.Memang itulah yang kami selalu buat.
huhu.
Lepas itu,kami makan ABC di gerai bersebelahan Pustaka Saujana.
Alhamdullilah sampai juga hajat nak makan ABC.
Sedapnya!
Hampir sejam kami di situ.
Setelah penat jalan-jalan di kedai sekitar tu,kami pun pulang.
Hantar Aisyah ke rumah dan terus sahaja pulang ke rumah guna jalan highway.
Cepat..
Alhamdullilah hari ni sangat best!=)
Terima kasih Aisyah.
Our next plan: KL@Kuantan(cannot decide which one)InshaAllah Nova pun akan join sekali..Lengkaplah 3 serangkai...Selamat kembali ke geng P.A.P ,Nova!

::hari yang mengembirakan::

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 1:33 AM 0 comments
pertama:
dapat jumpa cikgu2 sekolah rendah yang juga sahabat-sahabat arwah ayah saya

kedua:
dah dapat apa yang saya tunggu,alhamdullilah..

ketiga:
sambung esok ye..to be continued..

Wednesday, September 30, 2009

::menunggu::

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 1:50 AM 0 comments
apa yang saya sedang tunggu ya?
apa yang boleh saya katakan, ia adalah sesuatu..
tak ramai yang tahu..
cuma ada yang dah syak sesuatu tu apa..
inshaAllah saat tu akan tiba..
sesuatu yang baru tu akan datang..
saya masih tunggu..
harap jangan ada yang marah dengan saya sebab sesuatu tu..
walaupun ramai yang kata penantian satu penyeksaan..
tapi yang ni saya nak tunggu juga sebab saya memang perlu tunggu.

p/s:agak mengelirukan entri ini,biarkan saja semua jadi tanda tanya.

4 ucapan daripada saya

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 1:33 AM 0 comments
pertama,
saya nak wish good luck utk diri sendiri dan kawan2 kat cfs iium Nilai yang sedang dilanda musim final exam.

kedua,
selamat hari lahir (29/9/1990) buat sahabat saya,Nova Kasrianti yang berada di Kuala Kubu Baru.Dah 19 dah kakak saya yang sorang ni.Dia pon sedang exam. Semoga berjaya=) Sayang dia sokmo.Jangan lupa plan kita cuti kali ni,bukan senang dapat cuti sama.

Ketiga,
Selamat hari lahir buat adik sepupu saya,Abdul Hafidz bin Othman,anak sulung Paman dan bibik saya yang berada di Pandan Indah KL.Dah tinggi dah budak ni,kalah akak.Dia nak SPM tahun ni,buat yang terbaik!Kak Limah doakan Apiz berjaya selalu ya.Baru tau birthday Apiz dr Mak Sham ni.

Keempat,
Selamat pengantin baru buat Kak Sarah dan suaminya,Abg Asphan.Kak Sarah ni akak kawan baik saya.Maaf tak dapat hadir ke dua2 majlis di Pahang dan Selangor.Semoga akak bahagia ke akhir hayat=)

Itu sahaja untuk kali ni...
SALAM AIDILFITRI
MAAF ZAHIR DAN BATIN
DARIPADA SAYA DAN KELUARGA..

Saturday, September 19, 2009

::Indahnya bacaan ini::

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 7:15 AM 0 comments


mari mendengar surah ini..

Thursday, September 17, 2009

::Hadiah daripada Allah::

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 6:12 AM 0 comments
"accident" pertama
''kepet"

Alhamdullilah
Salawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi S.A.W.
Saya masih diberikan peluang untuk terus hidup di muka bumi ini.
Pengalaman semalam membuatkan saya berfikir sedalam-dalamnya
Allah masih sayangkan saya
Saya masih diberi peluang untuk terus meminjam nikmat yang Allah berikan kepada saya.
Allah beri saya nikmat dan di sebalik itu Allah berikan saya ujian
Agar saya tidak lupa dan leka dengan nikmat yang dikurniakan baru-baru ini.
Sehari sebelum semalam saya dapat khabar yang gembira
yang memang dinanti-nantikan.
Alhamdullilah urusan itu hampir selesai.
Allah tak nak saya terlalu gembira,Allah hadiahkan sesuatu untuk saya lihat balik diri ini
Petang semalam,alhamdullilah saya dan Aisyah tidak apa2.
Saya harap segalanya akan pulih seperti biasa.
Yang pasti saya tak mau semangat saya hilang.
Saya kena kuat.
InshaAllah..
Ini pengalaman pertama saya.....

Sunday, September 13, 2009

::juadah berbuka puasa::

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 11:05 PM 0 comments

alhamdullilah
hari ini hidangan berbuka puasa sangat istimewa.
macam dah pagi raya.
masakan yang saya ingin sangat nak makan pun ada.
macam tau2 aja
Sambal goreng..
Sekarang saya masih berada di kampung.
Menjadi kebiasaan atau adat penduduk di sini..
Pada bulan Ramadhan,keluarga akan hantar hidangan untuk berbuka dari satu rumah ke satu rumah.
Dah 2 hari kami tak masak untuk berbuka..
Semangat saudara di sini bagi saya sesuatu yang luar biasa..
Mereka sangat pemurah, berbeza dengan suasana di negeri lain.
Bila sampai giliran kami,memang seronok.
Dapat berkunjung ke rumah saudara menghantar hidangan..
Antara hidangan yang wajib ialah sambal goreng,nasi impit,lontong,sambal kacang,ayam goreng dan nasi.
Lengkap untuk kami menjamu selera.
Paling saya suka dalam sambal goreng ada tempe...
Cara masakan masyarakat Jawa paling sedap..
Terima kasih kepada Nenek Ujang dan Atok Ngot yang hantar hidangan hari ini..
Terima kasih kat Bibik Nek,bagi kerepek-kerepek dan bahulu..
Akan saya pertimbangkan untuk beraya di sini=)
Hari ini di Johor,esok akan kembali ke Pahang...


Saturday, September 12, 2009

::Ramadhan kali ini::

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 11:36 PM 0 comments


kek=)

ukhuwah kami


alhamdullilah..
kita semua masih diberi kesempatan untuk melalui bulan yang penuh dengan keberkatan ini.
kini saya berada di kampung belah ayah.
balik untuk 3 hari,lepas ni akan kembali ke Pahang.
masih keliru nak raya kat mana.
suasana kat sini jauh lebih meriah berbanding di tempat tinggal saya.
cuti pun tak lama.
jika saya berjaya menyelesaikan urusan reunion dalam masa 3 hari,saya akan pulang semula ke sini.
macam2 berlalu sepanjang ramadhan kali ini.
kali ke 2 saya berpuasa di Nilai bersama teman-teman tersayang,terutamanya warga E-1-1.
Kenangan ramadhan kali ini betul2 bermakna,seronok.
suasana ramadhan hidup di bilik kami.
alhamdullilah,berpeluang menunaikan solat terawih di masjid,pergi bersama kawan-kawan.
Jika seminggu lepas,students law yang ambil BLM agak sibuk,semua jadi kaki library..
sekarang masa untuk rehat bersama keluarga.
Alhamdullilah mooting dah pun selesai.
Saya belajar banyak perkara daripada mooting ni.
Kerjasama,keberanian,keyakinan,kekuatan dan macam-macam lagi..
Cerita pasal mooting ni macam-macam kisah..
Walau apapun itu adalah kenangan terindah yang amat bererti buat saya dan sahabat-sahabat..
Terima kasih Madam Mardhiyyah..Love you,super madam!
Rasmilah berakhirnya minggu pembelajaran untuk semester ini.
Terima kasih buat semua warga pendidik CFS IIUM,NILAI terutamanya Madam Badariah(GPL2),Madam Serisyah Zamila(Law &Society),Madam Mardhiyyah(Basic Legal Method),Ustaz Esam(Kitabah dan Qiraah) dan Ustaz Ahmad(Istimak).
Saat belajar di CG-01,C3-10,C3-11 dan C2-14 akan menjadi satu kenangan yang tak dapat saya lupakan.
Tak lupa buat sahabat2 tersayang,jangan terasa jika saya tak sebut nama.
Nadz,Fyza,Bella,Paan,Kimi,Nor@Chipmunk,Aida,Jiha,Yana,Diana,Kak Fatin,Yana,Saba',Pana,Angah,Su,Kashrah,Mira,Ain,Dila,Amy,Sarah,Mida,Tikah,Juma,Pari,Rozie,Azi,Pana,An Nur,Farah,Husna,dan semua...
Saya sayang kamu semua..
Insha Allah ukhuwah kita akan tetap berkekalan!
Teringat kenangan iftar jamaie Hisbah Ummu Qais,thanks to all..
Makan sama-sama dan pakai baju sama warna dengan perangai kita yang sempoi je..
Movie maker bilik kita dapat ''undian'' tertinggi la..=p
tahniah!!
Rabu dan Khamis baru2 ni,alhamdullilah rezeki kita.
Duduk bilik saya ni memang murah rezeki,makanan banyak
Rabu,Bella belanja kek,thanks to bella..
Malam tu memang seronok,sehingga kata-kata Bella berjaya membuatkan saya menitiskan air mata.
Maaf kepada kawan2 yang saya dah '' candid'' gambar dia,saya memang suka tangkap gambar..
=P untuk kenangan..
Khamis pulak,Jiha belanja kek lagi,kenyang perut kami..
Thanks to Jiha..
Itulah cerita Ramadhan terakhir di CFS.
Tadi smpai kampung,rumah tinggal jadi berhabuklah...
Seronok basuh rumah,setiap kali teringat akan kenangan di rumah nenek ni,macam2,sampai buat saya tersenyum sendiri..
sekian sahaja...
bersama kita teruskan amalan sepanjang bulan ini.
Ramadhan bakal berlalu meninggalkan kita...=(
Kepada sepupu-sepupu belah ayah,baliklah kampung!=p

















Friday, September 11, 2009

::beberapa jam lagi::

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 2:29 AM 0 comments
majoriti belum tidur di bilik ni...
ada yang dah balik..
menunggu saat pulang ke kampung halaman...
Johor,wait for me=)

Tuesday, September 01, 2009

::19 YEARS OLD: MY COUSINS::

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 1:28 AM 0 comments


Happy Belated Birthday to MOHD FAREEZ IRWAN BIN HAMDAN
27 Ogos 1990
sekarang fareez da 19 tahun..
lagi 1tahun nak masuk angka 20 dah..hehe
Limah nak ucap semoga panjang umur untuk terus beribadah kepada Allah..
Semoga dipermudahkan segala urusan ye, bakal doktor!
Thanks wish Limah time birthday lepas, kita anak Ogos..
Belajar rajin2 tapi jangan sampai tak makan pulak..
hehe...ok good luck




Happy Birthday to Cik MUNAWARAH BT MUJIR
2September 1990
samela dengan si Fareez ni..
tua setahun je daripada Limah..
wish awal2..
Semoga panjang umur dan murah rezeki..
Praktikal elok2 kat Maluri tuh..
Jangan nakal2 ye! Semoga berjaya!
Jaga diri Muna!InshaAllah jumpa nanti.
ok Limah sayang Muna!






::Detik ini::

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 12:48 AM 0 comments
Entah kenapa tangan saya terasa seperti mahu menulis sesuatu di sini..
walaupun detik ini,bagi kami pelajar-pelajar undang2 adalah detik yang amat berharga dan puncak..
pelbagai tugasan datang belum diselesaikan..
semuanya masih dalam proses..
perlu disiapkan dalam masa 2 minggu terakhir bagi semester ini.
saya tidak terkecuali..
Presentation law and society,case briefing,3 case reports,federal constitution assignment,arabic(kitabah) quiz dan yang paling membuatkan kami gementar ialah mooting court session.Kami perlu belajar mengaplikasikan cara-cara mooting dalam masa kurang 2 minggu. Ditambah dengan 3 bundles of authority.Rabu ni ada Mooting Workshop untuk subjek BLM.
Presentation untuk case briefing saya Rabu ni. Kes Bonda Kui v King Emperor,dari India.Satu kes yang menarik untuk dibentangkan.Alhamdullilah visual aid dah siap.Handout juga.Cuma tunggu giliran,menjadi yang paling akhir untuk membentangkan kes.
Cuti 3 hari ini agak sedih. Saya tidak punya peluang untuk bercerita dengan mak.Ada sesuatu yang saya nak luahkan,mungkin satu luahan perasaan dan satu hasrat tapi tak mengapa.Saya simpan dulu sehingga selepas 2 minggu ini berlalu.Fokus pada 2 minggu ini,lakukan yang terbaik,Nor Halimah!
Saya masih berada di rumah mak cik saya saat ini,tadi saya rasa tak sedap badan.Bimbang sesuatu berlaku,saya balik awal pagi nanti.Esok kali pertama saya akan memandu ke Nilai sendirian.Semoga selamat seperti selalunya...
Memikirkan kerja2 yang masih belum terlangsai membuatkan fikiran saya terus melayang,tak dapat tidur.Hari ini saya dah usahakan siap sebahagian dari kerja2 itu.
Ada lagi yang saya fikirkan.Persoalan yang sentiasa diajukan kepada saya.Saya sendiri belum punya jawapan.Serba salah.''Limah,nak raya mana tahun ini?"Antara Pahang dan Johor.Antara dua.Pilihlah ye.Awal cuti kami akan pulang ke Johor untuk menghantar Mak Sham dan kemas-kemas.I miss my village so much! Terlalu banyak kenangan indah di sana.Saya suka segala yang ada di sana.Kami akan kembali semula ke Pahang untuk kemas rumah kat sini,lepas tu baru saya fikir nak balik semula Johor tak,nak raya kat sana atau sini.Tak kiralah kat mana,kepada keluarga saya especially my cousins,pak cik2 saya dan mak cik2 saya,saya sayang kamu semua!InshaAllah kita jumpa lagi.
3 hari memandu tanpa henti membuatkan saya sedikit keletihan.Kemungkinan saya suka drive kereta,jadi saya tetap kata ok je,tak kira ke mana orang ajak.

Urmm..Hari Ahad baru ni,saya dan Mak Sham ke Temerloh.Jalan-jalan beli barang. Suasana seperti nak raya dah.Jangan berlaku pembaziran ya! Sesungguhnya orang yang membazir tu sahabat syaitan.Berhemahlah kita.
Sempena bulan Ramadhan ni,sama-sama kita perbaiki diri untuk jadi yang lebih baik.Hargailah setiap hari kerna esok belum pasti ada untuk kita.Lakukan yang terbaik untuk menjadi khalifah di muka bumi yang dipinjam Allah buat kita semua,makhluk-makhluknya.

Sekian saja daripada saya buat masa ini.Sekadar sedikit perkongsian.InshaAllah bertemu lagi.Maaf atas segala kesalahan saya yang telah mengguris hati sahabat-sahabat sekalian.InnAllah maana.=)

Sunday, August 16, 2009

HAPPY BIRTHDAY TO PAMAN SEMAN TOO..

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 11:35 AM 0 comments
Smg dikurniakan kesihatamn,panjang umur dan murah rezeki!
Besday kami sama..=))

3 cerita berbeza dalam hidupku dalam masa 3 hari

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 2:38 AM 0 comments
sampai dah akhirnya>

pemandangan dari luar

Salam
Setelah sekian lama berehat dari menulis dalam blog ini,saya kembali semula.
3 kisah berbeza berlaku dalam masa 3 hari...
Pertama,
LAWATAN KE RUMAH SAHABAT SIDIM
Alhamdullilah
Akhirnya kami berjaya merasai satu pengalaman baru,dimensi baru dalam hidup ini. Segalanya berjalan dengan lancar..
Allah uji kami sebelum ini..
Allah hadiahkan suatu yang amat bererti buat saya dan sahabat2.
Pengalaman yang mengajar saya untuk memperbaiki diri ini..
Ada insan yang memerlukan sokongan kita..
Kami mengatur perjalanan ke Rawang..
Pertama kali saya memandu tanpa tahu jalan..
Ikut saja signboard,satu pengalaman baru...
Setelah 2 jam barulah kami tiba...
Perjalanan yang agak jauh,jauh dari kesibukan kota..
Di sinilah bermula episod-episod baru bagi sahabat2 di rumah SIDIM..
Satu peluang untuk mereka menjadi yang lebih baik dari kita semua..
Kami ke pejabat SIDIM,baik sungguh warga pendidik di sana.
Kami dilayan bagaikan sudah lama berkenalan..
Tautan ukhuwah di sana sangat kuat.
Indahnya ukhuwah yang terjalin kerana Islam..
Saya sungguh terharu..
Kami diberi peluang untuk menemuramah 2 orang pelatih lelaki.
Alhamdullilah mereka masih diberi peluang untuk kembali ke jalan yang hakiki..
Tidak hanyut dalam dunia yang penuh dugaan..
Luahan hati mereka kami dengari..
Seandainya saya diuji sebegitu,adakah saya mampu??
Masalah sosial..Itulah masalahnya..
Sempat saya menyaksikan detik-detik pertemuan salah seorang pelatih dengan keluarganya..
Sedih saya melihatnya,hati seorang ibu tetap bersama anaknya...
Sebelum itu,kami sempat beresembang dengan Cikgu Shahibi..
Guru kaunseling di sana...
Banyak ilmu yang kami perolehi buat bekalan kami.

Setelah itu kami melawat ke rumah-rumah pelatih.
Pelik mereka melihat kami..
Destinasi terakhir kami di kawasan itu ialah rumah pelatih perempuan.
Gementar juga rasa hati ini,tetapi ini adalah peluang yang sukar diperolehi.
Mendekati sahabat-sahabat di situ..
Pelbagai cerita yang telah kita dengar
Mengapa tidak kita dekati mereka??
Cerita mereka membuatkan saya terpaku...
Mereka ibarat adik-adik buat saya.
Mengajar saya untuk terus menuntut ilmu dan mengamalkannya dalam kehidupan ini..
Kuatkan diri...
Allah sentiasa ada..
Kami tinggalkan mereka dengan kata-kata semangat dan perangsang..
Untuk terus berda di jalan Allah..
Terima kasih buat warga SIDIM..
Pengalaman hari ini akan saya jadikan pengajaran..
InshaAllah..

UJIAN SEMALAM

Semalam hujan lebat di rumah..
Mujurnya saya balik minggu ini.. Atap rumah saya diterbangkan angin yang kuat..
Ya Allah angin semalam cukup kuat..
Kelajuannya saya saksikan sendiri..
Sangat mengejutkan..
Alhamdullilah,kami selamat..
Rumah banjir tetapi tidak di semua bahagian..
Hanya bilik saya yang dibasahi air sepenuhnya.. Pasti ada hikmah di sebalik semua ini..
Hari ini kerja2 membaiki mesti dibuat..
Nanti mak tinggal seorang..
Mak kata mujur ada saya..
Mak mesti risau jika sendirian.
Lepas ni saya akan kerap balik...
Jenguk mak,supaya mak tak sunyi...
Duit tak penting,yang penting selamat...

dah basah

atap yang hancur

Ketiga,

SELAMAT ULANGTAHUN YANG KE 18

Alhamdullilah

Saya masih diberi peluang menghirup udara,menikmati nikmat iman iman dan islam.Hari ini genaplah umur saya 18. Saya sudah cukup umur=p huhu..Terima kasih ibu dan arwah ayah kerana membesarkan saya. Terima kasih buat sahabat2 dan saudara-mara yang sentiasa mendoakan saya.Kawan-kawan tak boleh buli saya dah=p

p/s:huhu renung-renungkan dan selamat beramal...

Saturday, August 08, 2009

::S.E.P.I::

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 11:43 PM 0 comments
::::MENYEPI SEKETIKA::::

Sunday, July 26, 2009

::Sanah Helwa ya Wan Jumanatun Nailiah::

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 3:13 AM 1 comments
Entri ini khas buat insan yang lebih mesra dipanggil Juma.
Alhamdullilah...
Juma,
dah umur 19..
Juma,semoga terus tabah dalam mengharungi kehidupan remaja ini...
Juma,jaga diri baik2.
Juma,jangan garang2 k=p
Juma,tenangkan fikiran ya!Tak mau tension2 selalu!
Juma,ingat misi kita bulan Sya'aban ni!
InshaAllah sama2 laksanakan.
Juma,jom g study circle!
Juma,thanks selalu temankan Imah dr Greenwood ke Nilai.
Juma,semoga kita dpt sama2 berbuat kebaikan & "top up" amalan kita!
Akhir sekali,jaga iman!
Jumpa petang ni..
Salam sayang,
Sahabatmu yang ''nakal'',
Imah budak ''kecik''=p
haha
gelaran yg diberi Kak Juma=p

::kembali ke Nilai::

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 3:03 AM 0 comments
lagi beberapa jam saya akan berada di bumi Nilai...
mengira detik dan waktu..
Biasalah bila dah lama sikit cuti,saya mesti rasa berat hati nak tinggalkan mak kat rumah..
Esok g Gombak dulu..
Masih ada lagi 5 papers exam..
InshaAllah I will do my best!

::LAW&SOCIETY::
::GPL 2::
::ARABIC(LISTENING::
::ARABIC(READING)::
::ARABIC(WRITING)::

P/S: Doakan kejayaan saya dan sahabat2..Semoga kita semua terus diberikan peluang untuk menuntut ilmu...


Kepada kawan2 E-1-1
Jumpa sok ye!
Tunggu Imah balik!=p
ni bawa something untuk semua...

Saturday, July 25, 2009

:::Semalam:::

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 10:16 AM 0 comments
Cuti mid sem hampir tamat.Esok dah nak balik Nilai.
Masih banyak tugas yang belum terlaksana.
Dalam kesibukan menyiapkan tugas,saya masih sempat pulang ke kampung mak semalam.
Semalam saya tidak dapat memandu kereta.
Keadaan saya tidak mengizinkan.
Apapun saya gembira dapat pulang ke kampung semalam.
Pengalaman yang cukup bererti.
''Mengumpul'' buah-buahan untuk dibawa pulang.
Maklum sahaja musim buah-buahan telah ''melanda'' Malaysia..
Huhuhu
Durian,langsat,rambai,rambutan dan manggis...
Alhamdullilah rezeki kami.
Tak sempat nak rakamkan saat-saat semalam..
Mungkin kerana terlalu leka menghargai setiap saat..
Sayangnya saya tak boleh nak ''jolok'' buah-buahan=(
Mungkin lain kali,inshaAllah...



P/S:Selamat kembali belajar=))

Tuesday, July 21, 2009

::HAPPY BIRTHDAY TO NUR ATHIRAH A.K.A KAK UDA::

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 5:55 PM 0 comments

alhamdullilah
masih sempat saya selitkan ucapan ini buat insan kecil yang lebih mesra dipanggil "kak uda."
Masa berlalu pantas,anak kelahiran tahun 2000 ini cukup 9 tahun hari ini.Saya antara insan yang paling rapat dengannya.Saya berpeluang melihat Kak Uda membesar,dari bayi hinggalah sekarang.Mukanya yang comel pasti menarik hati insan untuk mencubit pipinya dan mendekatinya.Pelbagai kenangan yang telah saya lalui bersamanya. Dulu Kak Uda selalu tinggal di rumah saya. Paling saya ingat,Kak Uda sangat suka akan gula-gula sehinggakan arwah ayah menggelarnya "Uya-uya." Lucu kan? Di mana ada saya, di situ ada dia. Ada yang mengatakan itu adik saya.Kadang-kadang saya iyakan sahaja.Memang dah macam adik saya pun.=)
Kak Limah nak ucap sanah helwa kat Kak Uda. Sekarang ni kita dah jarang jumpa.Saya tidak menetap di rumah seperti dulu lagi.Kak Limah harap Kak Uda belajar rajin2,hormat mak dan abah dan jaga diri baik2! Jangan nakal2 k! Jangan malas buat kerja sekolah..
Kak Uda dah besar..Hehe...

LOVE YOU,NUR ATHIRAH!




Monday, July 20, 2009

::Israk Mikraj::

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 12:31 AM 0 comments
Hari ini 27 Rejab, adalah satu tarikh yang amat penting dalam sejarah islam. Umat islam akan kembali terkenangkan kisah israk mikraj.Israk Mikraj adalah satu peristiwa yang luar biasa berlaku pada Rasullulah s.a.w.

Rasulullah telah melalui Israk dari Masjidil Haram, Mekah ke Masjidil Aqsa di Palestine.Peristiwa ini terakam di dalam Al-Quran, sepertimana firman Allah yang bermaksud :

“Maha Suci Allah yang telah menjalankan hamba-Nya (Muhammad) pada malam hari dari Masjidil-Haraam (di Mekah) ke Masjidil-Aqsa (di Palestin), yang Kami berkati sekelilingnya, untuk memperlihatkan kepadanya tanda-tanda (kekuasaan dan kebesaran) Kami. Sesungguhnya Allah jualah yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.”

(Q.S. Al-Israa’: 1).

Mikraj pula merujuk kepada perjalanan Nabi merentas tujuh lapis langit hingga ke Sidratul Muntaha dan ke Mustawa. Semua itu berlaku hanya dalam satu malam.“Dan demi sesungguhnya! (Nabi Muhammad) telah melihat (malaikat Jibril dalam bentuk rupanya yang asal) sekali lagi di sisi “Sidratul-Muntaha”; yang di sisinya terletak syurga “Jannatul-Makwa”. (Nabi Muhammad melihat Jibril dalam bentuk rupanya yang asal pada kali ini ialah) semasa “Sidratul-Muntaha” itu diliputi oleh makhluk-makhluk dari alam-alam ghaib, yang tidak terhingga. Penglihatan (Nabi Muhammad) tidak berkisar daripada menyaksikan dengan tepat (akan pemandangan yang indah di situ yang diizinkan melihatnya), dan tidak pula melampaui batas. Demi sesungguhnya ia telah melihat sebahagian dari sebesar-besar tanda-tanda (yang membuktikan luasnya pemerintahan dan kekuasaan) Tuhan-Nya.”

(Q.S. An-Najm: 13-18).

Peristiwa ini berlaku setelah Rasullulah s.a.w melalui tahun yang amat menyedihkan baginda. Rasullulah s.a.w telah kehilangan isterinya,Siti Khadijah dan bapa saudaranya,Abu Talib.Rasullulah s.a.w diuji lagi dengan kisah di Taif.Baginda dihina dan dicerca.Bayangkan betapa hebatnya ujian yang baginda perlu lalui untuk menyampaikan mesej daripada Allah.Saat baginda kesedihan dan keseorangan,Jibril datang membawanya untuk israk dan mikraj untuk bertemu Yang Maha Pencipta.Berita itu cukup menyenangkan hati baginda.

Pengajaran yang terdapat dalam kisah israk mikraj,yang pertama ialah perintah solat yang diterima Nabi SAW di Sidratulmuntaha.Pada mulanya Allah SWT memberi perintah supaya mengerjakan solat (sembahyang) 50 waktu sehari semalam.Ketika bertemu dengan Nabi Musa A.S di langit keenam, Rasullulah SAW menceritakan perintah yang diterimanya daripada Allah. Lalu Nabi Musa menyarankan agar baginda kembali menghadap Allah SWT untuk memohon keringanan, dengan alasan bahawa umatnya tidak akan sanggup melaksanakan solat 50 waktu itu. Disebabkan terlalu sayangkan umatnya, Nabi SAW menerima saranan itu. Baginda s.a.w pun kembali menghadap untuk memohon keringanan. Permohonan itu berulang sampai 9 kali hinggalah Allah SWT mengabulkannya dengan mengurangi waktu solat menjadi hanya 5 kali sehari semalam.

Firman Allah:“Dan dirikanlah sembahyang itu pada kedua tepi siang (pagi dan petang) dan pada bahagian permulaan daripada malam. Sesungguhnya perbuatan yang baik itu menghapuskan (dosa) perbuatan-perbuatan yang buruk. Itulah peringatan-peringatan bagi orang-orang yang ingat.” (Q.S. Hud: 114).

Kedua,manusia perlu mempunyai hubungan dengan Allah ketika susah mahupun senang.Allah tempat terbaik buat insan bergelar hamba-Nya.Allah Maha Kuasa di atas segala perkara.Allah berkuasa memberikan pertolongan,mengembirakan kita,menguji kita dan sebagainya.Kita perlu sentiasa berusaha mendekatkan diri dengan Allah.

Ketiga, menjauhi perkara maksiat dan mungkar. Sewaktu peristiwa israk mikraj,Rasullulah s.a.w melihat keadaan di neraka,bagaimana manusia diazab kerana ingkar pada suruhan-Nya.

Keempat,tunduk kepada kebesaran Allah.Peristiwa ini juga menguji keimanan kita terhadap perkara yang tidak dapat dijangkau oleh pemikiran kita.Allah memperlihatkan kepada Nabi akan keagungan dan berbagai keajaiban ciptaan-Nya yang terdapat di alam tinggi bernama langit itu seperti Sidratul Muntaha, syurga dan lain-lain lagi.

Kelima,anjuran memberi salam.Sepanjang perjalanan ,nabi s.a.w tidak pernah lupa untuk memberikan salam kepada rasul yang baginda temui.

Keenam,berwaspada dengan rayuan dan tipu daya iblis, di mana sewaktu Israk, pada awal perjalanan lagi jin ‘Afrit telah mengejar baginda dengan membawa obor untuk menghalang perjalanan Nabi dan berusaha memperdayakan baginda. Peristiwa ini memperingatkan kita bahawa syaitan dan iblis tidak akan jemu-jemu untuk menyesat dan memperdayakan umat manusia dengan pelbagai cara.


selamat beribadah
renung-renungkan dan selamat beramal=)

Sunday, July 19, 2009

::Kenangan yang indah::

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 7:46 AM 0 comments
depan pintu masuk
hehe candid pic mereka=p

kesian dia,nak masuk ''rumah''

pak singa ni main air pulak

comel kan??huhu

tingginya,kalah saya=(

Cuti mid sem baru bermula semalam.Walaupun hanya seminggu,saya berharap kita semua dapat memanfaatkan cuti kali ini sebaik mungkin.Peperiksaan akan bersambung lepas cuti.Assignments perlu diselesaikan.
Semalam?Ada apa dengan semalam. Hampir satu hari saya berada dalam kereta. Pusing bandar KL.Alhamdullilah perancangan kami berjaya dengan selamatnya.Pertama,saya dah jumpa kes tu di perpustakaan UIA Gombak. Saya semakin bersemangat dan tidak sabar untuk melangkah ke alam "degree" di kampus utama. Kehidupan di sana saya perhatikan sangat berbeza daripada kehidupan Nilai.
Pada waktu petang,saya mengambil Juma dan Midah di Terminal Gombak. Peristiwa kali ini melontarkan ingatan saya kepada zaman kanak-kanak yang penuh dengan warna-warni. Kami mengatur perjalanan ke ZOO NEGARA. Akhirnya tercapai juga angan-angan saya nak ke sana setelah sekian lama tidak ke sana. Seingat saya kali terakhir ke sana sewaktu saya masih di alam sekolah rendah bersama dengan keluarga pak cik saya. Kami agak lewat,kami hanya punya masa 1 jam untuk menjelajah di sekitar zoo kerana jam 6 pintu akan ditutup untuk pelawat.Kami berjalan dengan kelajuan yang agak ''pantas'' tetapi kami tetap singgah di setiap kandang binatang.Subhanallah banyaknya haiwan dalam zoo yang berada di tengah kota ini. Haiwan pertama yang kami ''sapa'',mestilah haiwan yang paling tinggi:zirafah yang comel!!!Gelagat kami memang tak ubah seperti kanak-kanak.Kami sempat merakamkan foto di situ.Haiwan seterusnya gajah,besarnya..Kami sempat ''menyakat'' burung bangau.Kami merakam gambar dari sudut yang paling dekat sehinggakan burung bangau itu bergerak kerana ''takutkan'' kami agaknya. Maklumlah kami agak ''hingap'' dalam loghat Kedah. Hampir satu kawasan zoo kami jelajahi. Kami dapat jumpa: kangaroo,burung unta,kuda,unta,orang utan,harimau,singa dan macam2 lagi. Apa yang paling lucu ialah melihat gelagat haiwan2 ni nak masuk ''rumah''. Haiwan-haiwan ni dikurung tepat pukul 6 petang.Setelah penat berjalan,kami balik dengan menggunakan ''kereta api'' comel berwarna oren.Pusing2 dengan kenderaan tersebut.Jumpa dengan beruang,badak dan macam2 lagi.Sempat juga kami bersembang dengan pak cik driver tu.Seronoknya!!
Akhir sekali,kami duduk kat luar kawasan zoo,tangkap gambar2 terakhir dengan muka2 yang letih.Walaupun semua itu hanya seketika tetapi bagi saya amat bermakna. Midah dan Juma pon nampak gembira sangat,oklah tuh.Lepas ni kita kena gi satu bilik ke tempat lain lak,saya ada pakat dengan Bella tapi lambat lagi. Lagi satu kosnya tinggi.huhu.Alhamdullilah sedikit sebanyak saya dapat belajar banyak perkara baru di Zoo Negara. KAM SAHAMIDA,MIDAH&JUMA...


P/S:selamat bercuti buat warga CFS. Jaga diri baik2!Jom sambung buat kerja dan study!







 

Flavor of my life Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea