Wednesday, December 31, 2008

2009 DATANG

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 9:00 AM 0 comments
assalamualaikum

alhamdullilah. Sepanjang 2008 pelbagai kisah yang telah terjadi dalam hidup saya. Pelbagai perubahan yang berlaku dalam diri saya yang memberi saya peluang untuk belajar erti kehidupan yang dikurniakan Allah s.w.t.

Seribu kemaafan dan berjuta terima kasih saya layangkan buat insan-insan tersayang yang sentiasa berada di sisi saya. Semoga kalian semua diberkati Allah. Hanya Allah yang mampu membalas budi baik kalian.

Kisah sepanjang 2008

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 7:37 AM 0 comments
21 DISEMBER 2008 AT JBEATING!YUMMY.SOMEONE TREAT US
MY BEST FRIEND.LOVE U,AISYAH!
DURING LEADTRAIN PROGRAMME.NEW FRIENDS,LOVE U ALL

MY GROUP FOR ITIL EDUCATIONAL VISIT
JIHA'S BIRTHDAY 13/12/2008
LAST SEMESTER WITH MY ITL GROUP
SEMOGA KITA SEMUA DAPAT BERUBAH KE ARAH YANG LEBIH POSITIF!
SECOND SEMESTER AT CFS IIUM
MEMORY AT NILAI GIANT



















































































Monday, December 29, 2008

Selamat Menyambut Maal Hijrah 1430H

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 7:07 AM 0 comments
Assalamualaikum.

Selamat menyambut tahun baru,1430h. Semoga tahun baru kali ini membawa seribu erti dan perubahan ke arah kebaikan.

"Satu muharram detik permulaan, perkiraan tahun islam hijrahPerpindahan nabi dan umat Islam, dari kota Mekah ke kota Madinah
Atas keyakinan dan iman yang teguh, kaum Muhajirin dan Ansar bersatuRela berkorban harta dan nyawa, demi menegakkan Islam tercinta
Hijrah itu pengorbanan, hijrah itu perjuanganhijrah itu persaudaraan, hijrah membentuk perpaduan
Oleh itu, mari semua kita sambut Maal Hijrahtingkatkan semangat, tegakkan syiar Islam untuk sepanjang zaman"


Kita sering mendengar dan menyanyikan petikan lagu ini ketika sambutan Maal Hijrah. Apakah erti HIJRAH bagi kita? Apakah yang kita dapat definisikan?

Mari kita singkap semula sejarah Islam. Hijrah dapat diinterpretasikan sebagai perpindahan Nabi Muhammad S.A.W dari kota Mekah ke kota Madinah bersama para sahabat setelah menerima wahyu daripada Allah S.W.T.Baginda telah berjaya menyatukan kaum Ansar dan Muhajirin. Baginda juga berjaya menubuhkan negara Islam pertama. Perjuangan Nabi dalam menegakkan syiar Islam amat bermakna buat semua.

Dari segi bahasa dan konsep pada zaman sekarang,hijrah boleh didefinisikan sebagai perubahan yang menjurus ke arah kebaikan. Jika kita dapat memahami definisi hijrah dengan baik,sudah pasti kita berusaha untuk berubah. Azam yang baru perlu ditanam dan dilaksanakan.

Semoga kita semua sentiasa dirahmati Allah S.W.T. Muhasabah diri kita bersama. Semoga hari ini lebih baik dari semalam. Esok lebih baik dari lusa. Semoga sinar kejayaan menerpa kita.

SELAMAT MENYAMBU MAAL HIJRAH 1430 H DAN SELAMAT MENYAMBUT TAHUN 2009

Saturday, December 27, 2008

Hari yang menguji kami

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 11:20 PM 0 comments
hari ni? Alhamdullilah selesai sudah ujian Ebglish..Tepat pukul 10.30 a.m,kami kumpulan 20 keluar dari blok C. Kami menuju ke blok F untuk bertemu dengan Sir Razmi, lecturer subjek Writing kami.

Selepas itu,saya,Fyza dan Naz menuju ke blok E yang menempatkan Mahallah kami. Saya dan Naz mengambil keputusan untuk makan dulu sebelum kami menuju ke destinasi sebenar kami iaitu Perpustakaan Negara Malaysia,Kuala Lumpur.

Kami merancang untuk bertolak pada pukul 11.30 a.m pada asalnya. Rancangan kami berubah. Tujuan kami untuk ke perpustakaan ialah mencari jurnal undang-undang. Kes yang kami dapat untuk assignment agak mencabar. Saya risau sangat. Kami bertolak pada pukul 12 p.m. Hairul nak ikut kami. Dia bagitahu Naz. Pada asalnya,Kimi pun nak ikut juga tapi tak jadi.

Kami menuju ke Stesen KTM NILAI dengan menggunakan perkhidmatan teksi. Penuh stesen KTM dengan para pelajar. Hairul yang beratur beli tiket. Saya pula sibuk menghubungi sepupu. Nak minta tolong hantarkan ke library. Saya pun tak tahu bagaimana hendak ke sana.=p
Alhamdullilah Zaki atau Kak Amy akan tolong kami.

Kami meneruskan perjalanan dari Stesen KTM Nilai ke Stesen KTM Bandar Tasik Selatan.Saya rasa ngantuk sangat semasa berada dalam KTM.Saya hampir terlelap. Kami tiba di stesen yang dituju. Kelibat rakan-rakan kelas yang lain sudah dapat saya lihat dari jauh. Kami menuju ke Chan Sow Lin. Pertukaran dr KTM ke LRT.Hanya 4 stesen untuk sampai ke sana.

Di Chan Sow Lin, Kak Amy membawa kami menuju ke PSN.Hanya Allah saja yang mampu membalas budi baik Kak Amy.=)

Saya betul-betul tak sangka kami dah tiba di hadapan PSN. Ini adalah kali pertama saya menjejakkan kaki ke sini. Hairul dan Naz pun sama. Kami bertanya di kaunter dan terus mencari apa yang dihajati.

Hampir kesemua bahagian dan sudut sudah kami jejaki tetapi malangnya apa yang dihajati tidak ditemui. Mungkin Allah nak uji saya dan Naz. Saya dan Naz dapat kes yang lebih mencabar daripada teman-teman yang lain. Saya dan Naz kelihatan agak ''tension''. Pasti ada hikmah di sebalik apa yang terjadi.

Tepat pukul 3.3o p.m,kami keluar dari PSN.Kami menuju ke arah jejantas. Tiket saya untuk pulang ke Pahang pada pukul 4 p.m masih di kaunter di Jalan Pekeliling. Sempat atau tidak saya naik bas tu???

Alhamdullilah,ada teksi. Kami menuju ke sana dengan menaiki teksi. Kalau saya je,alamatnya tak naiklah teksi. Takut sikit naik teksi kat KL. Nasib baik ada Naz dan Hairul.

Kami tiba di Jalan Pekeliling tepat jam 3.40 p.m. Naz dan Hairul akan meneruskan perjalanan untuk pulang ke Sabak Bernam. Mereka kawan baik sejak dari sekolah rendah lagi.

Alhamdullilah saya sempat dengan bas. Saya terus ke kaunter untuk mengambil tiket yang ditinggalkan atas nama saya.

Bas bergerak tepat jam 4 p.m. Sewaktu dalam perjalanan,saya terlelap. Agak keletihan. Saya tidak mampu menahan rasa ngantuk.Saya tewas akhirnya.

Saya tiba di Temerloh pada pukul 6 petang.Rindunya kat rumah..Mak sudah menunggu saya dalam kereta. Alhamdullilah saya tiba di rumah juga akhirnya. Walaupun saya dah sampai, saya tetap risau akan case briefing saya yang belum selesai.. Smg Allah mempermudahkan jalan menuju kejayaan.

Wednesday, December 24, 2008

~our trip to JKSM~

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 5:58 PM 0 comments
AFTER INTERVIEW SESSION

ON THE WAY TO THE BUS STOP

JKSM

~educational visit to JKSM,Putrajaya~

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 4:26 PM 0 comments


salam,
alhamdullilah selesai juga sesi temuramah untuk subjek ITIL. Saya,Naz,Kimi dan Laishalaha dalam kumpulan yang sama. Saya bertemu dengan Naz di kafe bawah dalam pukul 8 lebih. Tidak lama kemudian,Kimi muncul. Kimi lapar rupanya. Saya dan Naz terpaksa bergegas ke Department of Laws kerana masih ada surat kebenaran yang belum ditandatangan oleh pensyarah.
Setelah selesai mendapatkan tanda tangan, kami menuju ke LTD. Naz nak hantar report for study circle.hihi. Malangnya tiada sesiapa yang berada di LTD. Kimi datang ke arah kami. Saya dan Naz mengambil keputusan untuk menunggu sebentar sementara Kimi pergi ke blok bersebelahan.
Setelah beberapa minit, kami semua bertemu di depan ADMIN. Lama juga kami menunggu kenderaan UIA sediakan untuk menuju ke Putrajaya.Kami bertolak tepat pukul 10 pagi dari kampus Nilai. Kami menaiki van.
Kami terus menuju ke Bahagian Pusat Sumber dan Penyelidikan,JKSM. Kami menemu ramah Timbalan Pengarah bahagian itu.Sesi temu ramah berjalan lancar.
Setelah selesai sesi temu ramah kami merakam beberapa foto untuk dijadikan sebagai bahan bukti. Seronok.. Mane taknya,hobi saya. heheh...
Kami bersiar-siar di sekitar bangunan pejabat yang tersergam indah. Saya memerhati telatah orang. Sempat juga kami merakamkan foto. huhu. Sampai ditegur sih..
Kami terpaksa menunggu lama. Kami solat Zohor di sana. Setelah selesai solat,kami mengambil keputusan untuk berjalan-jalan menikmati pemandangan pusat pentadbiran Malaysia. Sayangnya,sewaktu dalam perjalanan, pihak UIA kata kenderaan dah dalam perjalanan nak ambil kami..
Oleh itu,kami terpaksa patah baliklah. hihi=p
Sewaktu dalam perjalanan balik ke Nilai. Terlelap saya akhirnya..hihi ..Tak tahan.. Ngantuk.

Sekian saja.. Nanti saya sambung lagi.





Tuesday, December 23, 2008

SELAMAT PENGANTIN BARU

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 11:58 PM 0 comments
~dah sampai~
~urmmm comey~


~huhu kabare?~

~purple girls~erkkk rewang~



~sebelum berangkat ke Kg.Kurnia,JB~




~HOTEL SERI MALAYSIA,JB~































~siri 1~JOHOR BHARU

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 11:16 PM 0 comments
~HUHU mane yg lain?~
~di Danga City Mall,JB~

~paeen& imah~










Monday, December 22, 2008

masa terus berlalu....

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 11:16 PM 1 comments
alhamdullilah.Hari ini dapat juga saya meluangkan sedikit waktu untuk blog yang telah lama terbiar,terbekanglai untuk masa yang agak panjang. Saya agak sibuk kebelakangan ini. Esok saya akan menduduki peperiksaan ITIL. Doakan saya ya!





Entri kali ini saya mahu menyingkap dan berkongsi cerita dan kisah yang menarik. Pada hari Jumaat yang lalu, saya ke Kuala Lumpur. Saya ke rumah Mak Sham kerana esoknya kami akan bertolak ke Johor Bharu. Kami ke sana untuk meraikan hari yang berbahagia En.Munir Mujir..huhu..Itulah abang saudaraku.





Tepat pukul 8.45 pagi,kami bertolak dari Sri Gombak. Myvi dipandu oleh Kak Amy. Saya suka memerhatikan keadaan di sekeliling. Kenapa? Sebab satu hari nanti saya pun nak memandu macam Kak Amy.Driving is my hobby=pSo saya perlu tahu arah mana jalan yang nak diikuti. Namun begitu,akhirnya saya tewas juga.Lena diulit mimpi di tempat duduk belakang.





Kami singgah di Tangkak untuk mengambil Farah. Rindunya kat Farah.Farah akan menaiki kereta bersama saya. Kami bertolak dulu. Kemudian baru Bibik Yah dan keluarga. Seronoknya.





Sebelum tiba di JB,kami dibawa oleh Kak Amy ke UTM SKUDAI.Kak amy nak ambil barang.Saya dan Farah menemaninya sampai ke bilik. Sunyi sungguh kawasan UTM. Hampir kesemua pelajar bercuti.





Kami teruskan perjalanan ke JB. Akhirnya kami sampai di Hotel Seri Malaysia,Johor Bharu. Kami check-in. Ada saudara saya sudah berada di sana. Keluarga Paman Seman sudah menanti. Saya nampak kelibat Bibik Kamsiah di kaunter. Syoknya dapat berkumpul.





Petang itu,saya,Kak Amy,Farah,Mak Sham dan Bibik Kamsiah bersiar-siar di bandar JB. Sudah lama saya tidak ke sini. Kami menuju ke kawasan bebas cukai,The Zon. Sepanjang perjalanan.kami dapat saksikan keindahan alam ciptaan Yang Maha Esa. Keadaan manusia di kota besar yang bersebelahan dengan Kota Singapura. Kami dapat lihat Singapura dari sempadan. Bila la saya nak sampai ke sana??huhu.. Bibik sempat lagi bergurau,"kalau kita berenang ni,boleh sampai Singapura dah" hahahah





Saya hanya membeli coklat untuk dibawa sebagai buah tangan untuk teman-teman di Nilai. Huhu kita borong coklat..Urmmmmm yummyyyy!!





Sebelum pulang ke hotel,kami singgah di Danga City Mall. Keadaan agak lengang. Mungkin disebabkan terlalu banyak '' shopping complex'' di JB. Saya hanya mencuci mata. Di sini sempat lagi saya dan Farah merakamkan gambar sebagai tanda kenangan.





Malam tu semua dah ada di hotel.Saya tak pergi rumah Paman Jaya lagi. Kami tinggal sama-sama kami di hotel. Yang bujang2 semua tinggal.Berborak,main game la..Macam2.





Esoknya saya dan Farah bersiap awal untuk sarapan. Bangun2 je sempat lagi saya online ym. Saya dapat chatting dengan seseorang. Siapa? Biarlah rahsia....





Kami turun untuk bersarapan. The Cafe was so full.





Kami bertolak ke rumah pengantin pada pukul 11 pagi. Kami bertolak serentak. Sebelum bertolak,kami terserempak dengan Paman Deni. Saya bersalaman dengan paman. Sekali imbas tak tumpah seperti muka arwah ayah. Maklumlah adik kepada ayah. Mestilah ada sama.





Sewaktu kami tiba,semua sudah siap. Keluarga sebelah Bibik CT,mak Munir ramai. Kami datang seperti tetamu.Seronoknya. Dapat jumpa Kak Munirah,Kak Murni,Muna,Muzakir dan Munawir..





Kami tunggu Munir je ni.. Pengantin baru kita.hihi





Apabila terkenang zaman kanak-kanak,memang melucukan. Tidak sedar kami semua telah dewasa. Dulu,setiap kali musim raya,rumah arwah nenek di Muar pasti bagai nak runtuh kerana kami yang nakal ni.





Munir,tahniah Limah ucapkan. Semoga berbahagia selalu.





Kompang berbunyi menandakan pasangan pengantin sudah tiba. Meriah. Maklumlah anak sulung Paman Jaya. Berbaju ungu si pengantin.


Dari jauh,Munir sudah tersenyum melihat kelibat kami,sepupu-sepunya

HUHU cute je pengantinnya..Macam budak2


Kemudian upacara silat ,bersanding diadakan. Tak lupa sesi baling-baling duit untuk kanak-kanak. Adat orang Jawa.



kepada Munir dan isteri selamat berbahagia...


sekian saja

Friday, December 05, 2008

hari ni nak balik Pahang

Coretan daripada Nor Halimah Ahmad Ramli at 8:46 AM 0 comments
assalamualaikum..

tepat pukul 825am kelas dah habis untuk hari ni.. Tak sabar rasanya nak balik rumah..hihih

Saya tak boleh balik lagi sebab nak tunggu kawan-kawan.



Sekarng ni kat perpustakaan CFS IIUM.Cari bahan. Malas nak balik dorm lagi. Awal sangat.



Doakan saya selamat sampai ke Pahang=)
 

Flavor of my life Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea